har köpt ett enplanshus från -87 på 135kvm med vattenburen elvärme (via ctc excellent elpanna). Denna har jag tänkt byta ut alternativt komplettera och funderar nu på vad som är smartast: köpa en luft/luft-värmepump eller en luft/vatten. jag är inte särskilt insatt i detta (har haft fjärrvärme tidigare) men luft/luft är vad jag förstår en mindre investeringskostnad, men luft/vatten mer energieffektiv. Eftersom värmen redan är vattenburen till radiatorerna så slipper man väl dock kostnaden med rördragning och nya radiatorer när det gäller luft/vatten? Tilläggas bör väl även att huset har en öppen planlösning i v-rum/kök/matsal och det finns även en vedkamin i detta utrymme. Huset ligger i mellansverige.

Jag tar tacksamt emot alla synpunkter och gärna även hur mycket effekt som behövs och vilka märken som rekommenderas för just mina förhållanden.
 
Luft/vatten eller varför inte borra det blir billigast på sikt och höjer värdet på huset en luft/luft är inte kul att lyssna på men spar el gör dom men oftast måste man accepterar lite kallt i nått rum.
 
smurfen72 skrev:
Luft/vatten eller varför inte borra det blir billigast på sikt och höjer värdet på huset en luft/luft är inte kul att lyssna på men spar el gör dom men oftast måste man accepterar lite kallt i nått rum.
Helt riktigt! Undvid luft/luft hellre luft/vatten MEN lyssna på en först när den stånkar på och sätt den INTE så du störs av ljudet. Borra bergv tystast.
 
En så effektiv luft/vatten som möjligt, helt klart. Med tanke på den redan vattenburna lösningen blir ju kostnaden mindre.
 
Luft-luft ger billig uppvärmning, men visst fläktljud och svalare i rum längre från pumpen. Dock värms varmvattnet fortfarande med el. Stor fördel är att man kan kyla också.

Luft-vatten ger även varmvatten och går således även sommartid, så sätt inte utedelen bredvid altanen. Bättre värmekomfort inne och du har ju redan radiatorer eller golvvärme.

Frånluftvärmepump, typ Comfortzone eller Nibe 750 är också bra alternativ. Hur funkar ventilationen idag?
 
tack för alla svar! Är utedelarna för luft/luft och luft/vatten jämförbara gällande buller? Finns det tystare utedelar om man spenderar mer pengar eller har olika märken olika bullriga utedelar? Gäller ju att tänka lite på grannsämjan också...

Bergvärme har jag uteslutit eftersom den extra kostnaden inte känns motiverad. Hade det inte varit vattenburen el idag så hade det såklart varit ett alternativ till luft/vatten, men som det är nu känns det som att det skulle ta många år att spara in den kostnaden jämfört med en luft/vatten. Jag kanske tänker fel?

Vad är skillnaden i kostnad för respektive lösning dimensionerad efter vårt hus?
 
Ventilation är mekanisk med värmeåtervinning idag. Huset har dessutom redan idag en AC med ute och innedel, så kylan har vi redan. Annars håller jag med om att det vore en tungt vägande fördel för luft/luft...
 
wiad skrev:
tack för alla svar! Är utedelarna för luft/luft och luft/vatten jämförbara gällande buller? Finns det tystare utedelar om man spenderar mer pengar eller har olika märken olika bullriga utedelar? Gäller ju att tänka lite på grannsämjan också...

Bergvärme har jag uteslutit eftersom den extra kostnaden inte känns motiverad. Hade det inte varit vattenburen el idag så hade det såklart varit ett alternativ till luft/vatten, men som det är nu känns det som att det skulle ta många år att spara in den kostnaden jämfört med en luft/vatten. Jag kanske tänker fel?

Vad är skillnaden i kostnad för respektive lösning dimensionerad efter vårt hus?
Luft/luft= fläkt inomhus+fläkt utomhus.
Luft/vatten=Bara en fläkt utomhus.
Bor man i Norrland, kan det vara svår val. Utomhustemperaturen ligger långt under det mest optimala för luft/luft/vatten pumpar... Då är det ett absolut säkrare val att satsa på jord/berg...

