Ja det tänkte att det vore kul med en tråd om överprissatta prylar, sådant som egentligen inte borde kosta många kronor men som är svindyrt "bara för att". :)


Jag kan väl börja med ett exempel:

Beställde bränslenålar till mina förgasare i bruksbilen.
2st små mässingsnålar med en vikt på max 10gr kostade 800:- :x
 
Metallbitar för att fästa räcket mot stolparna i ett trappräcke inomhus. 60 kr styck för en liten skruv med ett bleck på, jag behövde 8 st och mitt trappräcke är jämförelsevis kort.

Helene
 
Mikael_L
Du går ut hårt du. Det där kan bli svårt att övertrumfa ... :x :cool:

Så här i insprutningens tidevarv förstår jag att det blev dyrt, antikviteter är alltid dyrt. Köpte du dom på Bukowskis? :D

Bilar brukar vara fulla av sådana där märkligt dyra prylar.
På vår bil hade en stansbockad plåtbit till avgasupphängningen rostat sönder helt, en lite böjd sak och ca 13-15 cm lång, så jag kände det nödvändigt att beställa en ny plåtbit.
Men vaf** 500 spänn :O

När jag ett par dagar senare hämtade ut den så såg jag att den var gulkromaterad, så jag genmälde givetvis "Å tusan, den är ju av guld - ja då var den inte så farligt dyr ändå!"
 
Vitt centraldammsugaruttag i plast för 580 kr.
 
Haha! Bukowski-förgasarna sitter i min Opel Rekord Olympia 1960 som jag har gjort i ordning för att återigen bli min buksbil efter att ha åkt modern bil sedan i vintras. :)
 
  • DSCN0674.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
pbengtsson skrev:
Vitt centraldammsugaruttag i plast för 580 kr.
Urk! :x
 
Skafferi med tandemutdrag på hyllorna. 10 000:- plus...
 
Easy-Cover, det borde absolut inte vara sådär dyrt...
 
Kullager...
Håller på med karting och har tidigare köpt nya lager via den handlare där man köpte chassiet.
Vissnade en gång på att de små futtiga lagren till styrspindlarna kostade 80kr/st. Kikade på beteckningen och hörde av mig till en kullagertillverkare/importör. Priset för likadana lager där var 4kr/st...(inga kinagrejer utan tyska eller japanska)
Köpte alla lager där efter detta...
 
Kullager till tvättmaskinen gick sönder. Electrolux ville ha ca 300 kr om jag kommer ihåg rätt. Vi fick tag på en sprängskiss på nätet, hittade beteckigen och köpte motsvarande kullager för 18 kr på Biltema. Maskinen var 10 år, så vi ville inte kosta på så mycket.

Nu var det här motsatsen till vad TS frågade efter, men det var ytterst nära att vi köpte den lilla prylen alldeles för dyrt. :)
 
Mikael_L
Lite kan jag undra varför en pytteliten rulle drevremsa kostar nästan lika mycket som en hel bal isolering, det är ju så gott som samma produkt, men förpackad på annat vis.
Och priset skiljer med minst en faktor 10.
 
Downlightboxarna i plast, den avlånga modellen!!!!

60 st av dessa plasthinkar gick på 4000 spänn!, någon tjänar grymma pengar på dessaq(;^;)p
 
PRK-kopplingar för 300 kr stycket känns kraftigt överprissatta... sen finns ju en hel drös med byggmaterial som är kraftigt överprisade i förhållande till produktionskostnad...väggfärg och målarverktyg t.ex. Listan går att göra lång...
 
Glenn K skrev:
Downlightboxarna i plast, den avlånga modellen!!!!

60 st av dessa plasthinkar gick på 4000 spänn!, någon tjänar grymma pengar på dessaq(;^;)p
O nej, det är billigt, 66 kr per låda får jag knappt handla för hos grossist. Det är inte bara "vanlig" plast i dom.

Fast dyrt och billigt är ju relativt......;)
 
Allt som har med bil tycker jag är onödigt dyrt, speciellt om man ska köpa märkesgrejer. Annars så fick jag en chock när jag var tvungen att köpa universalklingor till min Hilti spårmaskin (ja, Hilti är ju dyrt hur man än vrider och vänder på det så det ska man ju vara beredd på) kommer inte ihåg priset men jag kommer ihåg att jag tänkte "men va #%+?%/¤"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.