Hej.
Jag har nyligen fått ett problem med vattentrycket som pulserar när vi spolar i kranarna. Jag upplever att det är pumpen från brunnen som pumpar direkt ut i systemet. Det sitter en hydropress Well Mate 75 liter som är ca 7 år gammal.
Har någon ett tips på vad som måste göras.
 
Börja med att justera förtrycket i hydropressen, oftas är det de som spökar.

1. Notera vid vilket tryck (bör vara 1,5-2,5 bar) pumpen startar (framgår av manometern vid hydropressen)
2. Stäng av vattnet genom att bryta strömmen.
3. Kontrollera membranet genom att ”pysa ur” luft ur luftventilen. Om det kommer vatten i
ventilen är membranet skadat och hydropressen måste bytas.
4. Öppna en kran och låt vattentrycket försvinna. Lämna kranen öppen.
5. Kontrollera nu trycket i luftventilen med en tryckmätare för bildäck. Korrekt tryck är 0.2 bar under pumpens starttryck.
6. Justera lufttrycket genom att pumpa luft i ventilen och låt ev kvarstående vatten i systemet evakueras genom den öppna kranen.
7. Stäng kranen och starta pumpen.
 
Tack. Jag ska prova i veckan. Återkommer med feedback.
 
Wow, kanonsvar Immobil!
 
Immobil skrev:
3. Kontrollera membranet genom att ”pysa ur” luft ur luftventilen. Om det kommer vatten i
ventilen är membranet skadat och hydropressen måste bytas.
Kontroll gjord, inget vatten kommer efter att jag tagit bort ventilen.

Immobil skrev:
4. Öppna en kran och låt vattentrycket försvinna. Lämna kranen öppen.
Så länge kranen är öppen sjunker trycket i blåsan... Pumpar upp till 1,8 (tillslagstryck 2 bar) och efter 30 sek har trycket sjunkit till 1,5 bar. Så fort jag stänger kranen ut från pumpen fungerar det att pumpa upp till 1,8 bar och det ligger stadigt där. Där emot är vattnet grumligt/fullt med luftbubblor efter operationen...

Synpunkter?
 
Låter som att blåsan är trasig, bara att byta.
Du märker om pulserande vattnet kommer tillbaka.
Om bälgen är trasig åker luften ut i vattnet och du får för litet motryck vilket resulterar i att pumpen slår på och av hela tiden.
 
Torsborg skrev:
Kontroll gjord, inget vatten kommer efter att jag tagit bort ventilen.


Så länge kranen är öppen sjunker trycket i blåsan... Pumpar upp till 1,8 (tillslagstryck 2 bar) och efter 30 sek har trycket sjunkit till 1,5 bar. Så fort jag stänger kranen ut från pumpen fungerar det att pumpa upp till 1,8 bar och det ligger stadigt där. Där emot är vattnet grumligt/fullt med luftbubblor efter operationen...

Synpunkter?
Har du kommit ihåg att stänga av pumpen?
Sen kolla förtryck
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.