Ska gjuta en platta för carport och förråd och ska bygga formen med 45x220-reglar. För att hålla nere priset tänkte jag köpa obehandlat virke, men så slog det mig att jag ändå ska bygga ett trädäck och då behöver tryckta AB-reglar. Frågan är om man kan köpa tryckta reglar till formen som man sen "återanvänder" som reglar till trädäcket? Eller är de förbrukade efter att agerat form?
 
Mikael_L
Jag tror dom blir rätt trista att använda som trall när det sitter fast betong.
Nu kanske du tänkte reglarna bara, då är det väl lite mer tänkbart.

Men formvirke eller råspont är ju faktiskt riktigt billigt, så varför?
 
Mikael_L skrev:
Jag tror dom blir rätt trista att använda som trall när det sitter fast betong.
Nu kanske du tänkte reglarna bara, då är det väl lite mer tänkbart.
Tanken var att använda dem som reglar under trallen. Jag håller helt med att det nog vore en dålig idé att använda dem som trall.

Mikael_L skrev:
Men formvirke eller råspont är ju faktiskt riktigt billigt, så varför?
Visst, det handlar om bara 1200:-, men det känns ändå surt att slänga dem och sen köpa nya veckan efter...om du förstår vad jag menar ;)
 
Tryckta reglar går absolut att återanvända till annat efter gjutning. Olja in dem med vanlig matolja innan gjutningen så blir det inte mycket betong att skrapa bort sedan.
 
Finns ett annat knep också.
Vanlig ångspärrsplast. Sätt den på insidan reglarna och gjut. Sen tar man bort reglarna och skär loss ev plast som sitter fast
 
Jag har provat med plast, vartenda veck på plasten syns i betongen, med däremellan är det väldigt slätt och fint.

Sista gjutningen blev med OSB (billigast) och det blev en fin strukurerad yta.

Protte
 
Enk Projektet skrev:
Varför inte något sådant här?
[länk]
Eftersom plattan inte är isolerad känns det som overkill med sådana kantelement, som dessutom kostar en hel del ;)
 
Det blev obehandlade reglar från Byggmax. Hade tänkt behandla dem med träolja (någon speciell anledning till att du använde just matolja?) så plast behövs nog inte.

OSB tänkte jag inte på, men pallar det med krafterna när man slår i betongen? Hur många lager OSB hade du och vilket avstånd hade du mellan stagen?
 
Vanlig träolja innehåller mestadels lösningsmedel för att få oljan att tränga in i träet och göra oljan lättapplicerad. Matolja är ren olja och kommer lägga sig som ett skikt på ytan vilket gör så att betongen inte fastnar.
 
swebichon skrev:
OSB tänkte jag inte på, men pallar det med krafterna när man slår i betongen? Hur många lager OSB hade du och vilket avstånd hade du mellan stagen?

40 cm hög form med en 45x95 i överkant och lite motfyllning i nederkant, en meter mellan strävorna, blev rakt och fint.

Iom frånvaro av regel i nederkant så var det lätt att ta bort formen.

Protte
 
Okej, matolja får det blir (tack Helioz :)

Att använda OSB verkar ju smart. Synd bara att jag inte läste det en dag tidigare innan jag köpt materialet :-/
 
Men du ska säkert gjuta fler gånger.

Protte
 
Mikael_L
Hehe protte, alla är inte som du ... :p
 
Är det ditt intryck efter en lunch?:p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.