Vi ska tilläggsissolera vårat hus invändigt, som är av timmer.nu undrar jag hur jag ska göra! har hört en del säga att men inte ska issolera timmerhus invändigt. för någon anledning?stämmer det? i så fall varför?
jag tror inte jag ska köra med plast som tätning utan jag kör vindpapp, känns inte rätt att försluta ett gammalt trähus lite får man leva med, måste vara bättre om det får andas. vad tycker ni?
var ska jag sätta pappen? först på timmret sen issolering eller tvärtom eller både före och efter?
 
borde väll sätta vindpappen både och..

Du får det då inte fukt tät men du får en fukt broms..

Men vare sig du plastar eller inte så gäller det att ha bra innomhus ventelation som tar bort den fuktiga innomhus luften.. :)
 
Vi har isolerat med ekofiber invändigt. Då är den rekommenderade konstruktionen från utsidan.
-Timmer
-Ekofiber
-Vindtät duk (vår heter bison)
-läkt, gips eller panel...etc.

Kolla upp vad det skulle kosta att låta någon komma och spruta cellulosaisoering typ ekofiber eller warmcell. Det blev inte så mycket dyrare får oss och väldigt smidigt att få hela huset isolerat på en dag.
 
Hej Fredrik

Vi är klara nu.....för att isolera med ekofiber i vårat timmerhus.
Eftersom vi bor nära varandra så är du välkommen att titta hur vi har gjort.

Vi har flyttat ett timmerhus från Skellefteå till Sunnanå/Vännäs Kommun.......vid
skidbacken....du vet säkert var det är.

Hör bara av dig så håller vi med kaffet :).....

mvh Beatrice o Johan Kindblom 070 3151438

 
Vi är i samma situation och vore glada för tips. Vi planerade att isolera utsidan. men ändrade oss, den vackra handbilade utsidan vore skamligt att dölja.
Vi har beställt 10 cm linisolering i skivor. Hur tjockt isolerade ni?
Många varnar för att timret skall frysa - men jag hoppas att det gäller typ gullfiberisolering.

Det lutar åt att det blir timmer, lin, tjärpapp och ev gips.

Hör gärna av er om ni har andra erfarenheter.

Vi finns i Luleå
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.