R
Jag funderar på att köpa en kåk byggd 1967. Det är en sluttningskåk med ingång på nedervåningen och cirka 75 % av källaren är inredd. Ett litet utrymme är dock bara krypgrund.

Min fråga är nu om det skulle gå att gräva ur resterande delen av källaren för att skapa extra boyta? Behövs bygglov för detta? Skiter det sig om det finns berg under? Vad skulle en sån sak kosta per kvadrat med cement och sån't?
 
Sannolikt både riskabelt, svårt och dyrt. Och bygglovspliktigt.

Grundmuren runt den outgrävda volymen är troligen inte särskilt mycket högre än kryphöjden. Faller inte projektet redan på ett sådant faktum?
 
R
Nja, eftersom resten av källaren har full takhöjd så borde denna ha ungefär samma. Men jag får väl undersöka det närmare. Frågan är varför det skulle vara bygglovspliktigt att gräva en grop inuti sitt hus? Det får jag ju göra på resten av tomten. Jag får också lägga golv direkt på marken, gjuta cementplattor/lägga marksten och sätta tapet var jag vill (sålänge det inte syns på utsidan, det förändrar stadsbilden). Alternativet skulle ju vara en traditionell utbyggnad, men även om jag bara vill lägga till cirka 12 kvadrat har vi ju en kostnad på runt halvmiljonen ändå. Det är dyrt hur man än gör, tydligen.
 
Bygglovspliktigt därför att det påverkar byggnadens konstruktion. Jag fortsätter nämligen hävda att grunden med största sannolikhet medger full rumshöjd endast runt befintlig källare. Själva den ekonomiska poängen med outgrävd grund går annars helt förlorad. Man byggde inte som man gjorde utan orsak.
 
R
Allright. Då behöver jag alltså lägga på sådär 5-600 000 för en tillbyggnad på traditionellt vis? Plus att det tar ett halvår med bygglovet. Suck...
 
Ofta krävs det ett marklov om du ska ändra höjden på marken, tex i form av en grop.
I vår kommun gäller det om man ändrar markhöjden mer än 50 cm.

Kopierat från stockholms kommun:
"Om du avser att fylla upp – eller schakta ur – delar av en tomt, för att ändra markens höjdläge mer än 50 centimeter, måste du söka marklov. Marklov behövs dock bara inom detaljplanerat område. "

Så det går inte att gräva gropar hur som helst på sin tomt.
 
Bygglov är nog ett mindre problem för en sådan åtgärd. Det behövs med stor sannolikhet göras en del sprängning och kanske uppbyggnad av grunden. En sådan åtgärd kan ibland bli billigare än man tror. Mycket beror på hur mycket som behöver tas bort.

Däremot så blir det ju inte ett rum med bra kvalitet, det blir ett källarrum troligen utan fönster helt och hållet osv. Kan fungera som pannrum eller liknande, men det blir ingen bra boyta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.