Ska måla om huset och tror det blir miljövänligare blanda en matsked blyvitt i 10 liter slamfärg än att måla om var 3e år. Ngn som har tips på hur få tag i detta ämne ?
Finns alternativ till blyvitt ?
 
  • Gilla
Måke och 1 till
  • Laddar…
apotekarnes
Zinkvit har mögelhämmande egenskaper. Finns på bl.a. gysinge och ottossons färg. ottossons brukar vara mycket billigare.
 
Tack för svar. Vad är doseringen för zinkvit och är den lika bra som blyvitt ?
 
apotekarnes
Knabbjolf skrev:
...och är den lika bra som blyvitt ?
För miljön: absolut!
För fasaden: knappast.

för övrigt har jag ingen aning om hur du ska blanda. Jag kände faktiskt inte till att man brukar spetsa slamfärg alls på detta vis, men om det hjälper kanske man skulle prova. Fast måla om vart 3:e år är väl lite i överkant. Jag målar om när rödfärgen blivit rosa.d^_^b
 
Frågan är vad du vill uppnå med denna iblandning. Förhindra att färgen vittrar, så att du behöver måla om mindre ofta? Förhindra påväxt av alger och mögel? Om det senare är ditt mål så tror jag mera på ordentlig rengöring av fasaden med något medel som dödar påväxten, än att mixtra med hemmagjorda blandningar. Och hoppas på att det inte blir en regnig sommar just när du målar.

Vad gäller blyvitt så var det ju ett färgpigment som användes i linoljefärger. Kan det vara möjligt att det också har använts i slamfärg, och blev kulören i så fall rosa?
 
apotekarnes
Sommartorparn skrev:
Kan det vara möjligt att det också har använts i slamfärg, och blev kulören i så fall rosa?
Som bekant var ju rödfärgen mycket ljusare förr, så det är ju möjligt att man tillsatt blyvitt tidigare. Undrar hur Falu rödfärg blandar till sin ljusa nyans?
 
De bränner pigmentet mindre och på så sätt får de en ljusare färg. Förut fanns det tillblandare/kokare av Falu rödfärg som tillsatte extakemikalier men de blandare inte Falu rödfärg längre
 
Det är mögelpåväxt jag ser som enda problem och överskuggande problem och vill förhindra. Jag tror inte på en enda av de nya giftfria färgerna. Min högst personliga miljökonsekvens analys pekar på att miljön kommer må absolut bäst av att jag målar om ca 15-20år än måla om / tvätta var tredje, inkluderat min personliga hälso miljö som natur. Min miljökonsekvensanalys säger även att miljön mår bäst av att jag ej köper en ny bil då nytillverkning av bilar är en oerhörd miljöbelastning, dock helt off the record här.
 
MultiMan
Knabbjolf skrev:
Det är mögelpåväxt jag ser som enda problem och överskuggande problem och vill förhindra. Jag tror inte på en enda av de nya giftfria färgerna. Min högst personliga miljökonsekvens analys pekar på att miljön kommer må absolut bäst av att jag målar om ca 15-20år än måla om / tvätta var tredje, inkluderat min personliga hälso miljö som natur. Min miljökonsekvensanalys säger även att miljön mår bäst av att jag ej köper en ny bil då nytillverkning av bilar är en oerhörd miljöbelastning, dock helt off the record här.
Jag är av samma åsikt. :)

Kom på att grannen berättade att deras trähus grundades på 1970-talet med blymönja. :wow:

Det är inte ommålat sedan dess och ser fortfarande bra ut på avstånd. Ingen påväxt och inget ruttet. Rätt fantastiskt faktiskt. Färgen är dock krackelerad om man tittar nära.
 
Blymönja på trä? Eller är huset i plåt?
 
MultiMan
kamilenski skrev:
Blymönja på trä? Eller är huset i plåt?
Trä och sedan linoljefärg ovanpå. Fungerade uppenbart alldeles utmärkt. :)

Blymönja är väl bara blyoxid och linolja, varför skulle inte det fungera på trä? Jag återger dessutom bara vad som återberättats för mig och vad jag sett.

Tillägg: Det kan ju också vara så att det han kallade blymönja egentligen var blyvitt? Blyoxid båda två, men kemiskt lite olika och också deras användningsområden.

Jag har iaf aldrig sett en fasad som ser ok ut efter mer än 30 år. Tämligen fantastiskt.
 
Redigerat:
Knabbjolf skrev:
Ska måla om huset och tror det blir miljövänligare blanda en matsked blyvitt i 10 liter slamfärg än att måla om var 3e år. Ngn som har tips på hur få tag i detta ämne ?
Finns alternativ till blyvitt ?
Jag tror inte att en msk blyvitt gör någon nytta till 10 L färg. Blyvitt var / är ett pigmenteringsämne och för att få någon verkningsgrad, jmf. med "förr i tiden", så bör det doseras som ett sådant. Slamfärg bör du ändå underhålla vart 4:e år, oavsett mögelangrepp (som jag gissar är problemet?).

Har du mycket problem med mögel så kan det vara pga sporer som är inborstade i fasaden vid tidigare ommålningar.
 
Blyvitt är kemiskt blykarbonat detta är giftigt för oss människor men fungerar dåligt på fuengicider. I pulverform är tre mikrogram tillräckligt föratt ge akut blyförgiftning. Karbonatet gör att det lättare tas upp i vårt blod. Färgen är vit. Blymönja är en blyoxid och är ilsket röd i färgen. DESSA pigment skall man hålla sig ifrån. De har använts till färg och det är stora mängder som krävs för att göra färg av dessa pigment. Att göra en liter färg kräver oftast beroende på recept 300 - 500 gram pigment samt linolja. När färgen väl är riven med linoljan är den ofarlig att få på huden men inte att få i sig oralt. Förgiftningar inträffade förr genom att man inte tvättade händerna innan man åt.I USA dör det fortfarande spädbarn varje år pga att de har fått i sig en färgflaga från innertak eller väggar. USA förbjöd inte färgen lika tidigt som vi gjorde i vårt land . Men när man bränner bort färg eller skrapar frigörs blyett igen och förgiftning kan inträffa. Håll dig borta från dessa pigment du skadar bara dig själv eller andra och får ingen effekt på det du önskar uppnå.
 
Tack för svar, fint få info från en expert.
Jag hör och förstår vad du säger så vi skippar blyvitt men jag är ändå övertygad om att jag måste hitta något väldigt giftigt att blanda i min färg för miljöns bästa, vill nå en balans mellan att minska min användning av mögletvätt/färg och en lämplig fasadfärg, har du tips ?
 
Är det mögel/mossa du vill bekämpa så är bensaltensid utmärkt att blanda i vattenburen färg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.