Vår köksrenovering löper vidare och vi börjar närma oss vedspisen. Den är i dag kaklad och sitter ihop med en murstock som är slätputsad och målad (tror att detta är gjort på 40-talet). Min tanke är att ta bort kaklet och putsa om både spisen och murstocken så att det blir en enhet. Vi vill ha en mjukare känsla (lite rundare hörn) och samtidigt en grövre yta (lite åt det hållet man får med stänkputs). Alltihopa skall vara vitt.

1. Vad använder man för puts? Gypsum verkar många rekommendera. En fördel är bl.a. att den är naturligt vit och tål värme.

2. Behöver man få bort alla gammal puts från murstocken? Det finns en del sprickor där jag naturligtvis tar bort allt som sitter löst men annars så verkar putsen sitta fast ordentligt. I så fall borde det kanske räcka med Gyprum Primer?

3. Hur får man till en snygg avslutning mot golvet? Idag så finns där ju en ”klack” som är kaklad. Man kanske skall skippa den och putsa rakt ner hela vägen till golvet? Vår tanke är att lägga en svart plåt som gnistskydd.

Jättetacksam för tankar och ideér!

kok_renovering_2.jpg
 
Jag skulle putsa rakt ner till golvet. Nackdelen med puts, säskilt på väggen bakom spisen, är att den kommer bli smutsig. Det går inte att få rent utan då måste man måla för att få det snyggt igen.

På 40-talet använde man säkerligen kalkputs som målades med kalkfärg eller limfärg mem det borde gå att använda i stort sett vilken typa av puts som helst så länge den inte är starkare än underlaget. Dvs om det sitter kvar gammal kalkputs så bör den putsas över med kalkputs men om den gamla putsen är borttagen in till teglet så kan man tex använda B- eller C-puts. Gipsputs går säkert också bra.

Tänk på att eldstadsplanet ska vara minst 30cm ut från spisen. Det ni har nu är otillräckligt och skulle kunna underkännas av sotaren när som helst.
 
Tack för ditt svar!
Vi använder inte spisen speciellt mycket (någon gång per år) men vill ändå ha kvar den eftersom den är snygg och passar in i huset. Vi måste ha väldigt tolerant sotare för tills för bara någon månad sedan låg linoleummatta enda in under spisen. :)

Jag har läst på lite till och är rädd för att gipsputs blir för slätt. Vi vill ju ha lite grövre yta så då kanske det är bäst att köra på kalkputs?
 
  • Gilla
Elsa henny
  • Laddar…
Ni borde använda spisen mer. Den är perfekt att Woka på. Bort med spisringarna/plattan och ner med wokpannan i hålet. Mycket bättre än att använda elspis eller induktionsspis! När det ska lagas mycket mat, typ julstök eller fest, är det dessutom perfekt att ha tillgång till två spisar.
 
Du har nog rätt - men spisen står i vår sommarstuga så där blir inte mycket julmat. ;-)
Men wok låter som en bra ide!

Någon som har tankar om gipsputs vs. kalkputs i det här fallet?
 
Jag skulle använda gipsputs då det är så mycket lättare att arbeta med samt blir mindre grisigt då man inte behöver "kasta" på bruket.
Där det är trä eller risk för rörelse kan man sätta armeringsnät innan påslag.

Angående färg så är väll silikatfärg att föredra.
 
Anledningen till att jag valt bort gipsputs är att den blir för slät. Jag vill ha en yta med liv i. Dessutom känns det inte rätt att använga gips på en gammal murstock. Något trä finns inte i murstocken.

Vad jag förstår så blir silikatfärg för hård på ren kalkputs och det är risk att den spricker. Kalkfärg ligger närmast till hands men jag är lite orolig för avfärgningen.
 
Vi har låtit putsa vår murstock och muraren använde en pensel/rödfärgspensel på slutet för att få en grov yta. En nackdel med gipsputsen är att den är mjuk och det blir relativt lätt märken i den.
 
basseman:
Vet du vad muraren använde för puts och färg?
 
Det var gipsputs han använde (Finjas) Färgen som vi har använt är Beckers Scotte
 
Nu har jag kommit till rivningsfasen. :)

vedspis_2.jpg
 
Nu var all puts borta!
murstock_4.jpg
 
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
jag tycker ni ska putsa runt spisen en bara olja in teglet på murstocken, grymt snyggt tycker jag... (även om vi har putsat större delen av vår murstock, och kommer mura upp vedspisen med lecablock o putsa)

edit: vi har inte oljat in våra tegelstenar ännu
265026_10150325816586241_532611240_9881345_5027928_n.jpg
 
Redigerat:
Vad jag förstå så måste själva murstocken vara putsad men den del som är till vänster om vedspisen innehåller inte några rökkanaler så den kommer vi troligtvis låta vara oputsad. Väldigt likt din bild alltså.
 
  • Gilla
Emil1991
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.