Kanske självklar fråga för många men de är inte lätt när man inte arbetar med bygge :blushing:

Vi planerar ha längsgående trappa längs husfasaden så fler kan sitta på trappan, ta en fika eller bara beskåda utsikten. Djupet från husfasad till trappans framkant blir ca 2m, varav ca 80-90 cm kommer utgöras av trappan och resterande blir en ca 1-1,2 m plan altan längs fasaden. Vi har dränering och dagvattenrör längs med fasaden, rännan börjar ca 1 m ut från fasaden och är 50cm bred, dvs den slutar 1,5m ut från fasaden. Planerar en bärlina på fasadväggen, en plintrad ca 0,8 m ut från fasaden (dvs strax före dräneringsrännan) samt en sista plintrad längs med trappans framkant dvs ca 2m ut från fasaden.

Skulle man kunna fästa stolparna från främre plintraden i den första (lägsta) trappans reglar/kortlingar, och bygga reglarna till första trappsteget så djupt att den också fästs i den mittersta plintradens stolpar (den kan ju inte hänga i luften!)? Sen låta nästa trappstegs reglar inkl kortlingar vila på första trappstegs reglar, samt utföra samma procedur med det tredje steget (blir nog ca tre steg, ca 50-60 cm höjd)? Och sen bygga reglarna till själva altanen ovanpå detta? Dvs den mittersta bärlinan kommer egentligen utgöra den bakre delen trappan?

Reglar och bärlina blir i 45x170. Max 2m mellan plintarna.

Alla svar och synpunkter uppskattas ;)
Mvh
ptk
 
Jag gör ett försök till med denna tråd, denna gång bifogar jag två ritningar också (ber om ursäkt att jag är så sa*ans dålig på att rita) för att göra det mera lättbegripligt :S

En sista fråga: visst behövs det reglar med 60cc genomgående från lägsta trappan till översta? Kan reglarna "vila" på varandra med skråskruvning? Eller behöver jag ändå sätta balksko i varje ände av reglarna? Eller ska jag göra både och :rolleyes:

Alla förslag tas emot tacksamt! Är det fortfarande oklart så meddela gärna hur jag kan förtydliga mig!

Mvh!
 
  • bild (3).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild (4).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det verkligen ingen som vill förbarma sig över detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.