Här är mitt problem.
Jag har en list som sitter på väggen under mina väggskåp i köket. Den sitter fastlimmad, hårt som berget och river man ner den blir det hål i väggen bakom (jag försökte med en bit).
Har rivit kaklet och ska nu sätta in en glasskiva.

Listen är redan utfräst ca 0,5 cm på baksidan för att det satt kakel under den tidigare.
Listen ser hel ut från framsidan och lappade då alltså över kakelplattorna.
Nu hade jag tänkt använda denna list som stöd för glasskivan, när den ändå sitter där.

Om jag ska få plats med glasskivan jag har så behövs det fräsas ut 1 cm till på baksidan av listen för att kunna kila in den där.

Går det på något sätt att få ett djupare spår när listen sitter där den sitter?
Vill helst undvika att riva den :S
 
Det går säkert att göra ett specialverktyg men jag säger nej, det går inte.
Bryt bort listen, lappa igen hålen och gör en ny list.

Protte
 
Hur har du lyckats riva kaklet utan att förstöra väggen?
 
misstänkte att det skulle bli svårt.

#3: kaklet satt förhållandevis dåligt så det gick lätt att riva, visst lossnade det lite men det har jag spacklat igen. listen sitter så superhårt limmat så jag fick kämpa massor för att få bort 20 cm. rädd att om jag försöker ta bort den långa på 1,5 meter så rasar det massor.

alternativet blir kanske att sätta glasskivan "framför" listen, med en gipsskiva i mellanrummet mellan vägg och glasskiva.
 
Med risk att jag inte fått en riktig klar bild hur det ser ut varfør inte sätta glasskivan upp mot listen?
 
trettiotrekvadrat skrev:
misstänkte att det skulle bli svårt.

#3: kaklet satt förhållandevis dåligt så det gick lätt att riva, visst lossnade det lite men det har jag spacklat igen. listen sitter så superhårt limmat så jag fick kämpa massor för att få bort 20 cm. rädd att om jag försöker ta bort den långa på 1,5 meter så rasar det massor.

alternativet blir kanske att sätta glasskivan "framför" listen, med en gipsskiva i mellanrummet mellan vägg och glasskiva.
Det finns många sätt du kan göra det på, men de flesta verkar jobbigare än att ta bort listen och spackla, samt beror det på hur mycket plats du har runt om.

1. Stämjärn. Gjort gör en såda sak
2. multiplane, gjort för en sådan sak
3. Smalt shoulderplane, nästan gjort för en sådan sak
4. Smal sliptrissa på borrmaskin eller pneumatisk slipmaskin. Inte helt lätt göra rak, men avverkar snabbt och sedan kan man räta ut det.
5. Vinkelslip, snabbt men stökigt, blir av nädvändighet vinklat, men kan rätas upp sedan. Stor risk för hugg.
6. Multislip, gärna kombinerat med stämjärn. Kul investering.
7 Fingerslip, återigen lite vinklad och måste rätas upp.

Borttagningen kan göras med såg stor del, och slipmaskin sista biten, sedan spackla. Tar mindre tid, du bryter inte loss lika mycket som direkt bryta loss. Är det inte görbart?

--- Mats ---
 
#5: jo det går men det är ett L format kök och det ska bara vara glasskiva på ena sidan. blir inte snyggt med list på ena sidan och halv list som syns på andra :/..

lutar nog på att försöka riva bort den. iallafall på den sidan där inte glasskivan ska vara och sedan sätta glasskivan framför listen.

jag har ju inte måtbeställt den utan det är ikeas härdade glas till malm byråerna i färdigt mått 48x4160 cm.

#6 Tack för tipsen!
 
Om jag förstår det hela rätt borde det väl funka med en skivnotfräs i överhandsfräs hållen 90°?
 
  • Skivnotfräs.PNG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
...om man nu får in en handöverfräs så nära botten av skåpen.
 
Tobbe Arnesson skrev:
Om jag förstår det hela rätt borde det väl funka med en skivnotfräs i överhandsfräs hållen 90°?
Du får inte plats med frässtålet (5 plus 10 mm skulle det vara totalt). Långt mindre fräsen självt.

--- Mats ---
 
Stick till Jula och köp ett Ferm Multiverktyg a 300kr, sen sågar du in under under listen tills den lossnar...
 
Larsa skrev:
Stick till Jula och köp ett Ferm Multiverktyg a 300kr, sen sågar du in under under listen tills den lossnar...
eller en billig japansåg.
/B
 
Är den bara limmad kanske du kan köra en "bengtn" på den och helt enkelt hyvla ner den i noll eller nästan noll och sen fästa en nyare list som bättre passar dina önskemål utanpå den gamla? Här borde du kunna både limma eller sätta någon form av dekorativ skruv eller köra kvistborr/plugg.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.