Ställde frågan här under till expertpanel på denna sajt och svaret kan ni se längre ner. jag undrar om det är fler som har råkat ut för samma sak och hur det gått för er. Skall tillägga att efter ett par dagar kunde man se fuktgenomsläpp på fyra ställen till.

Har köpt ett nytt Älvsbyhus som levereras i färdigbyggda moduler och som står på torpargrund. Modulerna byggs inomhus och bör vara torra vid leveransen. Huset sattes på plats den 14 november och på eftermiddagen började det blåsa kraftigt. Så mycket att byggjobbarna hade stora problem att täcka taket med plast. På natten både stormade och regnade det kraftigt. När vi sedan kom till huset morgonen därpå visade det sig att det hade läckt in vatten på två ställen. Vattnet stod i innertaket så när byggarna skar hål i plasten invändigt kom det rikligt med vatten på golvet och det rann och droppade i flera dagar efteråt. Man kan ju fråga sig hur nyttigt detta är för ett nytt hus som är byggt inomhus. Har pratat mycket med byggfirmans killar om man inte bör byta ut isoleringen för att vara säker på att det inte möglar i innertaket. De hävdar på det bestämdaste att detta inte behövs, för husets värme som står på för fullt i en vecka efter resningen torkar ur det. Detta känns inte bra för mig som köpare, dels så betalar jag för fullgod vara och vem vill riskera att få mögel i innertaket med allt vad det innebär om det ska åtgärdas i efterhand. Bör jag driva detta till sin spets och få isoleringen utbytt innan huset är färdigt för slutbesiktning, eller kan jag lita på vad byggjobbarna säger?

SVAR:
Det kan inte vara nyttigt att isoleringen genomfuktats. Konsekvenserna kan vara röta och mögel i konstruktionen. Kräv att den ska bytas ut. Torr isolering är ett absolut kvalitetskrav som er kvalitetsansvarige måste hävda gentemot entreprenören. Här finns ingen kompromiss enligt min mening.
/Bengt Bengtsson
 
Vi råkade ut för samma sak då det regnade kraftigt under första monteringsdagen. Byggarna skar upp plasten och satte in en avfuktare. Det som inte hade blivit tort när innertaket skulle upp tog dom bort och ersatte med ny issolering. Är själv tveksam till lösningen.
 
Hej

Låter ju inge vidare, vi hade tur med sol på monteringsdagen, tycker definitivt att du ska kräva att få isoleringen utbytt.

Kristoffer
 
Vi hade liknande problem, begär att få skadan, för det är faktiskt det det är, bedömd av tex Ocab, som också gör åtgärden. Vi gjorde detta, då får man också ett protokoll efteråt som visar resultatet.
 
skane67 skrev:
Vi hade liknande problem, begär att få skadan, för det är faktiskt det det är, bedömd av tex Ocab, som också gör åtgärden. Vi gjorde detta, då får man också ett protokoll efteråt som visar resultatet.
Skulle du vilja utveckla detta lite mer
 
Gärna, vad vill du veta?

För oss innebar det att de fick öppna upp gipsen på innsidan av väggarna och sätta in avfuktare, byta blöt isolering, tills det blev torrt. Detta kom de och mätte en gång i veckan för att vara säkra på att all fukt var borta.

Detta är väl i sig inte jättekomplicerat men jag skulle inte vilja att byggaren själv uppskattade när det var torrt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.