så var slutavropet gjort o vi kan börja med detaljerna...vi får inte plats med hörnbadkar utan måste ha ett rektangulärt. Vi vill ha massage o bubblor o karet i akryl helst, nån som köpt nån trevlig modell för 10-15.000:-?
 
Hej!

Provbada och lyssna på (o)ljudet från kompressor (bubbel) och pump (vattenmassage). Pumpar går att få tysta, kompressor är svårare, för runt 10-15 kkr blir kompressorn högljudd, så är ni _helt_ säkra på att ni vill ha bubbel förutom vattenmassage? Kan ni istället lägga pengarna på häftigare pump så tror jag att ni får mer massage för pengarna.

/ama
 
ama-du har helt rätt förstås, jag är ute efter ett massagebadkar till en rimlig kostnad om någon här på forumet har koll på sånt
 
Här kommer mina erfarenheter i badkarsdjungeln:

-----Svenska badkar på Hornbach i Göteborg-------
Hmm, kom just på att när jag var på Hornbach senast så såg jag att Hornbach har någon specialdeal med Svenska Badkar. Hornbach har en "egen" kollektion
och prislista. Priserna verkade börja vid cirka 7000, men jag vet inte riktigt vad som ingår, citerar brevlådereklamen:

"Bubbelbad, hörnmodell (135cm*135 cm) och rektangulär modell (159*70 cm) 6995 kronor:

Sido och ryggmassage
Säkerhetsinsug och kromade detaljer
Inklusive front
Svensktillverkad kvalitetsprodukt"

Då verkar inget luftsystem ingå så där tillkommer en okänd kostnad, det står inget om hur karet fylls med vatten, så det kostar nog extra (via munstycken? via blandare på kanten?). Man ser inte på bilden hur många munstycken som finns i badkaret. Karen är i sanitetsakryl. Svenska badkar verkar annars ha helt ok vattenpump, jag har känt på munstyckena och det var hyfsat stark massage. Bubbel finns som tillval, men det är ett väldigt diskret bubbel. Helt ok godstjocklek
på karet.

-----Westerbergs-------
Sedan finns Westerbergs, för 10-15 kkr får du ett rektangulärt sanitetsakrylkar i deras höstkampanj,

Fiji (160 eller 170*70 cm) med jetsystem 100: 8495 kr
Palermo (180*80 cm) med jetsystem 100: 10995 kr

Front ingår inte:1000 kr-2000 kr extra
Luftsystem ingå inte: 4995 kr
Sargblandare ingår inte: finns från 3295 kr

Lite klenare gods i karen, kompressorljudet drev ut mig från affären, låter exakt som vår gamla Hooverdammsugare.

----Crystal bad-------------------
Sedan hade jag Crystal bads (lite djupare kar än Svenska badkar eller Westerbergs) prislista hemma:

Med massagesystem soft/original/combi:

Bertil (180*84 cm, djup 50): 17800/19800/28000
Carl 1 och 2 (161*82 och 171*79, djup 45-49): 11450/13450/20350 kr resp 12450/14450/21350 kr

Vad som ingår:

soft: 6-12 luftmunstycken (bubbel), luftregulator, säkerhetsventil, benställning i aluminium, vattennivåsensor

original: 6 fasta avstängningsbara jets, luftregulator, säkerhetsventil, benställning i aluminium, vattennivåsensor, vattenpump 300 l/min, torrkörningsskydd

combi: 6 fasta avstängningsbara jets, luftmunstycken (bubbel), luftregulator, säkerhetsventil, benställning i aluminium, vattennivåsensor, ljuddämpad luftkompressor, vatttenpump 300 l/min, torrkörningsskydd
----------------------------

Försök inrikta er på antingen eller, antingen bubbel, eller massage. Vill ni ha både och så tror jag inte att ni blir nöjda i prisklassen 10-15 kkr.

Vad har ni för ideer om hur ni tänker använda karet?
Barn i familjen? Bad varje dag/helg/månad?
Mot rygg/nack/skuldervärk? Mot reumatisk värk?
Bad bara för att det är kul och avslappnande?

Det är lättare att komma med ideer om man vet lite mera om vad ni är ute efter.

/ama
 
massage för rygg o nacke är väl det vi tänkt oss främst, min fru badar säkert gärna varje dag medan jag fortfarande förmodligen aldrig gör det, fanns det pengar över skulle vi gärna betala för kvalitet men...det finns ju en del andra poster i huset oxå...ett dubbelt så stort hus som idag innebär ju gardiner, möbler osv i dubbelt så hög ursträckning oxå....
 
Ok, då är jag med på vad ni är ute efter. Det blir lite av en utmaning, jag försöker plocka ihop lite olika varianter
för skojs skull:


1 Få elektrikern till att förbereda elbox för karet ifall ni
bygger nytt, annars blir det en extra utgift att ta med
i beräkningarna.

