Måste ha 100m kabel för att driva pumpen på landet. har 4st 25m kablar(för utomhus bruk) med samma dim (1,5) som ligger och skräpar. hur skarvar jag ihop dessa på bästa/lättaste och billigaste sätt?
Ska jag ta bort stickpropparna och sedan skarva eller ska dem vara kvar.
Mkt tacksam för snabb hjälp i denna fråga.
MVH micke
 
Om du ska ta väck stickpropparna så måste du ha tre dragavlastade skarvdosor istället som har en IP-klassning som är tillräcklig men du slipper spänningsfall pga dålig kontakt och läckströmmar som löser ut jfb som kan uppstå med stickproppar.
Hur många ampere drar pumpen? 1.5 kvadrat på 100m kommer nog att göra en hel del motstånd. Spänningen blir lägre än normalt för pumpen och en kortslutning behöver bli rejäl innan säkringen löser ut. "Utlösningsvillkor" är ju en term el-folket svänger sig med.
Får du inte tillräcklig med kräm får du köpa upp dig på 100m 2.5 kvadrat RDOE för minst 1500 spänn
 
Jag håller med där, normalt sett så drar man en gräns på ca 60 meter för 1,5 mm2 och 10A, sen får man gå upp till 2,5mm2 med 10A säkring. Sen vet jag inte på rak arm vad regler säger och hur bra/dåligt det är med så mycket gummikabel (antar att det är det som menas) utomhus friliggande.
Du har inte möjlighet att gräva ner en markkabel oskarvad?
 
En kabelskarv kan du göra med skarvhylsor om du använder en bra presstång, vulktejp och eltejp, alternativt krympslang med smältande insida.

Men som sagt, vi behöver reda ut om det fungerar med 100 m 1.5 mm² först. Då är första frågan pumpens effekt.
 
ok, tack för alla svar. pumpen e på 800w. grannen använder 1,5 på 100 m och det funkar kanon enligt han.
 
Jo, visst funkar det säkert, du skulle säkert få det att funka med en 4-pars telekabel som man tvinnar ändorna på också men det handlar om lite mer grejer :)
 
Ja, med en belastning på bara 3 A blir spänningsfallet rimligt, drygt 3%, plus nätets impedans vilket kanske ger 1 % till.
Räknat med en hög förimpedans på 1 Ω blir kortslutningsströmmen bara drygt 60 A. Så max 6 A smältsäkring eller en snabb B6A dvärg rekommenderas, förutom JFB förstås som är ett krav då jag misstänker att det handlar om en gummikabel.

Kabelns resistans (kall, du kommer troligen inte att värma upp den genom att köra en 3 kW byggfläkt va?): R = 0.018/1.5*200 = 2.4 Ω
Spänningsfall vid 3 A: 3*2.4/230*100 = 3.1 %
Kortslutningsström vid 1 Ω förimpedans: I = 230/3.4 = 67 A
Tid som kabeln tål denna kortslutningsström: t = ( 115*1.5/67 ) **2 = 6.6 s
 
Krympskarv är inte tillåtet på gummikabel och inte att rekommendera som annat än tillfällig lösning. Bäst är om du skaffar hel bit kabel, då eliminerar du även en mängd möjliga felställen.
Det framgår inte om du har 1-fas eller 3-faskabel, jag gissar 1-fas?
Det får du skarva med stickpropp, finns box som du kan lägga utanpå som skydd.
 
Räknas det sen som fast installation och vad säger reglerna om gummikabel i det här fallet? Nån som tagit en tanke på det?
 
För mig är en gummikabel utlagd på marken bara en tillfällig lösning, är det sen i obygden utan närhet till brännbara föremål, barn, djur, folk osv så kan det kanske inte hända så mycket men finns behovet av el till pumpen så borde en markkabel grävas ner helst då minst 5G6.
Sen så brukar folk på landet göra lite som de vill, men säkerheten borde komma först.
 
Slugge skrev:
För mig är en gummikabel utlagd på marken bara en tillfällig lösning, är det sen i obygden utan närhet till brännbara föremål, barn, djur, folk osv så kan det kanske inte hända så mycket men finns behovet av el till pumpen så borde en markkabel grävas ner helst då minst 5G6.
Sen så brukar folk på landet göra lite som de vill, men säkerheten borde komma först.
5G6 till en pump på 800 W kanske är lite väl i överkant, tycker du inte det? ;)

//Patrik
 
Nu vet vi inte hur permanent denna pump är. Är det till ett pumphus så borde helt klart en jordkabel läggas ned. Är det tillfälligt så går det med en gummikabel. Dessa har visserligen inte samma livslängd som PVC/PEX, men 30 år ska den väl hålla? Inspekterade precis min 20 år gamla skarv på en gummisladdställ (H07RN-F) som används ute, och som flitigt dragits fram o tillbaka på gården, och både kabel och skarv ser friska ut, utanpå i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.