Vi skall bygga ut vårt hus från 30-talet och åker nu på att ha en handikappanpassad toalett. Vi har tänkt att bygga en toalett i den befintliga delen av huset i anslutning till utbyggnaden. Detta utrymme är 2,3 m brett och djupet kan vi själva bestämma eftersom ny vägg skall byggas för att avgränsa badrummet. Doch vill jag göra detta rum så litet som möjligt.

Någon som vet om jag ändå måste ha rummet 1,7m djupt eller om det räcker med 1,3m så jag får in vändcirkeln med rullstol?

Tack för snabba svar - vårt ärende tas upp igen om ca 2 veckor och jag måpste inkomma med ny ritning innan dess.
 
Det är 1,7 som gäller, vändcirkeln ska ju gå in med möblerna på plats (handfat, toalettstol och dusch). Jag tror att det går att rucka lite på handfatet då det är knäna, när man sitter i innerullstol som räknas (du kan ju få in knäna under handfatet om det inte finns någon kommod). Men oavsett detta är jag ganska säker på att 1,7m gäller som minsta mått i ett handikappanpassat hygienutrymme.
 
Det skall finnas plats för en svängradie på 1,3m.
Minimimått på handikappanpassat badrum är 1,9 * 1,7m under förutsättning att man däri placerar dusch, toalett och handfat på ett särskilt optimalt sätt.
 
1,7x2,1 skall det vara om man har ett badkar, med dusch räcker 1,7x1,8.

Att vändcirkeln alltid skall finnas är inte helt sant, om man har ett badkar räcker det att man får till den om man plockar bort badkaret och ersätter med en dusch. tänk på att badkaret eller duschen skall stå intill/bredvid toaletten så att den ytan kan dubbel-användas för att komma av/på toaletten om man sitter i rullstol.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.