Har precis fått leverans av liguster som vi ska plantera i helgen. På hortogreens hemsida så står det att man ska sätta plantorna i hinkar med vatten till det är dags att plantera, men inte hur mycket vatten. Glad i hågen har jag nu plockat ut dotterns badbalja och varenda hinkliknande föremål vi har för att placera plantorna i det och fylla på med vatten.

Men nu så kom jag på att de kanske inte ska bada i vatten, det är ju inga vattenväxter. Eller hur är det egentligen. Ska jag fylla hinkarna till bredden eller bara litegrann? Skulle vara toppen om någon vänlig människa hinner svara på det här innan växterna tar skada.
 
Vattnet ska täcka rötterna, det är det viktigaste. Om det råkar täcka lite grenar också spelar ingen roll så länge du inte har kvar växterna i baljan veckovis. Jag skulle fylla hinkarna helt och proppa ner häckplantorna. Det skyddar mot uttorkning vilket är jätteviktigt.

Helene
 
Redigerat:
Toppen, det är vad jag har gjort. Vi kommer plantera dom till helgen.
 
Hur har du fått växterna då, barrotade eller?
Annars känns det överdrivet att de ska stå i vatten överhuvudtaget. Är de nätade i rotklump kan du rotslå dem, men inte ens det behövs när det rör sig om några få dagar.

/A
 
Max 24timmar fick jag besked att de fick stå i vatten när jag plantera ny häck..//Jonny
 
De är barrotade. 24 timmar blir ju svårt. Eller kan man hälla ut vattnet några timmar och sedan fylla på igen kanske? Jag bad om leverans torsdag eller fredag så att de inte skulle behöva stå så länge men det var kanske för många som ville ha det då.
 
Lite vanskligt att plantera barrotat just under försommartorkan. Är nog sämsta tiden på hela året! Tidig vår eller sen höst brukar vara den rekommenderade tiden eftersom jorden då är naturligt fuktig och bladväxten ännu inte kommit igång. I nuläget behöver ju bladen vatten och näring genast och de små rötterna har inte haft tid att få fästa.

Har du bara möjlighet att vattna, vattna, vattna hela sommaren så kommer det att funka. Om det är en längre häckbit så kan det vara praktiskt att lägga ut en slang med hål i i hela häcken. Finns sådana att köpa eller så fixar du den själv av en kasserad slang du borrar hål i. Vattningstekniken är att ha litet flöde men länge så att vattnet tränger ner ordentligt. Annars växer rötterna bara i ytan och inte längre ned. Bättre med rejälja rotblötor sällan än måskvättnade ofta. Observera buskarna om de slokar med bladen så har de för lite vatten.
 
Jo jag vet att det inte är så bra tid men vi hann inte tidigare och vi vill verkligen få upp häcken så snabbt som möjligt. Min sambo började ett nytt jobb precis innan sommaren och kommer knappt ha någon semester så han kan vara hemma och vattna med jag och dottern åker bort har jag tänkt :)

Har sett att Jula har slangar med hål på som man kan rulla ut för att vattna häckar och rabatter, vi har tänkt köpa en sån.
 
Låter bra!:)
Klipp dom inte nu när ni planterar utan ge plantorna denna sommar för att utveckla ordentligt med rötter. Sedan klipper ni tidigt nästa vår ca 10-20 cm från marken, så ska den nog skjuta fart. Sedan är det en avvägning hur mycket ni släpper upp den vart år. Ju mindre desto tätare blir häcken, men desto fler år tar det innan den nått önskad höjd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.