Hej på er husbyggare (och alla andra)!

Är det någon som har erfarenhet av sävsjöträhus vi försöker jämnföra de och eksjöhus, vi är inne på att göra det mesta själva, så är det någon som har lite priser och kvalitetserfarenheter från dessa?
 
Hej!
Kan bara svara på erfarenheter från Sävsjö trähus eftersom vi håller på och bygger ett sånt. Kvalite´n på huset är vi jättenöjda med, rejäla balkar och mycket trä. Däremot blir det dyrare än utlovat samt 3 månader försenat. Men om ni ska göra det mesta själva så borde ni slippa överraskningar. Om ni är någorlunda händiga eller har hyffsade kontakter rekomenderar jag att köpa byggsatsen och fixa resten själva.
Mvh/ Chef
 
vad är det som blir dyrare?Har ni valt till mycket?Hur är standard utbudet?Vi har bara träffat försäljaren 1 gång och väntar på ritningar...

Tack på förhand Lotta
 
Hej
Vi bygger också med sävsjö. Ännu håller budeten men lite är vårt fel om den skenar iväg lite. För efterhand som bygget fortsätter kommer vi på olika saker som vi vill ha som inte var med från början.
Spottar i taket och kakelprisena är inte riktigt de som var budgeterade. Men det beror ju på vad man vill ha.
Vi har även bytt ut trappan till ektrapp istället för furu. Om vi blir försenade vet jag inte för vi är mitten men blir vi det så får vi bo i husvagnen för bostadsrätten har vi redan sålt! Vi bygger med totalentrepenad och vår försäljare är toppen :) Han håller oss informerade om allt. Mvh Lisen
 
För oss är det främst markarbetet som blev knappt
100 000 kr dyrare än utlovat, trots att vi hade lagt till 100 0000 kr redan från början. Sen är det några mindre summor som vi blivit förvånade över, men delar av det skulle säljaren ta på sig. Resten av fördyringarna, tex pålning och egna tillval är inget jag lastar Sävsjö för.
Själva standarden i övrigt avseende maskiner, golv, tapeter mm känns som just "standard". Vita maskiner, Kährs ekparkett, kakel och klinker för 250 kr/kvm,
IVT 490, vattenburen golvvärme. Så några tillval vi har gjort är betydligt bättre vitvaror, stenskiva i köket, samt betydligt dyrare stengolv (250kr/kvm räcker inte långt). Eftersom vi ska ha stengolv i större delen av bottenvåningen så drog det iväg en del i kostnad.
Den stora fördelen med Sävsjö är den fina flexibiliteten. Vi kunde göra ganska stora förändringar i planlösningen i stort sett fram tills huset tillverkades utan att det blev massa extrakostnader. (De kanske tog igen det på markarbetet ::))
Mvh
 
Tack för alla inlägg, rolig och nyttig läsning...känns som man behöver lite bra tipps. ;D

mvh
 
Hur kan priset på markarbete springa iväg så mycket? Om jag förstår det hela rätt så kostade det nästan 200000 mer än räknat...kan man inte lita på kalkylerna? :-/
 
Nä det blev bara 100 000 dyrare. De extra 100 000 vi lade till fanns med i kalkylen. Dessa pengar var avsedda för att bygga väg till hus och garage samt extrafyllning till huset.
 
Hej,

Vi har haft Sävsjö Trähus som ett alternativ och fått en offert därifrån. Vi vill göra en hel del själva (bla övervåningen) men det var svårt att få dom att anpassa sig till det utan dom skulle leverera allt material till övervåningen och mycket av arbete skulle ske av dom efter avrop av oss. Kanske var vi inte tydliga med vad vi ville eller också är deras målgrupp inte dom som vill köpa delar av dom och göra mycket själva. Det senare är den känslan vi har fått. fast dom har fina hus som verkar vara gedigna.

//H
 
Just den känslan har vi också fått (hawken), tråkigt tycker vi för som du skriver fr man känslan av att husen är bra. Vilket hus har ni offert på? Och vad är den sammanlagda kostnaden? Ska ni om det blir ett Sävsjö ta kök och liknande därifrån?Om inte drar de av jämnförbara summor?

Mvh
 
Det vi har tittat på är en Prästgården med lite annorlunda planlösning. Enbart huset ligger på ca 1,6 Mkr men då är material med för hela överplan. Vi hörde oss för lite om principerna för att byta ut kök, vitvaror etc och visst skulle det bli ett avdrag men absolut inte fullt. Förklaringen (för att byta ut vitvaror) var att dom ändå hade kostnader för att förbereda (vilket jag inte köper då det inte bör bli annorlunda) och att dom sa rent ut att det inte var deras affärsidé att sälja 'delar' av hus, vilket i och för sig är ok.
 
det med vitvarorna är nog bara snack, men går de ut och säger att det inte är deras grej att "dela"huset så får man väl vända sig till någon annan leverantör, det finns ju några att välja på... men vad ska man välja?
 
Hej mjau, lisen, chef, hawk och alla andra som bygger med Sävsjö eller som har kontakt med säljare för sävsjö trähus.

Var bygger ni?
Vilket Sävsjökontor talar ni med?

Jag har kontakt med Stockholmskontoret, säljaren där tycker jag gör allt han kan (och lite till) för att sätta sig in i vår tomt och område.

Jag blir lite orolig när det verkar vara så svårt/dyrt att byta ut något eller ej köpa via Sävsjö och skaffa det själv, ex vitvaror och kranar.

 
Vi ska bygga med Sävsjö i Österskär, norr om Stockholm. Vi har en säljare på Täby-kontoret som är väldigt bra. De hjälpte oss med tomt också, vilket iof sig var lite tur.
 
Och vi bygger med Lidköpings kontoret. Och är helnöjda. :D Vår säljare gör ett kanon jobb.

Vi har valt att ha Tibrokök kvar i huset. Skulle fått ett avdrag på 60 000 om vi skulle valt bort det.
Sen är det klart att dom vill sälja så mycket som möjligt från dom till er, men det är ju ni som skall bo i huset så om ni hittar andra proukter så diskutera det med säljaren han/hon vill nog också att ni frår det som ni vill ha det. Mvh Lisen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.