Till vår lilla tomt i skogen har vi en väg som bara vi trafikerar och stundtals blir den en smula mjuk att köra på. Med min fyrhjulsdrivna bil är det inget problem att köra, men vanliga bilar tenderar att gräva ner sig i jorden. Det är en sträcka på kanske 150 meter som är jordväg med gräs mellan hjulspåren.
Har någon tips på hur man bör göra? Ett lager 0/150 hela vägen och sen toppa med 0/16?
 
Hej,

Kan vara värt att gräva en "provgrop" för att få en uppfattning om vad det är för något material i vägen. Men mest av allt kanske att schakta bort "jordmaterial"i översta lagret då detta har dålig bärförmåga och inte släpper igenom vatten så snabbt, kanske kan behövas något kapillärbrytande material.
 
Frågan är ju hur djupt man ska behöva gå. Enligt jordartskartan är det morän ovanpå berget, men hur långt ner berget är vet jag inte.
 
Ibland kan det stå en mäktighet på kartan men förmodligen kommer du inte behöva gå allt för djupt, viktigaste kan vara att få bort finkornig jord, men om det är morän kan det ju variera enormt mycket på fraktionerna. Så förmodligen räcker det att om det går schakta en liten bit och sedan fylla med det du nämnde ovan.
 
Så här ser vägen ut idag.
Obearbetad ännu.
 
  • vag110619.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den ser väl jättefin ut...
Duger väl bra som den är, möjligen lite grus i hjulspåren.
 
Vissa tider på året är det väldigt kladdigt och jag behöver få dit en husleverans, en kranbil och regelbunden slamtömning. Jag tror det kan bli svårt.
 
Vägen bör definitivt förstärkas och dessutom dräneras. Eftersom terrängen runtom verkar vara lätt kuperad kan jag tänka mig att dagvatten samlas i skuggiga svackor. Du bör också avlägsna träd som hindrar avrinning och trafik, och kanske räta ut besvärliga kurvor och backkrön.

Enklast är att hämta ut en kunnig entreprenör direkt till platsen. Låt honom föreslå åtgärder och själv välja lämpligt material. Har du inte tidigare tagit in folk för markjobb bör du höra dig för ryktesvägen vilka i trakten som är duktigast.

Vägens mittremsa är för övrigt inget tecken på brister, och medför iochför sig ingen fara för vägens kvalitet. Växtligheten försvinner när man sladdar vägen, och återvänder nästan lika snabbt.
 
Det är uppförsbacke hela vägen fram till oss där vägen är slut, men det samlas aldrig vatten annat än på vår "gräsmatta" högst upp på platån. Bilden är tagen med kameran riktad så horisontalt jag kunde för att visa stigningen.
Vi har servitut på vägen, men skogen och marken runt den tillhör inte oss så avverkning blir svårt att få till.
 
Efter din egen beskrivning vidhåller jag att du bör förstärka vägen. Att samtidigt dika av vägkanterna får du praktiskt taget på köpet.

Om träd hindrar full körbarhet äger ni rätt att - på egen bekostnad - fälla träden, efter att först ha underrättat markägaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.