jag har ett antal radiatorer där piggen i radiator ventilen kärvar - dvs den pigg som termostaten "flyttar" för att öppna eller stänga till elementet fjädrar inte tillbaka.


Kan man byta ”insatsen” med piggen eller byter man hela ventilen

vart kan man hitta samma fabrikat om man kan byta insatsen

se bifogad PDF
 
Man byter hela ventilen.
Men du kan prova att smörja piggen innan du ger dig på ett byte
 
ok

jag provade att smörja men drog ev ut den för långt på ett element då den vara svårt att trycka in igen

men smörjningen gjorde inte så att den fjädrar.

så det blir väl att skaffa nya ventiler - frågan är om man då kan byta ventilen till annat märke (om jag inte hittar ebecon) och att det ändå funkar med termostaten - är det standardfäste för termostater?
 
Jag brukar ta en tång och jucka den fram och tillbaka.
 
gadeberg skrev:
Jag brukar ta en tång och jucka den fram och tillbaka.
jag har gjort så men detkärvar fortfarande.
 
Du kan ju plocka bort hela huset och rengöra allt så kanske man slipper ett byte
 
gadeberg skrev:
Du kan ju plocka bort hela huset och rengöra allt så kanske man slipper ett byte
ok jag har funderat lite på att plocka bort men inte vågat skruva lös ännu.

Har någon lös från ett element som tagts bort - kanske ska prova att skifta till den och sedan ta isär den som kärvar innan jag går vidare med resten av elementen.

någon som vet om det bara är att skruva upp muttern eller om man måste ta bort en låsbricka först? (är osäker om det är en låsbricka eller ej innanför muttern)
 
Hur har det gått?
 
jag hittade 2 st fungerande ventiler från element jag tagit bort. det gick förvånansvärt enkelt att byta utan att tömma systemet på vatten. Jag stängde nedre returen med insex nyckel och luftade elementet för att få bort ev tryck - skruvade sedan lös hela ventielen och bytte.

där jag bytte funkar det jättebra - elementen funkade som de ska.

Försökte skruva isär en trasig ventil för att se om jag kunde laga den men lyckades inte. Försökte vrida upp den med skiftnyckeln med godset var tunt så det vek sig - man kanske måste ha en specialnyckel.
 
Krilleman
Helt rätt att stänga returen vid byte, då "hänger" vattnet kvar i andra radisar även dom på övervåningen om sådan finnes!
 
Nu verkar du ha löst problemet, men till andra som eventuellt tar nedanstående på allvar så är det fel.

Det finns packboxar att köpa till de flesta ventiler lite beroende på fabrikat. Då slipper man byta hela ventilen med allt vad det innebär.


magnu skrev:
Man byter hela ventilen.
Men du kan prova att smörja piggen innan du ger dig på ett byte
 
ok trodde också att man borde kunna byta delar

däremot svårt att skruva isär - utan rätt verktyg
 
Njae, skiftnyckel brukar funka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.