Hej,
vi är på gång att bestämma om vi ska så gräsmattan eller rulla den (bor i Umeå). Vi har fått ett pris som jag tycker är sjukt högt, men vill veta vad mer kunniga tror innan jag ställer markentreprenören mot väggen.

Till saken hör att insådd gräsmatta ingår i priset för huset, men för att få den rullad vill entreprenören att vi ska betala 50 kronor per kvadratmeter (det gäller ca 140 m2). Då lägger entreprenören ut gräset också. Jag tycker ändå att det låter dyrt eftersom han ändå ska göra allt underarbete om vi väljer insådd gräsmatta, som ju ingår, så 50 kr/m2 är alltså bara priset för rullgräset och arbetet med själva rullandet och dessutom ska ju priset för frön och arbetet med att så gräsmattan räknas av. Nog låter det högt? Eller beror det på att vi bor där vi bor, för jag har sett priser neråt 25 kr/m2 för själva gräset, men det har alltid varit i södra Sverige. Vad tror ni? Hur mycket bör jag pruta?
 
50:-/m2 för utlagt rullgräs låter som ett fyndpris. Det är rätt tungt arbete.
 
Att rulla är ju sjukt mycket jobbigare än att så. Gräsfrön till 140 kvm kostar under 1000 kr om du köper extra mycket av en dyr och bra sort och sedan så kastar du ut dom på en kvart. Jämfört med att köra och lyfta och rulla ut gräsrullarna så är det en fröjd att så.
 
Det klart att det blir billigare att så än att rulla ut färdig matta. Rullgräs ger ju en användbar gräsmatta "lite" snabbare dock... Hur bråttom har du?
 
byggankan skrev:
Att rulla är ju sjukt mycket jobbigare än att så. Gräsfrön till 140 kvm kostar under 1000 kr om du köper extra mycket av en dyr och bra sort och sedan så kastar du ut dom på en kvart. Jämfört med att köra och lyfta och rulla ut gräsrullarna så är det en fröjd att så.
Gräsfrön "Villafröjd" till 500m2 kostar ca 1000sek
 
Det verkar som om det inte ska räknas som dyrt... Tack för svaren. Jag tar en mindre aggressiv diskussion med entreprenören och ser om det går att få ner priset, men jag ska kanske inte hoppas på för mycket då.
 
Hene skrev:
Det verkar som om det inte ska räknas som dyrt... Tack för svaren. Jag tar en mindre aggressiv diskussion med entreprenören och ser om det går att få ner priset, men jag ska kanske inte hoppas på för mycket då.
Du kan ju också skippa den onödiga prutningen och få en glad entreprenör som gör ett bra jobb. Bjud på en kall pilsner i halvtid. :D
 
Johan Gunverth skrev:
Du kan ju också skippa den onödiga prutningen och få en glad entreprenör som gör ett bra jobb. Bjud på en kall pilsner i halvtid. :D
Jag är vida känd för att vara en trevlig prutare med mycket humor, så det är nog inget problem. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.