Hej,
jag har redan fått sprickor i trallen jag lade förra året. Jag har fått rådet att inte behandla virket första året, så i somras gjorde jag ingenting.

Är det rimligt att trallen spricker efter redan ett år, eller har jag fått en "måndagsbatch" från trävaruhandlaren?

Kan jag åtgärda på något sätt, t.ex genom att olja in trallen?

 
Vad har du använt för trallvirke? Tryckimpregnerat? Låter i mina öran som om virket har torkat och då spruckit något. Föreslår inoljning (efter möjligen en lättare avslipning om så krävs). Rådet att inte behandla tryckimpregnerat första året torde bara gälla målning och inte oljebehandling.
 
Jepp, trallen är vanlig tryckt furu.

Skall olja in efter noggrann rengöring. Är det några speciella egenskaper hos oljan som jag skall leta efter? Ser att vissa reklamblad talar om "30%-procentig" olja, vad är det som menas där, och är t.ex "40%-procentig" (om det finns) bättre?

Har förstått att virket kommer att mörkna när jag oljar in det, kan man undvika detta på nåt sätt genom t.ex färgpigment i oljan?
 
%-halten i trallolja är andelen olja kontra lösningsmedel. Så 40% olja innehåller mera olja än 30%. Tror även att %-halten brukar kallas "torrhalt".

 
Småsprickor går inte att komma ifrån även om du oljar till förbann...else.
Jag har aldrig oljat in min altsn. Jag kör med såpa istället.
Rengöring med Kärchers tralltvätt och sen dränker jag in trallen med naturligt smörjmedel "Såpa". Trallen blir mjuk och skön att gå på och smuts fastnar inte så lätt samt trät mörknar inte utan är ljust härligt grå.
/CC
 
Såpa låter som en idé eftersom jag inte vill att trallen skall mörkna.

Man bara öser på vanlig Grumme grönsåpa m.a.o? Suger virket upp detta eller skall man arbeta in det på nåt sätt?

Spontant låter det ju som om man får världens bubbelbad i trädgårn när det regnar, men det är värt ett försök! :)
 
Såpa bubblar inte så det är lugnt. Se till att ha trallen rejält rengjord först. Fukta trallen med vattenslang och stänk ut såpan samtidigt som du bearbetar in den med en golvborste. Såpa är billigt så man kan ta på rejält. Jag använder tre flaskor (1.5l) till min altan på 40 kvm. Skölj bort överflödet efter borstningen.
/CC
 
Den här såpningen, är det nåt man ska sätta igång med redan när trallen är nylagd eller ska man vänta ett år?
 
Vänta ett år du.
/CC
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.