momin skrev:
Hej igen !

Tack för alla kommentarer och vinklingar på hur ni uppfattar situation.

Har man ingen stor hög med pengar sparade så kan 20-30.000Kr göra en hel del faktiskt.
För våran del skulle det innebära att en del av byggkreditivet skulle läggas upp som toplån när huset står klart (mer än de 20-30.000Kr takförlängningen kostar).
Detta skulle i sin tur ge en ganska stor kostnadsökning per månad.

Som någon föreslog så var jag faktiskt nere hos bygglovshandläggaren, vi fick till en bra dialog och han förklara hur dom såg på det hela och hur dom mäter i olika vinklar.
Jag förklarade hur vi såg på det hela och tolkade texten från boverkets pdf (länk längre upp i tråden), samt att jag bredde på lite och sa att det skulle innebära en enorm katastrof för vår ekonomi ov vi blev tvingade till takförlängningen för att få igenom bygglovet.
Han var väldigt sympatisk och företog vår situation och skulle rådfråga sina kollegor om det gick att göra beräkningarna på annat vis och bad mig ringa tillbaka senare på dagen.
Så när jag ringde honom igen strax för 5 så fick jag ett glatt besked om att de kunde beräkna måtten på annat vis efter som vi kommer ha en balkong i det hörnet.
Så på tis-ons nästa vecka har jag bygglovet i mina händer. :D

Mvh
momin
Sorry jag inte håller mig till ämnet, men ett extra topplån på 50 000:- måste du väl ändå se som peanuts i det stora hela???

kostnad för 50 000:- vid 10 % ränta (ja vi drar till extra) = 5 000:-/år sen har du - 30% ränteavdrag = 3 500:- slår du ut det per månad blir det 291:- /månad extra det kostar dig vid en ränta på 10 % som med all säkerhet ALDRIG kommer att ske.

Då frågar man sig... Kan man avvara 291 :- /månad?

291:- är något av följande.
*Din bredbandsfaktura
*3½ Dagens Lunch
*4 pizzor
* ca 20 liter bensin/diesel.
* osv...

Sorry men i min värld är 50 tkr extra på en nybyggd villa en piss i missisippi.

Återigen sorry för det var off topic.

//Anders
 
aedwall skrev:
Sorry jag inte håller mig till ämnet, men ett extra topplån på 50 000:- måste du väl ändå se som peanuts i det stora hela???

kostnad för 50 000:- vid 10 % ränta (ja vi drar till extra) = 5 000:-/år sen har du - 30% ränteavdrag = 3 500:- slår du ut det per månad blir det 291:- /månad extra det kostar dig vid en ränta på 10 % som med all säkerhet ALDRIG kommer att ske.

Då frågar man sig... Kan man avvara 291 :- /månad?

291:- är något av följande.
*Din bredbandsfaktura
*3½ Dagens Lunch
*4 pizzor
* ca 20 liter bensin/diesel.
* osv...

Sorry men i min värld är 50 tkr extra på en nybyggd villa en piss i missisippi.

Återigen sorry för det var off topic.

//Anders

Så kanske din verklighet ser ut.
Men för oss blir det helt annorlunda, tänker inte gå in på våran ekonomi.

mvh
momin
 
Jag kan absolut se att man kan tycka att man inte har råd med 20 000. Många bäckar små ger många hundratusen extra i slutändan och 20 000 extra på ett bräde direkt och för något man inte ens önskar ha kan då bli något som man känner att man inte har råd med även om övriga huset kostar mycket. Vårt hus kostar 4,5 miljoner men vi utvärderar noga varenda inköp och kan tycka att vi inte har råd med en blandare för 3000 istället fär 2000 samtidigt som vi köper kakelplattor för över 2000 kr kvm.
 
Jag är arkitekt och hade trubbel med att få bygglov på ett liknande hus. Det visade sig dock att jag och din säljare hade rätt.

Om den längre delen av huset innehåller vitala funktioner (v-rum, kök) så räknas snitthöjden av mått 1 & 2 som byggnadshöjd. Hittar tyvärr inte pdfen där detta står men har en ngt mailkonversation med stenungsunds kommun som kanske kan hjälpa.

Arkitekterna på kommunen har alltså fel och du måste tjata/resonera.

Du får gärna PMa mig om du behöver hjälp med det.
 
läste inte tillräckligt noga, så att det hade löst sig.

Skönt att höra eftersom det är ni som har lagen på er sida och bygglovshandläggarna helt enkelt inte alltid kan sina egna regler.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.