teed skrev:
Hej!

Är det någon som testat festools kittfräs? [länk]
Funkar det så smidigt som det värkar att man kan fräsa bort kitt kanten med glas rester och stift kvar.
Sedan vad är skillnaden mot Handöverfräs OF 1010?
Bara provat med OF 1010. Den skillnad jag känner till är att kitt fräsen har kraftigt skydd mot splitter. Jag har bestämt mig för at det inte är värt besväret, men då är det inte mitt yrke, bara en hobby.

Det som händer mig är att hur jag än ställer höjden, så är de fönster jag jobbar med gamla, så trät på ramen är ojämnt. Det i sin tur gör att avståndet ner till infästningen inte är konstant, vilket gör att jag får välja mellan att ta bort trä, eller lämna kvar lite rester. Lutningen varierar på samma sätt.

Jag har istället valt att fortsätta för hand utan fräs, det är lättare att följa avståndet med stämjärn. Hade varit skönt slippa dra ut spik med tång dock...

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Bara provat med OF 1010. Den skillnad jag känner till är att kitt fräsen har kraftigt skydd mot splitter. Jag har bestämt mig för at det inte är värt besväret, men då är det inte mitt yrke, bara en hobby.

Det som händer mig är att hur jag än ställer höjden, så är de fönster jag jobbar med gamla, så trät på ramen är ojämnt. Det i sin tur gör att avståndet ner till infästningen inte är konstant, vilket gör att jag får välja mellan att ta bort trä, eller lämna kvar lite rester. Lutningen varierar på samma sätt.

Jag har istället valt att fortsätta för hand utan fräs, det är lättare att följa avståndet med stämjärn. Hade varit skönt slippa dra ut spik med tång dock...

--- Mats ---
Det är bara en "hobby" för mig med..... Dock har jag köpt en gård med massa trasiga fönster på uthusen som jag skall byta. Säkert 40 glas som är trasiga. Dom flesta är dock ganska små typ 30x30 cm. Sedan är det en massa som skall kittas om.
Så jag försöker hitta något som går ganska fort.
 
Helioz skrev:
Leif Arvidsson har en riktigt bra video som visar olika kittborttagningsmetoder där bland annat Festools Kittfräs (2:28) demonstreras:
[länk]
Det var en bra film. De valde att ställa in fräsen så högt att de sedan fick köra med stämjärn efteråt, så jag gissar att det är vad man kommer fram till efter lite experiment, samma som jag kom till. I sidled visar de inte annat än att utrymmet är perfekt efteråt, och ingen efterbehandling behövs. Min erfarenhet blev däremot att även i den ledden är gamla fönster ojämna, och en liten justering får man räkna med även där.

Vinsten mellan att justera både sidled och höjdled med stämjärn, om man ändå värmer för att få bort färgen, den kom jag fram till var för liten för att vara värd besväret. Kanske är det inte så, men då finns det säkert någon i forumet som kommit fram till att det kan fås at fungera även på gamla fönster.

--- Mats ---
 
Jag brukar använda skenan när jag fräser bort kitt. Ställer in fräsen så att den går så nära gummilisten som möjligt och använder skenan som mall för vart stålet skall fräsa. Det är väldigt smidigt skenan tar upp ojämnheter i gamla ner skrapade och trasiga karmar som ett kullager inte kan följa och så blir det stadigare. Och så köper jag billiga fräs stål på tex co.
Ett tips är att alltid finjustera djupet på varje fönsterbåge och om stålet inte är bredare än kitt falsen så är det inte hela världen om fräs stålet skulle råka komma åt glaset. Jag ställer in djupet så att halva stiftet försviner. Då går det lättare och fortare att ta bort resten med stämjärnet. Jag sätter även lite tejp på fräs sulan som når ner till fönsterglaset för att det inte skall sprätta så mycket

Mvh Pär H
 
Redigerat:
  • Gilla
Knuthila
  • Laddar…
Den där filmen var intressant, riktigt smart att styra på underkanten av bågen vid den automatiserade fräsningen. En sådan lösning borde man kunna fixa till hemma själv med en fast montering av fräsen och ett justerbart kullager undertill. Sedan bara en fjäderbelastad rulle åsså matar man runt för hand.
 
pär h skrev:
Jag brukar använda skenan när jag fräser bort kitt. Ställer in fräsen så att den går så nära gummilisten som möjligt och använder skenan som mall för vart stålet skall fräsa. Det är väldigt smidigt skenan tar upp ojämnheter i gamla ner skrapade och trasiga karmar som ett kullager inte kan följa och så blir det stadigare. Och så köper jag billiga fräs stål på tex co.
Ett tips är att alltid finjustera djupet på varje fönsterbåge och om stålet inte är bredare än kitt falsen så är det inte hela världen om fräs stålet skulle råka komma åt glaset. Jag ställer in djupet så att halva stiftet försviner. Då går det lättare och fortare att ta bort resten med stämjärnet. Jag sätter även lite tejp på fräs sulan som når ner till fönsterglaset för att det inte skall sprätta så mycket

Mvh Pär H
Snyggt, skenan jämnar ju ut både i höjdled och sidled. Din lösning löser därmed de problem jag haft när jag försökt följa kittfräsreklamen.