2 Hoppa över bubbel och köp bästa pumpen (=starkare
massage).

---------------
Westerbergs verkar vara nästan inom budget, frakt ?? kr tillkommer:

Fiji 160*70 cm med jetsystem 100, 800ER eller 1000: 8495, 13495 kr resp 15495 kr.

Front+gavel (hur många sidor är öppna, skall ni kakla in?): 990 kr + 590 kr. Skall ni kakla in så får ni räkna med kostnaden för inkaklingselement och fog, fix, kakel etc.

Ryggmassagepaket: 3495 kr.

Påfyllning via existerande kran (alltså om ni redan har en badkarsblandare monterad på väggen): 0 kr
Påfyllning via munstycken med sargblandare: 3295 kr och uppåt.

Såå, vad blir bästa (jetsystem 100+ryggmassage) och värsta fall (jetsystem 1000+ryggmassage+gavel+front+blandare)...:

8495+3495=11990 kr
15495+990+590+3495+3295=23865 kr

Första alternativet är inom budget, men då är det ett verkligen strippat system. Andra alternativet ger mera, men jag skulle för det priset hellre köpa en Svenska Neptun Ametist XL och avstå från ozonrening och värmare.

Den billigaste Ametistvarianten är 150cm*75*53 cm baddjup (finns större) och kostar hos (http://www.sigro.se) 17362 kr (då ingår 12 massagejets varav 6 för ryggen). Front+gavel=1190+935 kr
Frakt hem till dörren på 195 kr tillkommer.

Om man köper Sigros kundkort så får man 7% rabatt på allt man handlar inom ett år, Så badkaret skulle kosta:

(17362+1190+935+195)*0,93=17942 kr + 395 för kortet.

Svedbergs har ett gulligt lite djupare badkar (Tino 158*75/85 cm) för små badrum med både luftsystem och vattenmassage för 19474 kr (Sigro) ex front o gavel. Med rabattkortet, inkl frakt, 18292 kr (det är ju faktiskt inte speciellt dyrt, och jag tror att Svedbergs har bättre kvalitet än Westerbergs).

Aagh! Som du ser så finns det hur mycket att välja bland, även de dyrare märkena har hyfsade budgetvarianter. Priset beror helt på hur stort kar
ni vill ha, vilken utrustning etc.

Det enda ni kan göra är ringa till återförsäljare och arrangera provbad! Det är ett bra sätt att komma fram till vad som passar en själv. Fram med simfötter och snorkel!

När vi valde kar föll många vanliga tillverkare bort pga av att baddjupet var för grunt, vi vill kunna sitta ganska rakt med vatten till hakan, och så ville vi ha stark vattenmassage utan bubbel, så det blev dubbla vattenpumpar istället. Men det tog ett år att komma fram till de slutsatserna så det var inget impulsköp...och vi väntar fortfarande på vårt försenade badkar eftersom det första som tillverkades åt oss försvann på väg från fabriken...

/ama
 
du är så grundlig(ursäkta ordvisten ;D) ama...Vi har två barn som gärna badar och väl behöver bada oxå, lättare att få dem i badet än i duschen(killar)min fru badar som sagt gärna varje dag o jag kan väl kanske lockas att bada jag med om jag därmed kan behandla min trötta rygg o nacke...(vi har just köpt en jensensäng för 20.000:- för att försöka spara in naprapatkostnader) skulle vara intressant att få provabada några modeller på riktigt...känns som att d skulle vara svårt att få någon säljare intresserad av d när vi vill köpa budgetmodeller...
 
;D

Sätt igång mig så slutar jag prata när sista gästen släcker ljuset! ;D

Skämt åsido, det är bara att ringa och säga att du vill provbada, de flesta säljare har bara ett eller två kar man kan testa och de behöver ju inte veta om att du vill köpa budgetmodellen. Det kommer senare. Man säger bara att man funderar och vill testa det som finns så att man vet vad man gillar.

/ama
 
Du menar på fullaste allvar att man kan provbada? har ni gjort det? på många ställen?
 
Fullt allvar! Vi provbadade på ett ställe, men vi hade kunnat göra det på andra ställen också, hade bara inte tid och visste ungefär vad vi var ute efter.

De flesta återförsäljare har ett par kar de kan fylla med varmvatten, ibland får man boka tid till efter stängningsdags, ibland finns ett separat rum, men det är en av frågorna man skall ställa så fort man tittar på ett kar: "Kan man få provbada?" Kostar inget heller, de vill ju sälja.

/ama
 
Underbart! Hade aldrig haft en tanke på det om du inte tipsat....ska försöka hinna med d oxå före jul ;D
tack ama!
 
Bob_the_builder
Finns en klassisk scen ur Nilecity där Percy provbadar. :)
 
Bob_the_builder skrev:
Finns en klassisk scen ur Nilecity där Percy provbadar.  :)
jag har ju nilecity på video...måste titta på den då ;D
 
Oahhahahaaa!
Den hade jag glömt bort! Tack! :)

/ama
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.