Hej!
Jag ska lägga nytt undertak av board och det ska läggas med med överlapp både sidledes och i höjdled skivorna är 2430 X 1220 mm, nu till frågan räker det med 20mm:s överlapp sidledes och 30mm i höj led för att skydda mot fukt genomträngning vid skarvarna vid eventuel fuktsläp från plåtaket som ska på senare, det här ska ske nu i helgen (v24) snabba ryck med andra ord.
mvh peter
 
Mikael_L
Hej och välkommen till forumet.

Jag kan tänka mig att taklutningen är en parameter som styr lite, så ska någon svara behöver dom kanske den informationen.
 
Hej!
"Det tänkta jag inte på" Låter det bekant?;))
Ja nu ska vi se, takluntningen måste vara är över 20 Grader i alla fall, mina katter kan med lätt svårighet gå på taket när dom väl har lyckats traslat sig upp där.
 
det är väl 150 mm som gäller men tror nog att 20 mm inte kommer ge dig några större problem i framtiden....
 
Hej!
Har en fundering som dök upp vid läggning av boarden, i rändalen kan man inte få något överlapp så hur tätar jag skarven där mot kondens från plåttaket och räcker det verkligen med 25 x 38 läkt som både strö och bärläckt med tanke på snölaster.
 
Du behöver ingen ströläkt vid undertak av board, däremot behöver du 45x70 som bärläkt. I ränndalar brukar man ha en ränndalsplåt under skivorna i skarven. Täta med mjukfog mellan plåt/ skiva.
 
Hej!
Har stött på lite problem, mätte avståndet på gamla ströläkten och det visar sig nu att den varierar så att den inte passar skivorna jag ska lägga, kan jag använda bärläkten att spika skivorna i eller är det bättre att riva bort bärläkten och spika ströläkt så att det passar skivorna, taket är ett gammalt spåntak med gles spikade brädor under och på allt detta är strö och bärläkten spikad.
 
Hej, Jag håller precis på med det som du beskriver, så här hade jag gjort i ditt fall: riv bort gammal strö och bärläkt, är det gamla spåntaket bra så låt det ligga och lägg masoniten ovanpå. Kolla bara noga så att inga spik sticker upp, dra ut eller slå ner ev. spik. Ströläkt skall placeras på c/c 600, jag använder ströläkt med dimensionen 22x45. Om taket är ojämnt så kan du eventuellt behöva palla upp ströläkten för att de skall bli så raka som möjligt. Bärläkten placeras sedan på lämpligt avstånd beroende på tegelsort. Jag har 10 cm överlapp både i sidled och i höjdled, räcker gott och väl.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.