Jag har funderat lite på vilka byggmetoder som bör vara mest rationella om man tänker bygga sitt hus själv. Många väljer säkert traditionellt lösvirke där allt byggs på plats.

Jag har dock funderat på att prefabricera väggelementen på marken (garage/maskinhall) och sedan montera med kran (lastbil med kran/mobilkran). Jag tänker mig att bygga elementen med helt färdig utsida med målad panel, foder, fönster, dörrar etc, och insidan klar t.o.m de liggande 45x45 (ej med 45-isoleringen pga syllinfästning och eldragning).

Givetvis finns det många fördelar med att prefabricera, och de främsta är ju minskad byggtid på plats, smidigare bygglogostik och inte minst att man slipper regn och blåst mot virket. Givetvis finns det nackdelar också.. (som är vilka?) Men frågan är vilken tidsbesparing man kan göra med att prefabricera. Jag tänker mig hus lite åt funkishållet utan allt för mycket krusiduller.

Har någon en uppfattning om vad tidsåtgången kan hamna på i jämförelsen? Intressant tycker jag!
 
Spännande! Har aldrig satt min fot i en elementhusfabrik som ju detta blir. Kan tänka mig att en väldigt stor port behövs till byggnaden. Gärna en rigg som är tiltbar, någon sorts travers (elementen kommer ju att väga en del).

Har man byggt ett hus på det här sättet kan man lika gärna bygga två, eller tio. Där bör kostnads- och tidsbesparingarna ligga.
 
De största fördelarna är väl att du får bygga/arbete i en bra miljö, både gällande väder och kanske framförallt arbetsställning.

Vi "prefabricerade" vår sommarstuga på en loge och det var mycket smidigt. Det kräver mer arbete initialt med planering. Men gör man ett bra grundarbete så är det mycket bra. T ex så spikade vi spånskivorna enkelt med golven liggande på loggolvet. Jag besökte senare en vän som också bygger sommarstuga men på plats. Det såg inget roligt ut att spika golvet underifrån, liggande på marken i ett trångt utrymme.

Nu är det inte riktigt samma sak att bygga ett helt bostadshus på detta sätt, men fördelarna är likartade. Största fördelen är väl kanske att du kan resa huset och få det tätt bra mycket snabbare än om du bygger lösvirke på plats.
 
Spikmas:
Storleken på porten beror ju av storleken på elementen man bygger... Säg exempelvis väggelement som är 260cm höga går ju liggande igenom en lite bredare garage-/verkstadsport. Lyft-/vändmöjligheter kommer ju behövas ja.

Och visst ligger den stroa besparingen för husfabrikanterna i att kunna ha ett "löpande band" i sina fabriker. Jag är här mer ute efter kvalitet- tid- och ergonomiförbättringar.

Weebe:
Spännande att ni byggt såhär!

Planeringsarbetet blir givetvis viktigare, men jag inbillar mig att man också då kan ha bättre kontroll över tillverkningen och noggrannheten i bygget med bättre förutsättnignar för mätning etc.  Väder- och ergonomiaspekterna är såklart viktiga, speciellt under kalla/blöta perioder. (Jag har själv sett hus byggas i hellregn, ingen vacker syn). Även när det gäller materialhantering bör det bli smidigare när man står på samma ställa och jobbar, jäntemot att springa runt på hela byggarbetsplatsen med materialet, vilket ju tar massa tid.

Hur upplevde du att måttnoggrannehen påverkade monteringen sedan? Var det svårt att få det hela rakt, vinkelrätt och allt? Hur stora element gjorde ni? Hur pass långt prefabricerade ni? Hur monterades delarna, med kran? Hur gjorde ni med eldragningar i väggarna, monterades det på logen eller på plats sedan?

Många frågor blev det, men jag tycker det är spännande!
 
Ett problem är att få tillräcklig precision när man tillverkar byggelementen. Får man dem det minsta sneda så kommer de inte att passa ihop. Jag förmodar att husfabrikerna har jiggar för att få allt rätt.
Sen får man hitta på något fiffigt sätt att montera ihop blocken.
Men jag tror helt klart att fördelarna överväger. Om jag haft tillgång till en maskinhall med plant betonggolv (så det går att bygga jiggar), en travers samt en byggkran hade jag valt att prefabricera så mycket som möjligt.
 
Ska försöka förklara kort hur vi gick tillväga. Eller vi, det var ju mest min svärfar som gjorde jobbet då han är pensionär och har byggt 2 likartade stugor tidigare, men då på plats som lösvirke.

