joflopp skrev:
Uppenbarligen. :)

Har man inget avtalat om hur arbetet ska utföras ger man i princip hantverkaren fria händer att uföra arbetet efter eget huvud. Sedan kan man tycka vad man vill om det...
Nej, så är det inte alls. Det är tvärtom, till och med lagreglerat:

Konsumenttjänstlagen 4 § skrev:
Näringsidkaren skall utföra tjänsten fackmässigt. Han skall vidare med tillbörlig omsorg ta till vara konsumentens intressen och samråda med denne i den utsträckning som det behövs och är möjligt.
Om inte annat får anses avtalat, ingår det i tjänsten att näringsidkaren skall tillhandahålla behövligt material.

Så är det något som är oklart eller kan göras på olika sätt så ska hantverkaren ta kontakt med dig. (Det finns undantag, men det gäller rena nödlägen.)


Det praktiska: att silikona fast toastolen är bättre än att skruva, så den delen är helt OK. Men de måste naturligtvis använda silikon med lämplig färg, och använda maskeringstejp om de inte kan låta bli att slabba.


Rören går att köpa per löpmeter. Dock finns det hantverkare som bluffar till sig en extra inkomst genom att debitera för hela förpackningar även om de bara använt en del av den. På så sätt kan flera kunder betala för samma förpackning.
 
Ja, vi misstänkte väl att de gjorde så med rören. Jävligt fult faktiskt. Man kanske ska kräva att få rören som blev över?

De var två personer där enligt grannarna, men de åkte därifrån vid 14-tiden, så för att de skulle få ihop 7 timmar (-lunch?) borde de ha kommit kl 7 och först en timme senare lämmnade vi hemmet.....så där har de ju redan plussat på lite. Det var två saker som saknades, bottenventil och avloppsrör till handfatet, men vi bor nära storstad och att inhandla detta borde gå på 45 min inklusive resa. (Och om den ene handlade så stannade väl den andre kvar och jobbade?) Ingen kontaktade oss heller för att ev kolla om vi hade glömt lägga fram dessa saker.....

Har bestämt med dem att de ska komma och titta på handdukstorken, men vad hjälper det egentligen? Det är ju inte så att man vill att de flyttar fästena, för hur blir det då med de 4 hål som redan är gjorda?

Såg på Rejta att de hade fått ett omdöme som lät ungefär "fick praktikanter men fick betala fullpris ändå", och det är väl ungefär så det känns, de har skickat praktikanter. För nog borde väl en VVS-firma själva kunna räkna ut det där med silikonfärgen och uppsättningen av handdukstorken om de har någon erfarenhet!

Det här med att hantverkarna inte tar kontakt verkar vara ett genomgående problem. Plattsättaren (som vi i övrigt var nöjda med) skulle sätta upp en toapappershållare, men när vi kom hem var den inte uppsatt för att han inte hade hittat en bricka som skulle vara till. Den låg på samma ställe som hållaren, och det visste ju vi. Varför ringde han inte och kollade istället för att strunta i det och köra hem? Han fick ju komma tillbaka en annan dag och göra det ändå!
 
Nu ska det ju inte behöva vara så, men som hantverkare kan det kännas lite bättre om kunden har sagt tidigare "det är bara att ringa om det är något" eller dyl.
Man kan ju känna annars att man inte vilja ringa och störa utifall kunden sitter i något möte på jobbet eller annat viktigt.

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Nu ska det ju inte behöva vara så, men som hantverkare kan det kännas lite bättre om kunden har sagt tidigare "det är bara att ringa om det är något" eller dyl.
Man kan ju känna annars att man inte vilja ringa och störa utifall kunden sitter i något möte på jobbet eller annat viktigt.

//Patrik
Vi lämnade våra telefonnummer och sa "ring om ni undrar över något". Just nu väntar vi på att killen som var här ska ringa och avtala en tid då de ska "komma och titta på det". De verkar inte ha så bråttom att höra av sig, men vi tänkte inte ha så bråttom med att betala den saltade fakturan heller. :p
 
hade firman varit dit innan dom monterade sakerna?
De kanske var dit innan själva jobbet utfördes och mätte eller tittade? så det är sånna timmar dom lagt på?
Hur långt är det mellan firman och dit hus? restiden?

