Jag har hållit på och renoverat i 11 år snart på vår lilla gård, och känner i år att min energi inte är lika stor som tidigare år. Senaste stora projektet var att ta bort träpanel och plast+gullfiber på vårat putsade stenhus!! Ett relativt stort projekt, inte nog med det putssläpp runt alla fönster samt stora partier på norrsidan. Efter det revetering av utbyggnad å h-e vilket projekt det va, men fint blev det. Tänker nog ligga lite lågt i sommar och bara gjuta en trappa och måla huset......får se vad man tyar me.
 
silversmeden skrev:
känner i år att min energi inte är lika stor som tidigare år
Om den känslan inte har infunnit sig förrän år elva så tycker jag att du har varit väldigt tapper!
 
Tror inte frågorna i de allra flesta fall handlar om någon bitsk ironi, skev humor eller maktspel.
Det är bara vanliga människor som försöker vara trevliga, de har hört att du har något spännande projekt på gång och försöker basera ett samtal på det.
Kanske har de inga roliga projekt i livet själv och längtar efter att höra om andra människors spännande liv.

Men jag håller med om att det ibland är irriterande att behöva förklara självklarheter. Man kan inte totalrenovera en kåk på två veckor eller bygga nytt badrum på en helg. Men de flesta som inte håller på med byggnad eller renovering har inget begrepp om det, för dessa människor är det bara ett samtalsämne.
Jag råkade nämna för en kollega att jag funderade på att bygga ett bastu i ett hus som nog är lämpligt för det. Nu får jag svara på frågan "är du klar med bastun?" varje vecka (har inte ens påbörjat ritningar..). En sån fråga kan man tackla lite olika. Förklara alla ingående moment och att en sån sak tar tid. Skämta bort det och säga att du byggt fem bastun redan. Eller kanske det bästa, engagera frågeställaren genom att peka till din bildblogg! De allra flesta dokumenterar sina byggen och det är ingen avancerad sak att blogga lite om det i allra enklaste form. Sen kan man bara hänvisa till bloggen och förhoppningsvis kan frågeställaren nöja sig med lägesrapporterna där.
 
Farzan skrev:
Om den känslan inte har infunnit sig förrän år elva så tycker jag att du har varit väldigt tapper!
Fick lite energi i går dåligt väder ute och byggde en garderobsvägg, och började på ett badrum till.... OH herre min skapare nu blev man lite inspirerad igen. Det är inte bra att vara ledig så mycket ska nog börja arbeta lite igen, gå in i verkstan och ta tag i lite beställningsjobb så jag kommer hemifrån. Nackdelen är att mitt jobb ligger 50 meter från mitt hus.....d^_^b
Farzan: din kommentar värmde, kanhända att allt jobb man lägger ner inte alltid syns utan en stor del av jobbet är planering och tankeverksamhet-att skynda långsamt.
 
Angående bastun... har en kollega som jag pratat ganska ingående med om renovering. Men så för ett tag sen lade han till med en irriterande vana. Han frågade varje morgon om jag var klar med huset nu. Han gjorde det såklart bara för att jäklas. Men det gick inte många dagar tills jag var ordentligt trött på den frågan. Inte bara för att jag avskyr upprepning av alla de slag (förutom babymaking), utan för att det liksom slog sönder de framsteg jag ändå gjorde. Det blev inget kul att prata om vad jag gjorde hemma. Så jag slutade prata med honom om det. Nu har han flyttat så nu slipper jag frågorna.
 
Att bygga bo är en biologisk process och detta leder till att utomstående lägger sig i det hela.
Ett vanligt problem är att din fastighet ingår i andras territoriella kontrollfunktion dvs dom tror sig ha rättigheter på ditt territorium.

Dessa människor är dom som villigt kastar sten i folksamlingar.
Dom har rätt åsikter och du har fel.

Att vår bygglagstiftning är på deras sida för med sig att byggfuskare och andra skojare fått fäste i byggbranchen .


Vi behöver ett skydd för annorlunda människor tex sådana som renoverar länge länge!
 
Jag tror att många kommenterar för att uppmuntra och visa att man bryr sig och är man då klumpig kan det ju komma några grodor.
Att inte alls kommentera ett pågående projekt visar väl på motsatsen.
 
Eftersom jag håller på med en enklare ombyggnad av en sommarstuga och dessutom har gjort det en gång tidigare så är dom 2 vanligaste kommentarerna.

1 hur orkar du?
2 ska det vara så där?

svaret på 1 är.....ja va då??? jag gör bara sånt som jag tycker är roligt...gör inte du/ni det?
svaret på 2 är.....det går bra att göra om...här har du alla verktyg du behöver....
 
gunnar blomkvist skrev:
och så springer det runt en massa fjollor med hundar eller botoxläppar/QUOTE]

Ja för sånt vill man ju inte ha på ett bygge! Tacka vet vi riktig furu och stora rediga karlar som snusar i både över- och underläpp. Så ska det vara, för så har det alltid varit. Eller missförstod jag dig?
 
Redigerat:
Tror att den bästa kommentaren är att man prioriterar fru/man och barn före materiella saker som altan eller vad det nu kan vara. Det är ju faktiskt så för de flesta också, det som tar tid från bygget är ju familjen, och det med rätta! Självklart är barnen och partner viktigare än att altanen byggs på snabbast möjliga sätt. Förstår man inte det så är det ju synd om en. Tror dom flesta hajjar till efter det.
 
Nej först i familj nr 2
 
byggarätt skrev:
Nej först i familj nr 2
När man gjort alla misstag, renoverat sönder sig själv och familj 1 och lärt sig bättre? Ja varför inte, låter som en plan. :)
 
Ja nog är det lätt att "renovera sönder sig själv", jag bor ju själv men jag blev helknäckt av min renovering för ett tag sedan. 3 års avbrott från det mesta roliga man förr gjorde tar ut sin rätt till slut.

Så jag har nu mekat bil i 3 veckor (min hobby) och känner nu att energin är tillbaka och det ska faktiskt bli lite kul att fortsätta snickra igen under midsommar. :)
 
Enk Projektet skrev:
Eftersom jag håller på med en enklare ombyggnad av en sommarstuga
Årets understatement? :D
 
om man själv är nöjd med det man åstadkommit så klarar man alla smått negativa kommentarer bättre, tycker jag. Tyvärr, fungerar människan så att den blir nöjd först när omgivningen blir imponerad ....
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.