Bor i ett etagehus med källare (dvs entréplan, etage och källare). På entréplan finns förutom entrédörr två altandörrar av äldre modell. Eftersom de är på bakgården och i en skyddad vrå så är de säkert en lockande intrångspunkt. Den ena dörren är igenskruvad och igenmålad så den tänkte jag inte göra något åt. Dörrspeglarna nertill är förstärkta med plast som är meckig att få bort, så de borde inte vara jättelätta att sparka igenom. På den andra altandörren tänkte jag sätta ett Assa kodlås om nu Länsförsäkringar går med på det. I övrigt tänkte jag sätta fönsterlås på alla öppningsbara fönster i markplan (en blandning av treglasfönster och kopplade tvåglasfönster) som vetter mot innergården. Fönstren på etageplan är cirka 1,75 - 2m över marknivå, där tänkte jag sätta fönsterlås på fönstren mot innergården.

Entrédörren är en robust trädörr med ASSA-lås (ovalt cylinderlås, 7 stift av typen vrid ett och ett halv varv för att låsa, inte hakregel). Här tänkte jag antingen komplettera med ett tillhållarlås typ EVO 309 eller byta till ett bortasäkert hakregellås typ Assa D12 entré.

I källaren har jag ordnat polykarbonatskivor som skydd mot glaskrossning som jag tänkte skruva / limma på insidan av fönstren. Källardörren tänkte jag ersätta vredet på insidan till en till 5-stifts oval cylinder. Fönstren mot innergården ska förses med fönsterlås.

Eftersom man aldrig har så mycket tid och pengar som man önskar kommer nog det här att göras successivt. Var ska jag börja?

Har i inte larm (ingen annan på gatan (cirka 35 hus) har synliga larmskyltar vad jag har kunnat sett. Det har dock börjat stryka omkring personer på stöldturné i staden där jag bor om man ska döma av notiserna i lokaltidningen.
 
Om du sätter in ett enkelt larm och skyltar så är det väl ganska stor chans att dom fulingarna väljer ett annat hus i grannskapet som inte har larm?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.