Hej forumsmedlemmar

Jag avser att göra en tillbyggnad på långsidan av vårt garage, som är en fristående byggnad på tomten.

Är överens med grannen om att det är ok att uppföra tillbyggnaden nära gränsen och vi har skrivit avtal för framtiden.

Har några frågor som jag grubblar över, innan jag startar bygget. Tacksam för era kunniga svar.

  1. Ytan idag består av ett jordlager på lera. Kommer att schakta av denna och göra en "bassäng" för uppfyllnad av markduk, dränering till dagvattenledningen, makadam och en yta. Gjuten platta kan man ju utveckla såsmåningom om carporten skall permanentas till riktigt garage.
    Vilken yta bör/skall jag välja? Plattsatt med betongplattor eller gjuten platta?
  2. Den nya carporten kommer att byggas på långsidan och dess tak kommer att fästas under/mot taksprånget på nuvarande hus. Är det en bra lösning?
  3. Hur beräknar jag t ex snölasterna och/eller hur tar jag höjd för dessa påfrestningar, dvs vad väljer jag för dimensioner på bärande balkar?
  4. Behövs bygglov för denna tillbyggnad? Jag kommer sannolikt att göra ett förråd i bakre delen. Dimensionerna blir cirka 6x3,5 m. Höjd 2 m, platt tak med takpapp.
 
Redigerat:
4. Troligtvis om det är inom område med detaljplan. Möjligtvis inte om det inte finns nån detaljplan.
Ring din kommun och fråga.
 
1. Gjuten platta utan tvekan. Att göra allt arbete med plattsättning och sedan efter en stund ångra sig att man inte gjutit är onödigt. Är du dessutom i tankarna att bygga in det till ett garage så är ju grunden färdig för detta med en platta.

2. Är det sadeltak eller pulpettak på den nuvarande byggnaden? Takbeklädnad? Pannor, plåt, papp?
 
aronlidstrom skrev:
1. Gjuten platta utan tvekan. Att göra allt arbete med plattsättning och sedan efter en stund ångra sig att man inte gjutit är onödigt. Är du dessutom i tankarna att bygga in det till ett garage så är ju grunden färdig för detta med en platta.

2. Är det sadeltak eller pulpettak på den nuvarande byggnaden? Takbeklädnad? Pannor, plåt, papp?
Hej!

Svar fråga 1. Vill bygga in en brunn och skall platta gjutas så är det mycket jobb som tillkommer. Får försöka ta in pris på hela fadderittan. Borde gå att använda ROT-avdraget här?

Svar fråga 2. Det är sadeltak idag med pannor. Tänkte mig att nya byggnaden skall ha plåttak modell kupor för att smälta in. Prismässigt blir det ännu en stor apparat om carporten skall byggas in. Har räknat på höjden och det går med råge in en liten Corolla i carporten med platt tak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.