Y
Börjat riva den rötna sargen runt garagetaket. Tänkte bara höra ifall ni hade goda råd före jag köper likadant virke och återbygger allt såsom det var innan.

Hade ni tex limmat ihop bitarna, eller klätt allt med plåt (vilket vore fult), eller något annat tänkvärt.

Att detta blivit såhär dåligt är för det dels är södersidan, sen att det inte fått underhåll på 30år, samt vek färg, blir nog oljebaserat härnäst.

gtaket.jpg
 
Redigerat:
jag hade gjort likadant som det var , limma går helt bort . klä in med plåt blir som du säger inte riktigt snyggt.

kanske kolla om du tycker någon annan panel är snyggare
 
Nja,
jag har ett liknande projekt på planeringsstadiet.
Jag hade återställt det så att det såg likadant ut, men man behöver inte använda samma metoder som förra gången.
- Jag överväger att skruva upp panel, eftersom skruv inte kryper ut, om panelen vrider sig.
- Dessutom, om man spikar, hamnar skarvarna mellan panelbrädorna automatiskt över en regel. Med skruv går det att skarva där brädorna "tar slut", man sätter en plywoodbit eller något annat bakom, för att göra skarven.
 
Gör ett riktigt tak med takstolar så du kan lägga tegel på taket så har du inget problem med läckande tak i framtiden annars får du göra om det när pappen börjar läcka.
 
Y
pappen är nylagd, pengarna räcker inte att bygga om. och gör jag det så blir jag ju av med min uteplats däruppe.
 
så länge du underhåller så håller det länge, Det finns ingen anledning att ändra
 
  • Gilla
dohfo
  • Laddar…
Y
vad för slags skruv är bra då. tror jag kört med någon turbo trall från xl-bygg till det mesta i andra projekt men..
 
Olja ändträt är ju alltid bra.
 
Yrrol skrev:
vad för slags skruv är bra då. tror jag kört med någon turbo trall från xl-bygg till det mesta i andra projekt men..
Det duger säkert!

Grabber har något som heter panelskruv, men det är för att huvudena är extra små, men små huvuden håller ju emot sämre än stora huvuden.

Nä, jag hade nog rätt ovetenskapligt tagit en längre typ av trallskruv. Men inte så grov att reglarna innanför spricker
 
Y
vilket trämaterial ska man välja, finns ju lite olika sponter.



22X120MM DUBBELFASSPONT GRAN ÅTG=9,1 LPM/M2Granpanel med 1 finsågad flatsida och övriga sidor hyvlade. Används oftast till beklädnad på ytterfasader som skall målas.
17:34kr
 
Redigerat:
Vilken typ av spont du väljer har ingen betydelse, bara det liknar övrig panel, om du har någon dvs.
Det viktigaste är som Tepojke skrev att olja och slutmåla ändträt noga innan du monterar.
Det kan vara enklare/snyggare att sätta en liten kvadratisk bräda som "knutbräda". Då kan du rakkapa panelen och låta den gå dikt an mot denna.
 
Y
Tänkte byta de dåliga reglarna mot tryckimpregnerad motsvarighet.

Sen funderar jag på ifall jag ska måla insidan av sponten eller om det är överkurs. det ska ju hålla tätt nu med ny papp och plåt över.
 
Yrrol skrev:
Tänkte byta de dåliga reglarna mot tryckimpregnerad motsvarighet.

Sen funderar jag på ifall jag ska måla insidan av sponten eller om det är överkurs. det ska ju hålla tätt nu med ny papp och plåt över.
Det viktiga är att förstå varför reglarna har ruttnat. De ska inte ruttna. På något sätt har det kommit in vatten och regeln har kroknat. Det kan mycket väl ha runnit in emellan panelvirket.
 
Fjällpanel är ganska vanligt och snyggt som beklädnad.
http://www.byggmax.com/se-sv/prod/pid-08422120.aspx

Måla sen inte med täckande färg utan använd någon lasyr så klarar sig träet betydligt bättre mot röta då täckande färg mest stänger inne fukten.
 
Det som slår mig är att det kanske vore en god idé att få till "knutbräder" på något vis, plåt kanske...

Det verkar ju som om det är "knuten" som orskat problemen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.