Håller som bäst på att montera ett nytt fönster. Mått 1770 (B) X 622 (H) öppningsbart (överkantshängt).

Fönstret är helt i aluminium, dvs jäkligt styv karm.

Problemet är att karmen inte var förborrad för att dra fast det med karmskruv, o jag vill inte gärna ge mig på det själv. Så nu har jag snickrat klart utvändigt med smygare o plåt och ska till att fixer det ordentligt. Hade tänkt att använda fogskum.
Men funkar det? Orkar skumet hålla fönstret på plats ordentligt? Kommer självklart att sitta smygare på insidan och på utsidan som mekaniskt stopp. Men vill ändå ha lite extra stöd!

/ Christian
 
Jag gillar ju absolut inte att sätta öppningsbara fönster med skum då det är kört om man behöver justera dem med tiden.

Hade hellre tagit hjälp av någon med erfarenhet så de blev satta med skruv...
 
Fönstret kommer sitta men som sagt ovan så är det kört att justera.
 
Jag är medveten om att det vlir svårt, omöjligt, att justera med tiden. Men karmen är så pass styv att det med all sannolikhet inte kommer att behövas.
Men frågan är funkar det dvs. håller skummet fönstret på plats?
 
Att det kommer sitta fast är stensäkert men överväg nog innan bara...
 
  • Gilla
Whiskypinnen
  • Laddar…
Ska ta mig en funderare då det inte är nån panik med det än.
Alternativet är som sagt skruv. Men de jag får använda är inte "vanliga" karmskruv som man sätter med ex. T-nyckel.
Jag får köra med en annan karmskruv med valigt T30 torx huvud. Denna har minimal eller ingen justermån.
Så därför tänkte jag skippa borra hål i karmen o riskera att få fula märken till följd.
 
du kan alltid skumma fast hörnen och sen dreva resten så blir det lättare om du behöver justera sen.
 
....och du kan ju alltid använda fogskum som tillåter justering i efterhand, tex Essves Fog&drev 199. Andra tillverkare har liknande produkter och det har funnits hur länge som helst. Varför utgår alla från att skummade fönster inte kan efterjusteras?

Här hemma är det dock annat som sätter P för efterjustering (vilket iofs aldrig behövts heller...) - smygar in och utvändigt är antingen spikat eller mjukfogat mot fönstret vilket gör att justering iprincip är omöjligt.

Jag vet inte riktigt hur stabila alu-fönster är, men om du kan få karmen att flexa med handkraft eller lite till skulle jag nog tillverka en liten stödstolpe att sätta mitt i fönstret. 1,7m är långt och fogskum expanderar med kraft om man tar för mycket.
 
MathiasS skrev:
Jag vet inte riktigt hur stabila alu-fönster är, men om du kan få karmen att flexa med handkraft eller lite till skulle jag nog tillverka en liten stödstolpe att sätta mitt i fönstret. 1,7m är långt och fogskum expanderar med kraft om man tar för mycket.
Det är det jag är lite rädd för... De är dock stabila som f*n. Fönstret kommer från Schuco. Karmen är 111mm hög och 80 tjock så det är lite material.

Fredriks ide är kanske inte så dum? Skumma hörnen eller varför inte de korta sidorna på 622mm och sen dreva över och undersidorna!
 
Det finns speciellt fogskum för karmar som inte trycker så hårt. Kanske är det som Mattias tipsade om.
 
Lånar tråden!

Så det räcker med att fästa fönstret med enbart skum helt utan skruv? I mitt fall ett fast pvc-fönster.
 
Man använder små kilar som stämp mellan fönster och karmen så inte karmen pressas in och kilar fast fönstret.
Det finns ett skum som inte det blir tryck av.
 
Redigerat:
Stackars pojkar.
 
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Man använder små killar som stämp mellan fönster och karmen så inte karmen pressas in och kilar fast fönstret.
Det finns ett skum som inte det blir tryck av.
Har du något exempel på sådant skum? :)
 
J jonne72 skrev:
Stackars pojkar.
Va?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.