ciia skrev:
En ugn i golvhöjd kan man iallfall blockera ungarna med röven i vägen ;-) haha
:D
metod som kommer till användning relativt ofta...
 
Förslag 1: Ugn i pelare.

(Kyl och frys är 1,80 och går ända upp till överskåpen. Hällen ska centreras under fläkten, inte på bänkskåpet.)

+ ugnen nära fläkten
+ gott om lådor i bänkskåpsraden

- ugnen precis vid ingången. Passbiten är dock rejäl. Kan eventuellt få in en skjutdörr där.
- ser inte ugnen från matplatsen
 
  • planlösn ugn vid dörr.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ny plan, ugnspelare vid dörr.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
och vy från andra hållet...

(högskåpsväggen ska givetvis snyggas till upp mot taket)
 
  • ugnspelare vid dörr, vy 2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förslag nr 2, ugn under häll.

Återigen; tänk att kyl och frys går upp till överskåpen (och att det är en svart täcksida mot det låga ugnsskåpet. Ugnen i det skåpet ska vara en mikro.

+ ugn på samma sida som vasken
+ lågt mikroskåp med avlastningsplats på toppen
+ 30 cm brett utdragskåp för oljor peppar m.m till höger om hällen
+ skulle det vara så att murstocken är fin kan den göras synlig över microskåpet

- färre lådor i bänkraden
- inte lika enhetlig bredd på bänkskåpen (Från dörr 40,60,30,80,80,60)
- högskåpsväggen mindre symmetrisk
- om vi ska behålla det gamla taket i köket kanske det är snyggast med högskåp hela väggen så det inte blir en flik precis vid övergången mellan olika tak. I matsalsdelen och i vardagsrummet har vi ett vattenskadat vävspänt tak som ska bytas ut mot gips. I köket har vi träpanel i taket som kan bli fin om vi målar den vit. Lättare förstås med el till belysningen om byter taket i köket också...
 
  • planlösn ugn under häll plan.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • planlösn ugn under häll.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad ska ni ha för spishäll? Sedan vi köpte vår induktionshäll så använder vi typ aldrig micron. Den åkte ner i källaren och används när vi ska göra popcorn. Annars går allt så jävla snabbt på spisen, likaså med varmluftsugnen.
(ja jag erkänner, jag tycker inte om microskåp...eller micro synligt öht) ;-)
 
Djupa lådor låter som en bra idé. De sväljer mycket. Vi har inga överskåp alls i vårt kök. Bara rymliga lådor =) Luftigt och skönt och inget att slå huvudet i eller "hämta stolen varianten för att nå"
 
Induktionshäll blir det absolut!

Vi har faktiskt funderat på att skippa micron men fegar lite.... Lobbar lite för att lägga pengarna på uppgradera varmluftsugnen till en ångugn med varmluft istället.

Eftersom vi är så veliga tänkte vi köpa skåp för inbyggnad men använda vår gamla micro (fristående) så länge. Vill vi inte ha nån micro måste det gå att sätta dit en lucka istället.

Vi måste vara de veligaste köksplanerarna i världshistorien....

Luftigt är snyggt och kanske behövs om vi ska ha svart. Väggskåpsraden blir ännu mindre om vi väljer Kvik. De har skåp som är 60*60, snygga kvadrater. Då blir det mer luft upp mot taket.
 
Jag tycker att det verkat trångt mellan köksön och diskbänken, och det blir jobbigt om en står och jobbar vid diskbänken och en jobbar vid köksön. Jag hade nog flyttat köksön så att den hämnar på sidan om fönstret, invid väggen och i linje med städskåpet. Jag hade också skippat överhänget och barstolarna (det skulle ändå inte ha använts särskilt ofta om det var mitt kök). Då får ni också en tydligare inramning av köket och det blir lättare med el till köksön då det står intill en vägg. Jag hade också kört XL-skåp i köksön.

Jag hade också övervägt att ersätta micron med en kombinationsugn, för de tillfällen då man behöver två ugnar.
 
Jag skulle inte vilja vara utan mikro. Vi lagar nästan alltid mer mat än vad som går åt och fryser in resten i lagom portioner. Suveränt att värma på en vardagskväll när man bara vill ha mat snabbt. Det klart att det går att göra i ugnen, men varför värma upp en hel ugn bara för att tina/värma några portioner.

Hur gör ni andra i liknande fall?
 
Eftersom jag inte tycker maten blir lika god i micron så värmer jag hellre den på låg värme i en gryta med lock på. (går grymt snabbt med induktion) eller ugnen. Eftersom vi är 4 i familjen äter sällan 1 ensam. Och är det matlåda så tas ju den med till jobbet och värm där.
 
Alfredo skrev:
Jag skulle inte vilja vara utan mikro. Vi lagar nästan alltid mer mat än vad som går åt och fryser in resten i lagom portioner. Suveränt att värma på en vardagskväll när man bara vill ha mat snabbt. Det klart att det går att göra i ugnen, men varför värma upp en hel ugn bara för att tina/värma några portioner.

Hur gör ni andra i liknande fall?
Mikro känns ganska givet om det går att hitta plats för en, även om man själv inte är en stor älskare av dem.
Den dag man ska sälja tror jag det uppskattas av köparen.
 
Vi har ingen micro idag och jag saknar den inte det minsta men i det hus vi bygger ska en micro in eftersom det "ska" man ha och efterfrågas av många, inte minst gäster som vill värma barnmat... oj så de suckar när jag tar fram vattenkokaren och en kastrull :)

Hade gärna skippat micron även nu till förmån av en extra ugn tex men det får bli i framtiden.
 
Vår induktionshäll värmer vällingvattnet snabbare en micron ;)
Våra gäster frågade ändå om vi hade vattnet färdigt i termos eftersom det gick så snabbt! Haha
 
"snabbare ÄN micron"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.