Hejsan alla !

Vi är precis i beslutet att bygga hus. En sak som vi skulle vilja ha är trä(plank)golv i hela huset istället för den ekparkett som brukligt ingår.

Vår fråga är då: vart köper man plankgolv? Finns det speciella leverantörer eller handlar man lösvirke från ex. det lokala sågverket ? :)

Någon som har erfarenheter ? Pris, skötsel?

Jag har försökt leta tråd här på Byggahus men hittar ej någon som besvarar dess (lätta?) frågor.

Johan och Marie
 
Jag har sett fint (och billigt) på Hornbach, kan vara värt att titta in om ni har vägarna förbi.
 
Nästan alla byggvaruhus typp Beijjer, Persson´s, bahaus mm har normalt massiva furugolv på lagret. dom är obehandlade och relativt billiga.. på nätet finns torkade trägolv.. som sälger den enklaste formen av furugolv 95/28 för 99 kr m2 http://www.yostrading.se/. själv köpte jag dala flodas easy care strukturborstade furugolv hardPine,fallande längder och jag älskar det(410kr m2 men då är det färdigbehandlat, det kostar att luta och såpa själv) min gamla ekparkett eldar jag med..finns ju även grymt fin koniska golv.. om man har råd..he he..
 
De flesta butiker som säljer golv har även varianter i plank i olika utfäranden !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.