Alfredo skrev:
Har du några källor till detta?
4 § Trafikbrottslagen är det som gäller.. Möjligen kan du luta dig på tredje stycket..
 
Det intressanta är att det verkar vara tanken som räknas och inte resultatet.

Om person ett utan behörighet dragit elrör med avsikten att dra telefonledning i och person två som innehar behörighet drar elledningar genom den borde det inte vara några problem.

Om däremot person ett dragit rören med avsikten att person två skall dra elledningar genom dem så är det olagligt. Det borde innebära att om man är tillräckligt planlös och ostrukturerad i sin renovering kommer det vara svårt att bevisa att rören ursprungligen drogs för el och inte något annat.

Erik
 
Låter ju troligt att någon förbereder för en hel drös telefonuttag i varje rum. Både i väggar och tak :rolleyes:
 
Man planerar att driva sitt hus med solpaneler, vindkraft och batterier. Så man drar fullt med ledningar, vilka då naturligtvis är avsedda för 12 volt. Sedan kommer en elektriker och ansluter det till 240 volt...
 
Anläggningen är ju likförbaskat olaglig då en icke behörig gjort allt jobb utom inkopplingen av 240 volten. Om man nu får en elektriker att göra jobbet på dom promisserna.

Som vanligt kommer väl tråden att bli långdragen men man får ju helt enkelt acceptera vad lagen säger hur fel man än tycker den än är. Finns ju mängder av lagar som man kan tycka är onödigt fåniga.
 
Jag menade inte att det realistiskt någonsin skulle inträffa. Jag ville peka på denna hypotetiska möjlighet att exakt samma förfarande kan vara olagligt eller inte beroende på vad den som drog rören tänkte på när han gjorde det. Det finns en del underliga inslag i reglerna även om dessa regler i praktiken inte efterlevs alla gånger.

Erik
 
Mikael_L
Glufsglufs skrev:
Anläggningen är ju likförbaskat olaglig då en icke behörig gjort allt jobb utom inkopplingen av 240 volten.
En anläggning kan väl inte bli olaglig?
 
andersmc skrev:
Man planerar att driva sitt hus med solpaneler, vindkraft och batterier. Så man drar fullt med ledningar, vilka då naturligtvis är avsedda för 12 volt.
Jag är nästan säker på att en 12V-anläggning för ett normalt hem kräver behörighet för installation. Stora strömmar, höga effekter!
 
P
Så om man köper en bil som kan gå fortare än 120km/h så är hypotetiskt att man har tänkt att begå ett brott...... eller?

Jag vet var denna diskution kommer sluta..........
 
-MH- skrev:
Jag är nästan säker på att en 12V-anläggning för ett normalt hem kräver behörighet för installation. Stora strömmar, höga effekter!
Det kunde ju varit intressant att veta om så vart fallet, så har du nån referens så får du gärna visa den. Men det var inte det som var min point.
(Och strömmarna blir högre med lägre spänning, men knappast effekten.)
 
-MH- skrev:
Jag är nästan säker på att en 12V-anläggning för ett normalt hem kräver behörighet för installation. Stora strömmar, höga effekter!
Det är väl så har jag för mig att om kortslutningsströmmen är så stor att den kan förorsaka brand eller personskada så krävs behörighet. En 12V installation med en fjuttig batterieliminator som matning är nog OK för vem som helst att bygga.
 
50V 10A 250 VA är gränserna för behörighetskravet.
 
Rrrrr skrev:
Låter ju troligt att någon förbereder för en hel drös telefonuttag i varje rum. Både i väggar och tak :rolleyes:
Kombinera det med nätverk, TV-antenn, högtalare, tempgivare och lite annat så kan det bli troligt :cool:
 
Glufsglufs skrev:
Anläggningen är ju likförbaskat olaglig då en icke behörig gjort allt jobb utom inkopplingen av 240 volten. Om man nu får en elektriker att göra jobbet på dom promisserna.

Som vanligt kommer väl tråden att bli långdragen men man får ju helt enkelt acceptera vad lagen säger hur fel man än tycker den än är. Finns ju mängder av lagar som man kan tycka är onödigt fåniga.
Jo det finns de elktrikerna som gör jobbet på de premisserna. Jag har själv anlitat sådana. Jag har till och med dragit FK och elektrikern har kollat att det är rätt kopplat och sedan spänningsatt.
 
andersmc skrev:
Det kunde ju varit intressant att veta om så vart fallet, så har du nån referens så får du gärna visa den. Men det var inte det som var min point.
(Och strömmarna blir högre med lägre spänning, men knappast effekten.)
Ingen referens, då hade jag skippat ordet nästan och länkat.

Effekten blir inte högre såklart, men lika hög. Om du inte bara skall ha led-ljus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.