Om stålet kommer åt glaset, riskerar du inte att få en spricka långt utanför kittfalsen?

--- Mats ---
 
Får nog bli en Festool fräs, men frågan är om man skall köpa en OF1010 eller om man skall lägga till dom extra slantarna för KF 5 EBQ-Plus.
Vill ha en liten smidig fräs till allt möjligt, då jag redan har en ganska kraftig i bord som tar 12mm fräsar.
 
Den enda gång stålet kommit åt glaset det var när jag skulle sänka ner fräsen till rätt djup så vart det ett runt märke på glaset inget annat. På alla andra fönster satt det 2 mm glas som jag hade ställt in djupet efter på det här satt det ett 3 mm glas. Efter det så finjusterar jag alltid vid varje ny båge.

Angående fräs sprättskydet till festool är bra om man även skall ta bort glasrester om tex det är ett trasigt fönster. Själv sätter jag alltid några maskerings tejpbitar och det har fungerat kanon.

Det är lite märkligt hur man tänker i bland när jag skulle fräsa bort kitt första gången så tog jag fräsen och monterade det lilla stödet på sidan av sulan och sidoannhållet som då var tänkt att det skulle löpa mot utsidan av karmen. Men innan jag börjat fräsa så märkte jag att det skulle bli hopplöst vinglit och svårt då bredden på fönster bågarna var lite olika (gamla fönster). Och tänkte va sjuton så här kan man ju inte hålla på är det så proffsen gör varför kan dom och inte jag vad gör jag för fel. Javisst jag har ju en skena och vips tänk vad himla smidigt det blev. Att det inte är konstruerat så från början.

Mvh Pär H
 
Det där fräsbordet med överfräs i videon måste ju gå att fixa ihop rätt lätt själv, om man skippar hydrauliken och matarverk.

/Kent
 
pär h skrev:
Den enda gång stålet kommit åt glaset det var när jag skulle sänka ner fräsen till rätt djup så vart det ett runt märke på glaset inget annat. På alla andra fönster satt det 2 mm glas som jag hade ställt in djupet efter på det här satt det ett 3 mm glas. Efter det så finjusterar jag alltid vid varje ny båge.

Angående fräs sprättskydet till festool är bra om man även skall ta bort glasrester om tex det är ett trasigt fönster. Själv sätter jag alltid några maskerings tejpbitar och det har fungerat kanon.

Det är lite märkligt hur man tänker i bland när jag skulle fräsa bort kitt första gången så tog jag fräsen och monterade det lilla stödet på sidan av sulan och sidoannhållet som då var tänkt att det skulle löpa mot utsidan av karmen. Men innan jag börjat fräsa så märkte jag att det skulle bli hopplöst vinglit och svårt då bredden på fönster bågarna var lite olika (gamla fönster). Och tänkte va sjuton så här kan man ju inte hålla på är det så proffsen gör varför kan dom och inte jag vad gör jag för fel. Javisst jag har ju en skena och vips tänk vad himla smidigt det blev. Att det inte är konstruerat så från början.

Mvh Pär H
Jag är komplett novis vad gäller handöverfräsar och har bara renoverat fönster för hand tidigare. Nu har jag ett hus från 1924 med originalbågar. Totalt är det 60 fönster, varav 40 fönster är av samma typ: 3-lufts (spröjsade) både på inner- och ytterbåge. Jag skall helrenovera samtliga under loppet av c:a 10 år tänkte jag - prima virke! När jag var klar med tre av de 40 fönsterna förra året (blev kalas) tänkte jag att här måste man ju kunna använda lite finurliga maskiner!
Jag hade tänkt mig att använda en handöverfräs för att rensa falsarna och en bandslip för resten av ytorna. Om jag köper en Festool OF1010 EBQ-Plus (hade tänkt ha den till lite andra projekt också) - vad behöver jag köpa till? Frässtål (jag behöver även fördjupa ena bågens fals 2mm)? Räls (är det samma sak som "skena" i exemplet ovan? det verkar ingå rälsanslag)? Andra tillbehör som behövs för att fixera båge, räls/skena?

Det var mycket på en gång, men man vill ju inte stå där utan ett "självklart/underförstått" tillbehör eller frässtål...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.