Hej !

Har ett mindre fritidshus byggt på 90talet.

Skulle nog vilja bygga till ett sovrum.Planlösningen är att du kommer in i ett allrum,rakt fram till höger har du en liten "korridor med kyl,frys,spis o skåp.På vänstra sidan rakt fram har du ett mindre sovrum. Där högra väggen alltså blir skiljevägg tills "köksgången.

Smartaste och billigaste sättet att bygga ut vore nog att ta bort vägg,delar av vägg från vänstra sidan sovrummet,ytterväggen allså.sen bygga en mindre vinkeldel ut.Sen har man lägre i taköjd så att taket går under befintligt plåttak på huvuddelen.Stugan står på plintar å tomten sluttar lite nedåt mot de håll jag vill bygga.Tänkte sn skarva på nåt elelement från befintlig uppvärming(el).

Min fråga är vad en firma kanske skulle ta för att göra denna utbyggnad på kanske 10kvm,trägolv,1 fönster också? Stugan står i norrland och firman som byggde stugan finns i närheten.
Kan ju alltid fråga dom när jag är där.

Räcker 30 000 kr t ex.

Tror stugan kostade ny 85 000 kr.d^_^b
Finns det något som kan komplicera en sådan utbyggnad?
 
Enklast möjliga lösning har jag svårt att se att du kommer under under 100- 150 000 kr. 30 000 kr tror jag inte ens räcker till material.

MVH
 
Ja,kan vara så. Då är det kanske lika bra smälla upp en typ sorselestuga brevid på 15-20kvm å dra el dit.
Lär inte gå på mer än 40-50 000 om du monterar upp den själv.
 
det är smidigare ifall du inte har krav på att det ska sitta ihop med det befintliga. Då slipper du alla ingrepp på det befintliga och alla anslutningar där.
 
Men undrar om du inte har stadspriser på vad en utbyggnad kostar.
Du kan få en riktigt fräsch villa för 400-500 000 i samhället en bit ifrån där fritidshuset finns.
Såg en helt okey tegelvilla utan direkta renoveringsbehov från 60talet 4.5 mil ifrån i en by ute för 200 000 ca.De e billigt de..:D
 
Att en redan byggd villa byter ägare för 500 Kkr betyder inte att den skulle kosta lika mycket att bygga idag. Och att du lägger ner 50 Kkr på utbygget innebär inte alls att du säkert får tillbaka pengarna om du skulle vilja sälja. Materialpriser och lönekostnader är ungefär desamma över hela landet.
 
Stämmer, men antagligen så faller nybyggandet kraftigt snart då folk inte längre har råd med de ökande priserna. Då råvarupriserna inte kommer att falla o kanske inte heller lönekostnaderna pga hyperinflation så kanske det ändå kommer att stiga på sikt om befolkningsökningen hålls intakt.
 
Vilket betyder vadå? Att ditt sovrum kommer att kosta lika mycket att bygga i framtiden? Eller nu hänger jag inte riktigt med i resonemanget längre.
:cool:
 
Svärfar byggde en friggebod i lösvirke, på plintar och med pulpettak av papp. Inga dyra materialval och sommarstugeisolering. Den gick på 60000kr och då gjorde han allt själv förutom elen som han fick gratishjälp med. Tror inte att någon firma ger sig på projektet för under 100000kr. 125000kr är nog normalt.
 
Då är det väl förmodligen billigare köpa en färdig produkt.Finns stuga 2 ihoppsatta friggebodar enl deras spec. 30 kvm inkl allt oisolerat för 50 000 kr.

15m2 med en tillbyggnad på 15m2. Det blir 2 lika stora rum,mellanvägg med dörröppning
Storlek:

3850x7655mmVägg:

45x145 mm profilhyvlat och geringsknutat timmer. Golv:

1 bärlina 45x95 mm, 7 st golvåsar 45x95 mm, 22x95mm trägolv. Tak:

5 st takåsar 45x120 mm, råspont 22x95mm. Ej takbeklädnad Takmått:

2 x 2400 x 8943 mm) Fönster:

4 st 945x670 mm, isolerglas och beslag. Spröjs är ej standard Fönsterhål vid dörr finns.resterande 3 fönster får du placera på valfri plats,och själv ta upp hål.Dörr:

mått 1900x900mm Isolerad med panel på utsida. Isolerglas med spröjs. Ej trycke och låscylinder Övrigt:

Dubbla vindskivor och takfotsbrädor. Foder till fönster och dörr. Profilsågade vindskivor (snickarglädje) är ej standardutförande
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.