Hej,
Jag håller på med att renovera mitt badrum, i betydelsen att jag ger instruktioner till en projektledare som i sin tur håller i byggmöten med hantverkarna.

Jag har fastnat för en väggmonterad blandare från Grohe:
http://www.grohe.se/m/116_21332/pag...ion=view&product=19386G150&offset=0&amount=15

Nu får jag höra att detta är dålig kvalitet, det kommer att börja läcka och ge vattenskador och rörmokaren vill inte ta i det. När jag letar alternativ från mer "rörmokargodkända" märken kan jag inte hitta något ens i närheten. Överhuvudtaget verkar det vara ovanligt med väggmonterade blandare. Det jag läst mig till är att konstruktionen är ovanlig i Sverige och byggreglerna ställer krav som är svåra att uppfylla.

Jag kommer naturligtvis inte välja en blandare som inte fungerar tekniskt, men jag har fastnat väldigt mycket för just denna blandare som kommer att passa utmärkt med handfatet jag valt, så jag letar efter en "second opinion" i frågan.
 
Att bara ta blandaren rätt upp och ned går givetvis inte med de regler somm finns. Men det finns till vissa blandare inbyggnadsburkar som skapar ett tätt utrymme inne i väggen med ett litet skvallerhål frammåt, så man ser om det börjar läcka.

Vet inte om det finns till den blandaren du vill ha.

Jag vet också att man tidigare har haft lösningar med en dubbelvägg. Där du alltså först bygger badrummet med tätskickt, drar rör etc på väggen, sedan bygger man en vägg till med springa längst ned så att vatten som läcker inne i väggen rinner fram.

Man måste dock fortfarande bygga detta med tillräckligt stora "luckor" i väggen så att det går att komma åt att byta ut hela blandaren utan att riva väggen.

Så det kort svaret är nog att du söker efter en annan blandare, eller ev. att du kontaktar Grohe och frågar hur de tycker man skall montera den så att den uppfyller svenska regleverk.
 
Redigerat:
En sak i taget. Grohe har tillverkat kvalitetsblandare i många år och har ett genomgående gott rykte kvalitetsmässigt, så på den punkten behöver du inte oroa dig.

Det är det med inbyggd blandare som ställer till problemet för rörmokaren kan jag tro. Det bästa är ju om det går att göra en låda utanför tätskiktet då slipper du problem med inbyggnaden.

Alternativ två är att använda de inbyggnadsalternativ som finns och inte ha en fullt godkänd anläggning.
 
Svaret från Grohes kundtjänst lyder:
"Du skall ha en invändig blandare till 13386, och den heter 33769.
Den ( 33769) sitter inne i vägen, och till den måste man själv bygga en läckagebox till."

Jag alltså förstå rörmokarens invändning, men i det här fallet är väggen (en ny utbyggnad) där handfatet och blandaren ska sitta helt nybyggd så man har alla förutsättningar att bygga det precis som man vill, med tätskikt och sedan en konstruktion utanpå. Vi får se om jag kan övertyga byggaren att göra något i den här stilen.
 
Grohe's kvalitet håller säkert, men det är ett krux med deras inbyggnadsblandare som inte har box. Kör med Tapwell istället dom har en modell i massvis med varianter som är godkänd i sverige och har en egen box med färdigt läckageindikering. Jag håller själv precis nu på med monteringen av min. En inbyggnadsblandare med termostat och takdusch samt handdusch. Takduschen kommer att bli en egen liten konstruktion med en acrylglasstril inbyggd i taket med belysning igenom. Detta pga låg takhöjd. Ska bli spännande att se slutresultatet :) Sök på Box 268 på tex. sigro.se så hittar du den blandaren jag kör med.
 
Jag tror att du får problem med en egenbyggd box. Som jag fattat det så är kravet dels att det finns en vattentät bnox inne i väggen med läkageindikering (det kan man troligen åstadkomma), men också att hela blandaren skall gå att byta ut därinne i väggen utan att bryta upp väggen. DET är svårare att åstadkomma. Dvs blandaren med sina kopplingar skall vara fullt åtkomlig därinne i väggen genom de hål du har för blandaren.
 
hempularen skrev:
Jag tror att du får problem med en egenbyggd box. Som jag fattat det så är kravet dels att det finns en vattentät bnox inne i väggen med läkageindikering (det kan man troligen åstadkomma), men också att hela blandaren skall gå att byta ut därinne i väggen utan att bryta upp väggen. DET är svårare att åstadkomma. Dvs blandaren med sina kopplingar skall vara fullt åtkomlig därinne i väggen genom de hål du har för blandaren.
Ja visst, men groheblandaren går väl att plocka ut genom hålet för täcklocket, själva blandaren har väl mindre diameter är täcklocket vill jag minnas.
 
Tittar man på deras monteringsanvisning så ser det ut som att den inbyggda delen är avsevärt större än plattan som skall täcka hålen. I intruktionerna har de även gjort 2 realtivt små hål i väggen, och den avsevärt större inbyggnadsdelen innanför.

Men inbyggnadsdelen är inte måttsatt på bilden jag såg så jag kan ha fel.
 
Hur det nu än är sitter den infällda delen i väggen nu. Jag hade fört vidare tipset om Tapwell, som såg ut som en bra konstruktion. Till min förvåning, och glädje, blev det ändå Grohe-blandaren som jag ville ha från början. Konstruktionen är att först är det en vägg med tätskikt, sen en "falsk" vägg c:a 70 mm tjock där rördragningen och den infällda delen sitter.

Plattsättningen är inte gjord än, men jag ber att få återkomma med resultatet när badrummet är klart.
 
Monterade 2 såna där för ett tag sen, Bägge va skeva i gjutningen.
 
Ja, nu sitter den där i alla fall. Blandaren och handfatet sitter på den "falska" väggen, byggd c:a 7 cm utanpå den riktiga väggen med tätskiktet. Det syns inte på bilden, men nederkanten på väggen har en glipa mot golvet. Skulle det bli en läcka i den invändiga blandaren skulle det rinna vatten ut på golvet. Man fick då bryta ner väggen, men förhoppningsvis inte skada tätskiktet. Vem vet, det kanske fungerar.
 
  • WP_000077.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.