Jag är på jakt efter en hygrometer med extern sensor + ganska lång kabel (>3m)

Jag har en kallvind som jag vill hålla lite koll på vad avser relativ fuktighet. Eftersom jag har en infräst kanal i betongen/putsen från vinden ner till ett hål i väggen (med doslock) tänkte jag använda detta för kabeln.

Jag tror att kanalen tidigare använts för inkommande telefonkabel? Men nu för tiden är alla kopparlinor bortrivna så kanalen är ledig.

Hur som helst... Jag har letat och letat, men inte hittat någon lämplig. Jag vet att det finns trådlösa givare, men jag tycker att det skulle vara smidigt att slippa klättra upp på vinden varje år och byta batteri.

Det borde ju finnas en efterfrågan på denna typ av hygrometer med tanke på alla kallvindar och krypgrunder här i landet? Eller kör alla trådlöst, med tillhörande batteribyten med jämna mellanrum?

Helst skall själva displayen vara så liten att den får plats i hålet under doslocket (samma storlek som för infällda strömbrytare/strömuttag), men det är väl att hoppas på för mycket?

Det vore underbart att slippa se den, men när man vill undersöka fuktigheten öppnar man bara doslocket och kollar.
 
Redigerat:
Om du vill "hålla koll" bör det finnas minst ett par olika RF-givare på olika ställen av vinden, dvs trådlöst enklast. Plus att vid några tillfällen på vintern när det är riktigt kallt mäta fuktkvoten i råsponten med dito mätare.

Om det är för fuktigt installera t.ex. Trygghetsvakten Vind + Diagnos med kabel och lysdioder där nere.
 
Jag har probiksindikatorer nu, men det förutsätter ju att jag tar mig upp då och då och kollar av. Trådlöst är givetvis ett alternativ, men det bygger ju på att jag springer upp och byter batteri ibland.

Jag har egentligen inget intresse av att gå upp på vinden förutom att kolla ev. fuktproblem. Därför skulle det vara bättre med en display i boendeytan och en eller flera (sladdbundna) sensorer på vinden.

Det hade inte varit några problem att gå upp då och då om det inte vore för att takhöjden kräver att jag baxar in en stege (eller köper en teleskopstege).

Som sagt... allra helst en display för montage i apparatdosa med en sladdbunden extern sensor, men det verkar ju vara omöjligt att få tag på. Märkligt egentligen eftersom det borde finnas en efterfrågan på denna typ av produkt?

(eftersom jag inte har några problem i dagsläget är inte trygghetsvakten ett alternativ)
 
I ett av mina tidigare hus, bygga av en välkänd husleverantör på östgötaslätten som byggde in fukt redan på ritbordet, tvingades en fuktkonsult göra en utredning. Som en del i uppföljningen satte de in kabelburna sensorer. Vill minnas att dessa hade 5-6m kabel. Kanske du skulle kunna hitta produkterna där, hos de som professionellt för det som du vill åstadkomma.
 
Hmm... låter intressant. Vad hette fuktkonsulten?

Minns du inte får jag väl försöka ringa runt, men jag misstänker att det kommer att ta lite tid. :D
 
Tackar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.