Vi har diskuterat PUR isolering några olika trådar, men det blir uppenbart att teknikerna är unga i Sverige och allt för få (mig inkluderat) vet för lite om PUR som byggmaterial. PUR diskuterades bla i dessa trådar:

http://www.byggahus.se/forum/isolering/93592-varfoer-inte-polyuretan-skum.html
http://www.byggahus.se/forum/isolering/141966-polyuretan-i-hus.html

Tänkte att jag inte skulle låta detta bli ytterligare en diskussion om brandegenskaperna hos polyuretanplaster. Det finns nämligen massvis med olika varianter av dessa plaster, med olika drastiskt olika brandbeteende. Jag nöjer mig med att konstatera att man måste fundera över VAD man sätter i i sitt hus och VAR man gör det. Läs noga vilka tester som produkterna är utsatta för (vilket ifos är nog så svårt, då dessa sällan uttrycks i sin helhet annat än namnet på ISO/EN/ASTM-standarden).

Det jag däremot funderar över är PUR som isolermaterial helt eller delvis som underlag till en gjuten platta på mark. Jag har en gammal bagarstuga som i dagsläget har endast icke stampat jordgolv (golven utrivna) och utifrån synlig syllstock, stående på en ojämn stensockel. Min önskan/plan är att gjuta en platta med golvvärme. Men att grundlägga det med mycket sten underifrån, ojämn stensockel osv. blir jättesvårt med traditionella skivor. Sprut PUR vore en dröm, i alla fall i de svåra regionerna.

Så, är det någon som vet om PUR används som underlag till plattor någonstans? Hur är långtishållfastheten för PUR? De data jag hittar på hållfasthet är höga, men testmetoden redovisas inte.

Känner någon till någon svensk leverantör av "gör det själv kit"? Vad jag kan bedöma verkar det bli så dyrt annars, att det inte är lämpligt överhuvudtaget.

Ett annat användningsområde där jag kan tänka mig att spray-PUR vore bra är som heltäckande kondensisolering (förutsätter slutna cellstrukturer) på en ventilationsanläggning. Det är stört omöjligt att få tätt kring alla rörstöd och infästningar med traditionella tekniker vilket gör att kondens uppstår, isoleringens egenskaper försämras på lång sikt uppstår rost. Någon som har sett detta i praktiken?
 
Ett annat sätt är att använda leca eller grannulerad eps för att få nivå och sedan lägga vanliga eps skivor?
 
byggarätt skrev:
Ett annat sätt är att använda leca eller grannulerad eps för att få nivå och sedan lägga vanliga eps skivor?
Jo jag vet att det är vanligt, dock är mitt problem ännu större i den vertikala världen, dvs mot grundmur och syllstock och inte bara "att jämna ut marken". Jag behöver något som jag kan "kleta fast".
 
Bumbar tråden lite samt svarar själv på leverantörer. Jag har kommit i kontakt med två leverantörer som kan leverera froth-pak här i Sverige. Dock är det snuskigt dyrt, kanske för att det säljs via "båtfirmor" och allt som är till båtar är sanslöst dyrt i förhållande till annat. Se bla www.swenautic.se eller www.uthulin.se Men priserna ligger på över 5000 kr för det minsta paketet, froth-pak 180.

I den här tråden http://www.byggahus.se/forum/isolering/161405-pu-skum-goer-det-sjaelv.html diskuterades det om köp från England, där själva produkten kostar i storleksordningen 2600 kr + frakt.

Någon som vet något om tryckhållfastheten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.