Jag vet att frågan finns på en del trådar på forumet redan, men svaren är (som vanligt) spretiga...

I det här fallet är det tryckta 95x95 stolpar till ett räcke runt en nybyggd altan som skall målas vita. Enligt några röster på nätet är det en skröna (gammal impegneringsteknik) som säger att man skall vänta minst ett år innan man börjar måla. Sant eller falskt?

Givetvis kommer jag inte måla nytt, blött virke. Men när det har torkat någon månad och "känns" torrt, funkar det då?:(
 
  • Gilla
waggew
  • Laddar…
Jag tror att vänta ett år är en bra rekommendation, då har garanterat all tryckvätska på ytan sköljts bort av regnet och virket är så torrt som det kan bli utomhus. En av riskerna med att måla för fort med vit färg är att den gröna tryckvätskan kan ge missfärgningar.

Vad du skulle kunna göra istället är att köpa vanlig otryckt furu och måla för att sedan klä in stolparna med, t.ex ytterpanel 21x145 + 21x95. Det finns ibland även grundmålad ytterpanel hos vissa bygghandlare och då blir det ett snabbt och lätt projekt.
 
  • Gilla
Johan Magnus S
  • Laddar…
Liten följdfråga till min fråga ovan...

Vad kan hända om man målar för tidigt? Kan färgern på sikt börja flagna, spricka och lossna, eller blir det "bara" missfärgningar av grön tryckvätska som lyser igenom? Jag frågar för att jag vill komma vidare och sätta upp och måla staketet/räcket (ej tryckt) runt altanen, men vill gärna har stolparna målade innan jag börjar skruva fast. Är det så att det "bara" blir missfärgningar här och var, så kan man ju bättringsmåla det nästa år, men börjar färgen flagna är det ju ett större problem...
 
Har sett många tryckta altanstaket som målats vita börja flagna efter första vintern...

Men då är det bara att skrapa och måla igen.
 
Har du otur flagar det nästa sommar. Det kan bli så pass att du kan få dra bort (så pass kan det börja flagna) all färg.. Spelar ingen roll om det är vatten- eller oljeburen färg.
 
  • Gilla
jamtputte
  • Laddar…
Hmm, kanske bästa att lugna sig å istället sikta på att bygga staketsektioner i lugn å ro i garaget under mörka vinterkvällar när familjen sover...
 
  • Gilla
Annen
  • Laddar…
Har själv valt att vänta ett till två år innan målning.
Det funkade bra och man kan dessutom känna in bygget.
Nu antar jag att vi pratar ett rätt traditionellt räcke och vita stolpar passar ju då bra. Men personligen ser jag ingen brådska med att måla dom tryckta stolparna, känslan av att måla något "fuktigt" bär mig emot. :)
 
Helioz sammanfattade väl. Så länge virket är fuktigt kan man inte måla. Även om träet är rätt torrt kan det bli missfärgning om man målar samma säsong. Tror det räcker om man bygger på sensommaren och målar på våren. Glöm inte att grundolja och grundmåla!
 
  • Gilla
Bortkommen
  • Laddar…
Kollade fuktigheten på stolparna till altanen och ingenstans kom jag över 13%. Borde väl funka att måla på dem då? Stolparna sattes upp för 3-4 månader sen. Ribborna mellan stolparna sattes upp för några dagar sen men de kan knappast vara nytryckta då även de låg på max 13%.
Nån som målat redan första säsongen?
 
Jag brukar måla allt tryckt direkt. Givetvis målar jag inte när det är blött utan när det verkar torrt, vilket det ju nästan alltid verkar när det kommer hem.

Jag brukar grundmåla och stryka första lagret år ett.
Sen flagar det här och där till år två.
Då slipar jag ner det flagade och målar sista lagret.
Har funkat kanon för mig.

En annan aspekt är väl också att inte låta virket vara obehandlat över vintern.
Träet har en tendens att spricka mer obehandlat.

mvh
 
Grunda med industriprimer på det torra tryckta virket, låt torka ordentligt. Måla sedan över med valfri färg med svagare lösningsmedel eller vattenbaserat. Det fungerar till och med på NTR-M-virke.
Dessutom ÄR impregneringsvätskorna mycket klenare/mer lättmålade nuförtiden enligt yrkesmålare och snickare jag pratat med, frågan är om extra förarbete egentligen behövs.
 
Jo, inläggen/tyckandet kring tryckt virke är många på Forumet, det skulle därför inte skada med en sanering i ämnet, - Måla tryckimpregnerat virke-

Att det tryckta virket skall ligga ett år innan målning, är inte sant. Bygghandeln kan ha en trave tryckt, som står intryckt någonstans, där luft inte kommer åt den, så de innersta brädorna i denna trave är inte torra efter ett år. En trallbäda som ligger ute i solen en varm sommardag, är genomtorr på några dagar. Det tryckta virket, i stor skala, kom i början av 60-talet och användes till växthusbyggen. Virket då, innehöll stora mängder med bl a arsenik. Virket "trycktes" i stora tankar (undertryck) och torkades sedan i en större anläggning, omedelbart efter torkningen, gick det att måla virket innan man monterade ihop växthusen. Vanligaste storleken då, på växthus var 12X50 meter.

Om det nu hade varit på det viset, att det tryckta virket innehållit gifter som lakades ur virket, då hade all kultur som odlades i växthuset dött ut. Om färgen hade flagnat av det målade virket, tror jag inte odlaren blivit glad, om dennes rosor/kryssantemum/lövkojer/sallat eller vad som odlades i husen, hade en del färgflagor på sig, när de såldes i butiken.
 
Det viktiga är alltså att virket är torrt på alla sätt innan man målar. :)
 
Styrman skrev:
Det viktiga är alltså att virket är torrt på alla sätt innan man målar. :)
Pecis, gäller f ö allt virke. Men för ett gott resultat, gäller naturligtvis även färgen. Färger från de stora tillverkarna, är överlag bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.