Tog precis bort en plastmatta på golvet i det gamla torpet för att se vad som fanns under och isolera.

Var övertygad om att jag skulle hitta ett stort håll där jag hade svackan på golvet men hittade istället förmultnat trä, jord, tegel och stenar.

Ser ut som de haft ett jordtrampat golv från början.
Kan detta stämma då det är torpargrund på det gamla timrade huset.
Är det någon som vet när detta var vanlig ti så fall??? Lilla huset golv 019.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jannica Pihl skrev:
Tog precis bort en plastmatta på golvet i det gamla torpet för att se vad som fanns under och isolera.

Var övertygad om att jag skulle hitta ett stort håll där jag hade svackan på golvet men hittade istället förmultnat trä, jord, tegel och stenar.

Ser ut som de haft ett jordtrampat golv från början.
Kan detta stämma då det är torpargrund på det gamla timrade huset.
Är det någon som vet när detta var vanlig ti så fall???[bild]
Jajamensan, precis så såg det ut under vårt torp när vi köpte det för 20 år sen. Vi fick börja med att sätta huset på domkrafter, gräva ur, byta 1-2 syllvarv, gjuta ny torpargrund och bygga nytt isolerat golv. Kanske skulle man ha gjort annorlunda både då och nu (platta, plint?) men huset står kvar än så länge iallafall. Inte 'byggnadsvårdsmässigt' kanske men så fick det bli.

Helene
 
Hur gammalt var det? Hoppas jag slipper domkrafterna. Men det vet jag på tisdag när vi börjat ta bort planken. Väggarna verkar ha klarat sej då golvet såg torrt och helt ut ju närmare väggen vi kom.
 
Har du inga problem med ruttet virke behöver du nödvändigtvis inte förändra något. Däremot ska du vara försiktig med att täta grunden om det är lite (eller inget) luftutrymme i krypet då det lätt blir mögelskador med för lite cirkulation. Speciellt när det finns organiskt material i hela grunden.
Om ni har tänkt att ta tag i det och samtidigt vill tillägsisolera, dra om el eller göra andra förändringar som kräver mer ombyggnation skulle jag föredra att ta upp en vägg, köra in med Bobcat/minidumper och gräva ur ett rum i taget. I med grus, plast och nytt bjälklag. Lyfta med domkrafter ska ju också gå bra men det tycker jag låter bökigare.
 
Jannica Pihl skrev:
Hur gammalt var det? Hoppas jag slipper domkrafterna. Men det vet jag på tisdag när vi börjat ta bort planken. Väggarna verkar ha klarat sej då golvet såg torrt och helt ut ju närmare väggen vi kom.
Det står 1924 men själva timmerstommen är definitivt återanvänd och eftersom det var mullbänk under hela med kallmur (i dåligt skick) runtom kändes det lite äldre. Domkrafterna var faktiskt det enkla, jag sov lite oroligt de första nätterna men man vänjer sig vid det mesta trots allt. Det som oroade mig mest före var det som gav minst besvär kan man säga. :D

Vi köpte ett gäng biltema domkrafter, tror varje tar upp 20 ton eller nåt? Löjligt små men huset stod bra under flera månader på dessa. Visst var det bökigt att kärra ut allt material från mullbänken genom hallen men med lite landgångar gick det hyfsat, man får inte fylla kärran så tung bara. Jag skulle nog inte ta upp ett stort hål i väggen i en timmerstomme om det inte är så att man ändå tänker ta upp för en dubbeldörr, då kan faktiskt en liten bobcat vara smart!

Åren lägger ju gärna en förlåtande dimma över sånt som är jobbigt men jag vill minnas att det var mer tungt (gräva ur, blanda betong) och lite klurigt att få till (hur fäster man det nya bjälklaget på bästa sätt, vilka material ska vi ha, hur mycket ska vi räta upp huset när vi ändå håller på osv) snarare än svårt och dyrt.

MEN innan ni börjar böka, kolla om det verkligen är nödvändigt innan och vill ni tex bevara en fin kallmur runt huset istället för att riva som vi gjorde ska ni kika i forumet för byggnadsvård. Gör det i vilket fall som helst vettja, nästan alla gamla torp har haft eller har mullbänk eller trossbotten fylld med sand, kalk och sågspån. Eftersom vi drog in ny el och vatten och avlopp samtidigt tog vi beslutet att gräva ur helt men det kanske ni inte behöver?

Helene
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.