När vi (mina föräldrar) byggde hus 1981, så lade vi en gummiduk på det nästan platta garagetaket. Duken var som en hel duk över hela garaget, utan skarvar och spikades fast igenom "gummiremsor" som satt på undersidan av duken. Vad jag vet så läcker inte taket än. Dock så verkar det inte vara så vanligt med gummitak.

Troligen har gummitaken utvecklats sedan den tiden, eller också har de fallt i glömska. Vad vet ni om att lägga gummi på taket? Har någon gjort det, och kan rapportera om hur det har gått att lägga? Har någon haft det på taket länge? Hur gammal är den här idén?
 
Antar att det är pvc duk du tänker på,det förekommer ganska ofta på platta tak.
 
Det jag har lyckats ta reda på om gummiduk,är att den har längre livslängd än tjärpapp. Varför använder man den inte istället för undrlagspapp också? Är den mycket dyrare? Har den andra oönskade egenskaper?
 
Googla på epdm + tak, det används i rätt stor omfattning till flerfamiljshus och större byggnader.
Har själv använt epdm duk på mina låglutande tak och är helnöjd. Är också förvånad varför fler inte har det på sina platta tak, men det kan kanske bero på att pappen har utvecklats och är likvärdig.

Det jag tycker är smidigt är att det är lätt att få tätt i hörn, utstick och genomförningar. Som att göra ett foliebaserat badrum fast utomhus.

Den produkt jag har är på rulle och varmsvetsas (?) i skarvarna, inget man gör själv dock.

Som ersättare till underlagspapp kommer den nog inte bli då den är betydligt tjockare och otympligare för detta ändamål.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.