Om byggmaterial förvaras utomhus gäller inte särskilt många försäkringar. Men vem ansvarar vid sådan stöld, byggherren eller entreprenören? Delad entreprenad gäller. Som byggherre har jag en försäkring och materialet är min egendom. Men jag har ju tillhandahållit entreprenören materialet med förväntan att det ska förvaras betryggande och i enlighet med försäkringsvillkor.... Tacksam för input!
 
Jag är inte helt övertygad om att inte åtminstonde byggarens försäkring gäller även för material som förvaras utomhus. En vanlig hemförsäkring gäller troligen inte.

OM materialet är din egendom men "förvaltas" av byggaren, så skulle jag tro att det är du som blivit bestulen, dvs. det är din försäkring som troligen gäller eller inte.

Men OM byggaren varit försumlig i sin hantering av din egendom så är byggaren troligen skadeståndskyldig gentemot dig. Efterssom det är ganska vanligt att byggmateriel förvaras utomhus på byggen, och det kan vara besvärligt eller omöjligt att ordna betryggande förvaring så är det inte säker att byggaren varit försumlig i sin hantering, och då är han troligen inte heller skadeståndskyldig.

Byggaren är sannolikt försäkrad mot skadestånd, men har troligen en självrisk i storleksordningen 30 - 50 000.
 
Jag blev av med en massa verktyg som förvarades i en carport. De var alltså inte inlåsta, men jag fick ut det på försäkringen utan diskussion. Detta var då som privatperson och det gick på min hemförsäkring.
 
F
Jag tecknade ett tillägg till den vanliga försäkringen (som i princip inte kostade nåt) som ett komplement till den vanliga hemfösräkringen och den skulle då täcka allt byggmaterial och verktyg om inte var möjliga att förvar inomhus med rimlig arbetsinsats, samma tillägg som ersätter utemöbler, grillar mm som förvaras utomhus. TryggHansa

Skrymmande byggvaror för byggnation skulle dock ha ersatts av min ordinarie hemförsäkring enligt försäkringsbolaget ......

Jag var förskonad från bus så jag har aldrig stresstestat försäkringen.
 
Den som tillhandahåller materialet ansvara också för försäkringen för detta under byggtiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.