Du ska ha klart för dig att detta är en relativt liten stuga och kan givetvis inte jämföras rakt av med ett fullstort bostadshus. Stugan är ca 20 m2 stor och har loft samt en inglasad altan på ca 8 m2. Med det i åtanke så förstår du att sektionerna inte kan jämföras med en normalstor villa. Dock kan metoderna givetvis användas, men allt blir större och svårare att montera samt bygga.

Stugans mått minns jag inte exakt med ca 5x4 meter är i närheten, och sedan altanerna på det.

Sommaren mätte vi in huset och grävde 12 2 meter djupa hål för plintarna med hjälp av grävare då det var lerig jord som var svårgrävd. Sedan gjöt vi plintarna.

På hösten började svärfar med att bygga sektionerna, och vi hjälpte till efter förmåga.
Allt hade han beräknat noggrannt och sparade en hel del tid på att kapa samma längder på samma gång. Takstolarna blev mycket bra och exakt lika. Golvet delade han upp i 4 eller 5 lika stora bitar. Vi spikade/skruvade spånskivan som skulle ligga underst, men sedan inget mer då vi inte ville ha för tunga delar. Väggelementen gjorde han också på logen, 2 på varje gavel och två på varje långsida.

På vintern vilade vi :)

Kristi himmelsfärdshelgen så reste vi stugan och hade tur att det inte kom något regn. Det tog 3 man att montera stugan på plats på 3 dagar, kanske inga 8 timmarsdagar men ändå :)

Första dagen transport av sektionerna till grunden, några hundra meter med bil och släp asmt skottkärra, det blev några vändor. Golvet spikades/skruvades i plintarna och fogades samman. Vi reste alla väggblock med handkraft, satte dem på golvet och lutade upp dem. De passade bra och gick smidigt. Sedan upp med takstolarna.

Andra dagen kom första problemet. Takstolarna tog i väggsektionen och vi fick ta fram tigersågen och stämjärnet, detta var det enda passningsproblemet som dök upp. Sedan hade vi förberett takbalken/nockbrädan, eller vad man vill kalla det, med plasten (ångspärr) rullad runt med ett snöre som höll fast det. Detta moment var lite tungt, men vi klarade det med gemensamma krafter. Då takstolar och balken var förankrade spikade vi lite brädor under och lade takisoleringen ovanifrån, vilket sparar lite möda. Då det var isolerat så var det bara att rulla ut plasten och börja med plåttaket.

Tredje dagen gjorde vi klart plåttaket, satte upp vind och pångspärr runt huset och isolerade. Samt spikade panel, där kan jag rekommendera spikpistol som vi tyvärr inte hade  :-/ Sedan hade vi taklagsfest :)

Vad det gäller el och vatten så var detta inte förmonterat. Inte heller isolering som du förstår. Största tidstjuven vi hade var att bygga ställningar, vi hade en besvärlig terräng (kuperad) och inga stålställningar att tillgå.

Detta var en mycket förenklad beskrivning och jag minns inte allt skulle jag tro. Vi hade iallafall ett strikt och detaljerat schema att jobba utifrån och där såg vi tydligt vad vi skulle hinna med varje dag. Det gick bra och efter denna resning återstod ju ett hästjobb med allt invändigt, men svärfar klarade det fram till midsommar då vi kom och bodde in oss.

Jag hade tyvärr ingen digitalkamera då det begav sig men jag filmade en hel del och det finns en kort version på DVD. Jag tror jag filmade 2 timmar och gjorde en film på 10 minuter så den inte skulle vara så seg att titta på. Skicka ett PM om du skulle vilja se den så kanske jag kan skicka den på nåt vis. Har för övrigt en bekant som efter att vi byggt stugan blev så intresserad att han köpte hela konceptet och byggde en likartad på sin loge, och sedan monterade på sitt sommarställe.

Du frågade också om noggrannheten då vi monterade. Min syn på det var att det var mycket lättare att få detta exakt rätt med detta koncept. Vi hade ju stora "bitar" att jobba med och inte pinne för pinne. Vi mätte och kollade av med vattenpass vartefter vi monterade sektionerna. Det blev bra. Kanske inte millimeternoggranhet men säg det hus som är exakt rakt och bra i alla vinklar och vrår. Själv bor jag i en bostadsrätt byggd 1992 och inte har vi många räta vinklar och raka väggar. Men visst bör du kanske vara ännu noggrannare då du ska bygga ett bostadshus, en sommarstuga har man inte lika höga krav på såklart. Min övertygelse är dock att du får ett bättre hus jämfört att bygga lösvirke på plats, jag kanske ska åka till min vän som bygger så och mäta lite i sommar ;)
 
