Förra sommaren grävde vi ner 3K brunn och en "traditionell" infiltration.
Allt besiktigades och godkändes av kommun innan vi höljde den.
Men nu i vintras upptäckte vi att det är väldigt högt grunvatten på tomten under vinterhalvåret, vilket medför att hela infiltrationen ligger under vatten.
Alltså llär den ju inte fungera. (har ej börjat "använda" den än).
Är inne på att sätta en pumpbrunn efter 3K och göra en upphöjd infiltration.
Bör ju funka.
MEN.. Ska man meddela kommunen detta, med risk för nya avgifter och andra dumma och kostsamma ideer (kvävefällor å va skit dom kan komma på), eller ska man göra en rövare och fixa efter eget sunt förnuft??
Vad hade ni gjort?
 
Det är tillståndsplikt på att inrätta nya avloppsanläggningar. Att gräva om en befintlig anläggning räknas juridiskt sett som en nyanläggning, men det känns ju inte helt glasklart om en ombyggnad från vanlig infiltration till upphöjd kan betraktas som en omgrävning...

Det är anmälningsplikt om man ändrar vattnets mängd eller sammansättning (t.ex. kopplar på en gäststuga på avloppet, lägger till ett fosforfällningssteg etc) men det låter ju inte som att detta kan räknas som en ändring heller...

Att göra tekniska förändringar t.ex. byta 3-kammarbrunn eller sätta på ett nytt t-rör, komplettera luftningsrören osv är varken tillståndsplikt eller anmälan på. Så egentligen kanske det inte är helt fel att bara lägga till en pump och flytta upp spridarledningarna en bit utan att söka nytt tillstånd. Fast helt glasklart är det ju inte...
 
Gjorde ni jobbet på egen hand eller var det en entreprenör som gjorde anläggningen? Om det var en entreprenör så vill jag minnas att de har ett tioårigt ansvar att anläggningen fungerar som tänkt.
 
Det är en certifierad entreprenör som gjort den, men inte fan trodde vi att grundvattnet skull stiga så mycket. Ska man hårddra det så kanske det är hans ansvar att den ska fungera men eftersom det är en jag känner väl så vill jag ju inte börja och bråka med han om detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.