Själv retar jag mig lite på hantverkare som Alltid kommer 2 och 2 oavsett vad som ska göras...
Visst något moment kanske går fortare om man är 2 men oftast tycker jag bara att det tar dubbelt så lång tid...
 
Personligen kör jag oftast själv och har bara med mig hjälp när det behövs för att bära eller annat...

Dock hade jag någon kund som reagerade då mina elektriker tidigare körde två stycken, men när de fick se hur de jobbade så vände humöret för de var sjukt effektiva när de kom in i t.ex ett kök...
De kunde i princip blunda medan de jobbade och ändå visste de exakt vad den andre gjorde då de var så sjukt samspelta och de stod aldrig stilla...
Tyvärr har den ena killen dragit upp till Norge en tid så den andre får klara sig själv för tillfället...

Dock är det som du skriver oftast ineffektivt med två man samtidigt och framförallt stör jag mig på rörläggare som kör parvis så de utnyttjar jag inte längre för där är det absolut inte befogat då två man knappast får plats i t.ex ett vaskskåp...eller i ett litet badrum...
 
Jag minns två målare som alltid jobbade i par. Men det berodde på att en var högerhänt, en vänsterhänt, så de körde var sin sida av väggen. För deras del var de mer än dubbelt effektiva tillsammans.
 
En var och tittade i 10 min innan vi anlitade dem, så även om de lagt på tid för det så är det bara en kort stund. Firman finns 2 mil från oss och de hade varit där två ggr tidigare för att dra rör bla.
Fattar inte riktigt hur de kan vara två som jobbar i badrummet, det är litet och det finns inte en chans att samma jobb för en person hade tagit 14 timmar.

Där får man för att man avstår från fastpris för att man ska slippa betala så mycket extra när det är ett litet jobb. Nästa gång får man väl ta semester och stå och hänga över axeln på dem.
 
H
Om du vill byta färg på silikonet och är nybörjare
Om DET ÄR KLINKERS
Ta en vass kniv, skär bort silikonet runt toastolen, och lyft av den, använd en svamp med vit eller grön sida och lite Vim eller medlet som du andvänder för klaskeramikhällen, alt. kakelrent. skubba bort allt silikon, det finns effiktiva medel för att få bort silikonrester också. Sätt tillbaka stolen, rita en linje runt stolen, lyft av stolen, tejpa med målartejp runt på utsidan av markeringen 1-2 mm utanför markeringen, lägg en silikon sträng innanför markeringen/tejpen, lite smalare sträng än den man får från tandtubskrämen. Lämna baksidan av toalettstolen fri från silikon. (så man får en luftning). Tejpa runt på toalettstolen ett par mm upp. Sätt tillbaka stolen.
(Lite pill. gärna för 2 man att få toalettetstilen innanför markeringen. En som lyfter och en som styr :)
Den silkon som nu ev. kan tänkas komma från underdelen av toalettstolen, tar man bara ett finger doppat i såpavatten och stryker ut.
Läggen tunn sträng runt om toalettstorlen och smeta ur silikonen med såpafingret.
(mellan toalettstolen och tejpen).
Låt torka 1 timme, inte mer, (ifall man vill trycka till silikonet lite till) ta sedan och dra bort tejpen,
inget smet varken på golv eller toalettstol. Låt torka i 24 timmar innan ni använder stolen.
Det blir snyggare än vad en röris gör. Ser mycket ut i text, är det första gången man gör der är det 1-2 timmes jobb max. Tejpningen tar lite tid. :)
Var bestämd och lite tuff när du drar såpafingret, dutta inte.
Blir det inte bra första gången, låt torka, och använd kniven och svampen, låt torka och tejpa igen på utsidan och gör om, toalettstolen behöver man ju inte lossa igen.
 
Redigerat:
Tack för en nästintill idiotsäker beskrivning HEM2121! Jag kanske ska skriva ut den och maila till VVS-firman. :)
 
Att dem var två stycken kan ju tyckas lite märkligt.

I det där läget är det klantigt av hantverkaren att inte ge er en estimerad tidsåtgång. Att bara "köra på" med ett timpris är som bäddat för att det skall bli diskussion om tiden. Säg hellre att det tar en dag och var lite noga istället för att göra ett hafsjobb på 6h. Vem skall han fakturera dem kvarvarande 2h? Jo det blir ju i alla fall ni, men då i form av vattenrör á 25m.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.