Vi har också tillgång till en loge och har tänkt att använda denna till en del prefab när det är byggdags till hösten. Vi funderar på att göra en del målningsarbete och några sektioner där bland annat. Vår tomt är lite besvärlig att bygga på då det finns ganska små ytor för allt material och utrymme för att vara där längre tider när det är dåligt väder bland annat. Vore kul att få beskrivet vilka moment i ett komplett husbygge man lämpligen kan göra på "annan plats" än själva byggplatsen (tänker på måling av panel och annat)

Lite bilder från ett "testprojekt på vår loge":
http://www.vognen.com/bygget.htm
 
Hej igen! Roligt med diskussion och erfarenheter från olika som ha byggt här! =) Men till grundfrågan, är det någon som vet vilken tidsbesparing man kan göra genom prefabricering Hur mycket fortare går det att snickra i hall än på bygget?

andersmc:
Ja troligen ligger väl måttnoggrannheten som en stor utmaning, famför allt skevheten. Däremot tror jag att man har bättre möjligheter att kontrollera måtten såvida man ordnat sig bra uppläggning med eventuella jiggar osv.

WeeBe
Kul att du delar med dig! Det låter ju på dig iaf som att mina teorier håller, vilket är roligt.. ;) Givetvis blir det lite andra dimensioner och vikter när sektionerna är till en villa, vilket förändrar framförallt hanteringen såklart.

vitfjall:
Jag tittade in lite på ert stugbygge, nice... Förresten, var ligger logen nånstans, upptäckte dekalen med "Bohusläningen" på en dörr... Är själv från Bohuslän nämligen.. Nåväl..

När det gäller hur långt man ska prefaba så är väl ett tips att kika runt på olika hustillverkares och andra hubyggares sidor. Där ser man olika lösningar där man valt att prefabricera olika långt. Lite beroende påvilken panel/klädsel du ska ha utvändigt så kan du i princip göra utsidan helt klar. Insidan kan du välja att antingen utelämna innersta (det liggande) isoleringslagret och OSB+gips. Det gör att du får smidig plats i det liggande regelveret för elinstallationer på plats. Du kommer då även åt att fästa syllen i plattan skapligt smidigt. Du kan också göra insidan klar med isoleringen, fördragna kablar/rör samt monterade eldosor, OSB och gipsen.

Lösningarna har givetvis olika fördelar, och vilket du ska välja hänger ju lite på olika omständigheter. Ju mer du gör vid prefabriceringen desto mindre blir kvar till byggplatsen sen. Det finns givetvis en risk att du prefabar "för mycket" vilket gör att det blir extrajobb med olika saker.

Hoppas diskussionen rullar vidare!
 
Tror inte mycket på ideèn. Jag har besökt LB-HUS fabrik vid några tillfällen, och, inget konstigt i sig. Men okey att man bygger på logen därhemma (dom som nu har en sådan) så skall elementen baxas ut!!! Alla bör juh vara klara, gavlarna med. Om det nu är ett med sadeltak och kåken är 12m bred!! Okey vi struntar i måtten, men det skall sättas upp på en dag med tak!! Vem klarar det, av hemmapularna?. Och om det börjar regna då, då faller liksom grejen med ett torrt bygge. Bygger man på plats, finns tid till att resa väggar, upp med takstolarna och göra taket klart. Sedan går det bra att gipsa utsidan och även sätta upp ytterpanel/tegel eller vad det nu blir. Jag har alltid trott att självbyggaren ville hålla på länge med spik o hammare ;)
 
Tycker det låter intressant! Har vissa planer på att göra samma sak själv. Dock inte i första hand för att spara tid, utan snarare för att få en bättre 'miljö' - både för mig och byggmaterialet. Har du själv gjort något estimat kring hur många timmar det kommer att ta?

Jag har också en känsla av att det finns en del pengar att spara här (självklart beroende på hur man värderar den egna tiden). Prefab-väggar/materialsatser för att få ett 'tätt' hus tycker jag känns orimligt dyra. Har du räknat på vad väggarna kommer kosta dig (i jämförelse med att köpa materialsats/prefabväggar)?

//Niclas


 
Viltfjall ;D ;D ;D Verkligen rolig sida om ditt testprojekt. Härliga komentarer, helt klart min humor ;D

Tack för den ;)


viltfjall skrev:
Vi har också tillgång till en loge och har tänkt att använda denna till en del prefab när det är byggdags till hösten. Vi funderar på att göra en del målningsarbete och några sektioner där bland annat. Vår tomt är lite besvärlig att bygga på då det finns ganska små ytor för allt material och utrymme för att vara där längre tider när det är dåligt väder bland annat. Vore kul att få beskrivet vilka moment i ett komplett husbygge man lämpligen kan göra på "annan plats" än själva byggplatsen (tänker på måling av panel och annat)

Lite bilder från ett "testprojekt på vår loge":
[länk]
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.