I ditt fall hade jag satsat på en bra och tyst pump luft/vatten.
 
wiad skrev:
Ventilation är mekanisk med värmeåtervinning idag. Huset har dessutom redan idag en AC med ute och innedel, så kylan har vi redan. Annars håller jag med om att det vore en tungt vägande fördel för luft/luft...
OK... Men då har du nog redan en luft-luft, den du kallar AC. Kan du inte värma med den?

Du säger mekanisk vent med återvinning! Hur återvinns värmen? Kanske har du redan en frånluftvärmepump också! ;)
Kommer tilluften in via ventiler genom väggen är det nog så. Men många mindre frånluft-vp är mestadels en elpanna då värmepumpen endast ger 2kW eller mindre än så. Alternativt har du FTX med rör för tilluften också och återvinning via värmeväxlare.

Bergvärme är inte så mycket dyrare än luft-vatten och man slipper utedelen. Bor man en bit norrut är bergvärme att föredra. I södra Sverige är luft-vatten ett bra val.

Jag skulle ta hem en värmefirma för att titta på ditt hus och komma med förslag!
 
Pongu skrev:
OK... Men då har du nog redan en luft-luft, den du kallar AC. Kan du inte värma med den?

Du säger mekanisk vent med återvinning! Hur återvinns värmen? Kanske har du redan en frånluftvärmepump också! ;)
Kommer tilluften in via ventiler genom väggen är det nog så. Men många mindre frånluft-vp är mestadels en elpanna då värmepumpen endast ger 2kW eller mindre än så. Alternativt har du FTX med rör för tilluften också och återvinning via värmeväxlare.

Bergvärme är inte så mycket dyrare än luft-vatten och man slipper utedelen. Bor man en bit norrut är bergvärme att föredra. I södra Sverige är luft-vatten ett bra val.

Jag skulle ta hem en värmefirma för att titta på ditt hus och komma med förslag!
Ta inte hem EN värmefirma ta hem minst TVÅ och jämför. Alternativt läsa på och gör o köp själv d^_^b.
 
Pongu skrev:
OK... Men då har du nog redan en luft-luft, den du kallar AC. Kan du inte värma med den?
det är inte en luftvärmepump, den är enbart för AC.


Pongu skrev:
Du säger mekanisk vent med återvinning! Hur återvinns värmen? Kanske har du redan en frånluftvärmepump också! ;)
Kommer tilluften in via ventiler genom väggen är det nog så. Men många mindre frånluft-vp är mestadels en elpanna då värmepumpen endast ger 2kW eller mindre än så. Alternativt har du FTX med rör för tilluften också och återvinning via värmeväxlare.
vi har en separat elpanna för uppvärmning och en värmeväxlare för värmeåtervinning av frånluften.

Pongu skrev:
Jag skulle ta hem en värmefirma för att titta på ditt hus och komma med förslag!
Så får det bli, tack för alla synpunkter!
 
OK!
Lite ovanligt med fast installerad AC bara! De flesta hade nog valt en enklare, mobil typ av AC eller en luftvärmepump som både kan värma och kyla!
Har du en värmeväxlare borde du ha ett FTX-system, mekanisk till- och frånluft. Det är ju bra! Och redan vattenburet är ju också värt mycket. Bara att byta elpannan till något energisnålare!

Och som Silversmeden säger, alltid flera offerter när det gäller stora investeringar. Jag menade bara att man kan börja med en om man är osäker på de nuvarande förutsättningarna.
 
gör man så att man byter ut elpannan helt eller dockar man en ny lösning, ex. LV-pump, till den befintliga pannan?
 
wiad skrev:
gör man så att man byter ut elpannan helt eller dockar man en ny lösning, ex. LV-pump, till den befintliga pannan?

Finns båda lösningarna med ny elpanna inne skiljer inte priset så mycket till bergvärme.
 
Energideklarationen ska väl ge svar på uppvärmnings- och effektbehovet samt förslag på lämpliga åtgärder?

En viktig fråga att tänka igenom är om man vill ha en kompressor inomhus eller inte. Vissa värmepumpar låter mer andra mindre, skillnad mot en elpanna. Beror på var sovrummen ligger. Går att förbättra isoleringen av rummet där den ställs. Kompressorer inkl elektronik som står inomhus håller kanske lite längre. Thermia Atria är ex på en luft/vatten med kompressorn inne. Annars Nibe 2025 eller Split, Daikin, Ecozon, Euronom etc. Jfr priset med kostnad för bergvärme innan beslut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.