Har en undra om det finns möjligt att få ta på böcker till kurserna för allmän behörighet. Jag vet att kurserna är elinstallationer aeb2601, elkaft aeb2602, elmaskiner aeb2603 och författningskunskap el aeb2604.
Nån som vet vart man kan få tag på böcker så man kan läs dem själv?

Jag hitta nån
Elkrafthandboken består av följande delar: Elkraftsystem 1, Elkraftsystem 2 och Elmaskiner. Kan dem vart nåt också till hjälp?

Mvh
Anders
 
När jag läste el så använde vi böckerna "Ellära" av Bo Johnsson. Finns flera böcker som behandlar det mest. Jobbar inom elautomation och har BB1 behörighet idag.
 
jo, alltså jag är lärling nu, så alla gymnasie kurser och dem böcker för att vara lärling dem har jag läst och har redan.
men nu tänkte jag på att hitta böcker för kurserna för allmän behörighet. och läsa vid sida av medans jag jobbar
 
Jojo,de vet jag.. jag vill bara läsa själv ändå, så kanske de underlättar lite när man väl ska gå utb. sen, jag är ändå väldigt ny lärling som säga =)
 
Gillar ditt sätt att tänka, synd att du inte fick någon hjälp. Jag har också letat info om detta men det är inte så lätthittat. Ingen som vet alltså?
 
O
snaggletooth skrev:
Läsa på egen hand är ju bra, men du måste ju ändå gå utbildningen på 400 timmar för att få ut din behörighet så småningom.

[länk]
Nej, det stämmer inte. Oavsett vad branchorganisationerna säger om ECY och sina egna påhitt så saknar de juridisk betydelse. Kraven på teorin för allmänn behörighet sätts av Elsäkerhetsverket och ingen annan. Det finns gott om högskolor som erbjuder gratis kurser som är studiemedelsberättigade. Om du letar lite är jag rätt säker på att du kan hitta minst en kurs som ges på distans och som går att kombinera med ditt lärlingsarbete.
 
Steamboy skrev:
Nej, det stämmer inte. Oavsett vad branchorganisationerna säger om ECY och sina egna påhitt så saknar de juridisk betydelse. Kraven på teorin för allmänn behörighet sätts av Elsäkerhetsverket och ingen annan. Det finns gott om högskolor som erbjuder gratis kurser som är studiemedelsberättigade. Om du letar lite är jag rätt säker på att du kan hitta minst en kurs som ges på distans och som går att kombinera med ditt lärlingsarbete.
Om du hade läst lite noggrannare så skriver ECY att de endast vidarebefordrar informationen från elsäkerhetsverket regler och inget annat.
 
Ja, läs istället för att ständigt försöka slå oss elektriker på fingrarna.
 
O
snaggletooth skrev:
Om du hade läst lite noggrannare så skriver ECY att de endast vidarebefordrar informationen från elsäkerhetsverket regler och inget annat.
Frågan är vem som inte läser ordentligt. Det jag anmärkte på, och som är fel, är ditt påstående om att det krävs 400 timmars utbildning. Det är utbildningens innehåll som är det väsentliga inte dess längd. Eller kan du möjligtvis referera till lämplig källa som stödjer ditt påstående?

Mitt påpekande, eller om du så vill; angrepp på ECY, står på intet sätt i konflikt med det de själva skriver på sidan du länkat till. Jag och ECY säger alltså samma sak och jag har inte hävdat att det de skriver är fel. Så vad är det du tycker jag borde läsa nogrannare och varför? :rolleyes:

Fakta kvarstår:
- Det krävs inte 400 timmars utbildning
- ECY är inte en myndighet och de har ingen juridisk bärighet för behörighet.
 
Steamboy skrev:
Frågan är vem som inte läser ordentligt. Det jag anmärkte på, och som är fel, är ditt påstående om att det krävs 400 timmars utbildning. Det är utbildningens innehåll som är det väsentliga inte dess längd. Eller kan du möjligtvis referera till lämplig källa som stödjer ditt påstående?

Mitt påpekande, eller om du så vill; angrepp på ECY, står på intet sätt i konflikt med det de själva skriver på sidan du länkat till. Jag och ECY säger alltså samma sak och jag har inte hävdat att det de skriver är fel. Så vad är det du tycker jag borde läsa nogrannare och varför? :rolleyes:

Fakta kvarstår:
- Det krävs inte 400 timmars utbildning
- ECY är inte en myndighet och de har ingen juridisk bärighet för behörighet.
Fakta:
När jag tog behöriget så var läroplanen fastställd av berörd myndighet med en kurstid på 400 timmar.
Tråden är nästan antik, så vad som gäller i detta nu har jag ingen aning om och allt detta käbbel är totalt meningslöst.
 
Faktum kvarstår att det krävs en del pluggande för att få behörighet.
Behörighetssystemet är på väg att förändras, behörighet skall i framtiden utfärdas efter prov, teoretiskt och praktiskt, och då slipper man allt timräknande.
Själv har jag för avsikt att försöka avlägga dessa prov för att få en behörighet när det nya systemet väl sjösätts.
 
Fotografen, jag hoppas du är beredd att vänta länge på den förändringen. Innan alla kotterier i den frågan kommit överens växer nog mossa även på rullande stenar. Ska bli intressant att se hur det utvecklar sig och vilka vändningar det kommer ta.

Steamboy har rätt i sak men det är svårt att komma fram i praktiken. Jag har hjälpt några personer vid olika tillfällen med den teoretiska delen av AB kursen. Det var ganska omständigt och svårt att få de alternativa sätten att godkännas. Vid några fall försökte vi få lägga prov och andra obligatorier vid de vanliga utbildningarna för att slippa närvaro och rabatt på avgiften, även det sättet gav inte mycket avdrag. Det verkar tyvärr som att behörigheten numera kostar minst ca: 50kkr.
 
Jag kan vänta, jag är inte beroende av det.
Kotterier var ett bra ordval i sammanhanget, finns vissa organisationer som så gärna vill vara myndighet att de ibland tror att det är så...
Jag har läst förslaget som Elsäkerhetsverkat har lämnat till regeringen, och jag har skumläst remissyttrandena också...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.