Hej! Har ett nytt garage med tillhörande ny central som behöver matning, till detta har jag grävt ner en femledare 6kvmm EXQJ (pex).
Kabeln är nedgrävd mellan garaget och mätartavlan som inte ligger i anslutning till mitt bostadshus.

Problemet är att det börjar bli trångt i mätartavlans anslutningsplint. Detta då bostadshuset matningskabel ligger ansluten där samt en ytterligare matning till ett förråd på tomten.I botten på plinten ligger även kablaget till elmätaren i form av 6kvmm RK.
Att ansluta en tredje kabel på denna plint blir helt enkelt för trångt, speciellt trångt skulle det bli på Jordplinten då nollan i min garagekabel ska få plats där också..

Min lösning på problemet är att utanför mätarskåpet sätta upp en ny kapsling med ny plintrad i, där jag går In med den gamla befintliga matningskabeln för förrådet.
och ut med en kabel till förrådet och en ny till garaget, helt enkelt parallellkopplar matningen till dessa två.

Får man göra så?
 
Ja det kan du.
 
Snabbt svar, tack för det!

Att den ena utgående matningen i från denna kapsling är 4-ledare för fyrledar system (förrådet), och den andra utgående matningen är 5-ledare för 5-ledar system (nya garaget) är också i sin ordning?

DVS att punkten där min nya femledare till garaget övergår till fyrledare sker i en kapsling och inte i en central/mätartavla??
 
Man får inte gå från fem till fyrledarsystem...
 
kanske klantigt uttryckt av mig, men inkommande matning i kapslingen är ju en fyrledare och en av de utgående ( till det nya garaget) är femledare.
Så där går jag ju från fyra till femledarsystem vilket borde vara i sin ordning.

Frågan är ju dock om den andra utgående kabeln som är en fyrledare till ett fyrledarsystem i ett förråd kan ligga parallell-kopplad med femledaren.
 
...det handlar ju som jag ser det inte att gå från fem till fyrledar system utan att parallellkoppla en fem och en fyrledar stigarkabel med en fyrledar matning, vilket exempelvis görs i en mätartavla
 
Ja, det går bra.
 
Mikael_L
Du måste i så fall dra fyrledarsystem mellan mätartavla och skåpet med fördelningsplinten, och PEN ska vara minst 10mm2.
 
Mikael_L > en liten fundering till bara..
Att min nya kabel mellan fördelningsplinten och garaget måste ha PEN på 10mm2 är jag med på, och har dimensionerat kabeln i backen därefter. Men kabeln mellan mätartavlan och fördelningsplinten är ju en befintlig kabel.. behöver jag verkligen byta ut denna, bara för att man gör en skarv på den? den befintliga kabeln är en 6kvmm2 fyrledare FKKJ, och uppfyllde kraven när den sattes upp.
 
Nu har du ju redan grävt ned en femledare på 6 mm² till garaget. Med femledare räcker med också med 6 mm².
Huruvida den korta stump 4-ledare mellan mätarplint och den nya avgreningen får vara 6 mm² kan ju diskuteras... En anledning till att kravet skärptes till 10 mm² var av mekaniska skäl, så om kabelstumpen skyddas av ett extra mekaniskt skydd faller det bort.
Det kanske också går att byta mätarplinten till t.ex E2251130
4B91CF8E-E3FB-40BD-B1B9-91CE1A3AAB75.JPEG

eller E2673536
D8542ABC-1661-475D-9F30-8C7AB3A8EFC1.JPEG
 
Hej igen! Ombyggnad i mätarskåpet med någon slags utökad plint skulle nog också funka fint. Detta kräver dock inblandning av Fortum då alla plintar befinner sig bakom plomberad kapsling. Ofta begränsas väl den plomberade kapslingen enbart själva mätaren och plintar/huvudsäkringar före mätaren. Här är dock allt inkapslat och plomerat.. och i förlängningen vill jag helst ha så lite inkapslat och plomberat av Fortum som möjligt.
 
Har du inte ett skåp som är delat mellan din och nätägarens sida?? Jag har aldrig sett ett skåp, varken gammalt och absolut inte ett nyare, där man måste bryta plomberingen för att komma åt utgående plint. Däremot har jag sett skåp som helt saknat utgående plint och den utgående ledningen har legat direkt på mätaren. Av ren nyfikenhet skulle jag vilja se skåpet om möjligt :)
 
elmont: tog en bild på skåpet, är dock lite osäker på hur jag gör när jag lägger upp den i en tråd som denna?
..annars kan jag ju skicka den till dig om du vill.
 
Via "utökad svarsruta" finns en funktion (ser ut som ett gem) för att lägga till bilagor.
 
..sådär ja. I övre högra hörnet sitter plomberingen. Den uppmärksamme ser ju också säkert den skruvade plåtluckan under brytaren, tar man bort den ser man den utgående plinten.

Bra om man ska mäta spänning eller dylikt, Dock alldeles för trångt för göra några andra ingrepp.
 
  • bild 002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.