Hej!

Jag tänkte kolla om det är någon här som har något bra förslag på en bra pump, pumpautomat eller hydroforpump, vilket ska man välja?
Ska endast ha den till att vattna vår trädgård med.
Brunnen som jag tar vattnet ur är ca 4 meter djup och pumpen kommer att vara i markhöjd, längsta avstånd från pumpen blir ca 45 meter.

Finns så många pumpar och märken så om någon kan ge ett bra föslag så hade det varit bra.
 
Redigerat:
Köp en hyfsat billig hydroforpump på typ jula / biltema. Har själv kört med en sådan nu några år och har bara behövt byta den 1 gång pga att jag glömde tappa ur vattnet på senhösten o pumphuset frös sönder. Vill du lägga några 100 lappar extra så köp en med rostfritt pumphus så håller den lite bättre. Och köp en riktig PEM slang gärna så grov du bara kan typ 32 mm som sugslang och en bottenventil i mässing och inte det billiga skrafset som säljs i kit till pumparna , då blir du garanterat nöjd och får en driftsäker anläggning för under 2000 kr
 
Ok men inget märke utav dem billiga som man ska akta sig för?
 
Ingen av de billiga pumparna jag testat har utmärkt sig speciellt negativt , du får ju oftast vad du betalar för , dyr pump = bättre komponenter och förhoppningsvis längre livslängd , men utifrån det jag läste i första inlägget så klarar du dig bra med en billig pump , jag har bara testat julas pumpar och dessa funkar till mina behov utan problem , dock blir jag nu tvungen att köpa en ny då nån pajas tyckte att min pump behövdes bättre i deras trädgård och denna gången väljer jag den billigaste på biltema för just enbart priset och att den flödar likabra (iaf på papper) som julas som kostar 500 kr mer ... Mitt tips är alltså köp en pump för runt 1000 och satsa hellre på en bra grov slang med riktigt bottenfilter och backventil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.