När vi beställde köket på Ikea sa säljaren att det bara behövdes ett "vanligt" uttag till ugnen.Så jag har dragit fram tre faser +nolla och jord ( Två till hällen och en till ugnen) men när jag öppnde kartongen och skulle koppla in den så¨ser kopplingsschemat ut så här! Ugnarnas totala effekt är 5100W. Det blir väl 21Amp på en fas? Jag pratde med en elektriker och han föreslog att jag skulle dra in en fas till i röret, men måste jag inte i med en nolla och en jord till i så fall? alt 2 blir ju annars att dra en till utanpåliggaden kabel ner till Central? Finns det några andra allternativ?:S



bild.jpg
 
Det är ingen elektriker du pratat med, och du har dragit helt rätt. koppla ev om efter det nedre alternativet
 
Mmm...du ska inte dra fler trådar i samma rör än vad du har men jag har kopplat in åt kunder med trefas precis så som du har tänkt och avsäkrat på 16A och det håller. Du behöver inte oroa dig för det tror jag.
 
Du får alltså låta hällen och ugnen dela på en av faserna. Det kanske går att lista ut vilken terminal på häll och ugn som är lämpligast, dvs den funktion på häll/ugn som sällan kommer att köras samtidigt.
 
Ok! Jag provar att köra på en fas och säkra med 16amp , funkar det inte så får jag väl plocka fram borrmaskinen. Eller flytta kablarna direkt till inkommande ( före säkringarna) :)
 
Sens moral är att man måste kolla elbehovet före man köper ugn och häll. I min IKEA installation visade det sig att det krävdes 2,5 kvmm för enbart trefas och 1,5 kvmm för trefas och nolla. Det var ganska väsentligt då den gamla spisen just var kopplad via trefas, nolla och 1,5 kvmm.

Det är inte bra att många produkter skall ha enorma effekter på en fas, vilket är vanligt i andra länder. Se t ex på varmvattenberedare, som ofta säljs med för stora effekter på en fas eller möjligen två. Förr i världen var det betydligt vanligare med tre-fas, som ju utgör en jämnare belastning när nu maxsäkringarna blir allt dyrare.
 
Stopp nu va!!

Han har dragit fram TRE (3) faser, nolla och jord, bra! jag hoppas att det är 2,5mm2, då går det bra att säkra med 16A, det ska vara med en trepolig säkring om du har uttag och inte gör en fast anslutning.
Hällen som vi alla kan se på bilden visar två olika inkopplingar, den första är för enfas, den andra för tvåfas, och nolla och jord såklart. man kopplar då in den på tvåfas för att få ner belastningen på faserna, man delar upp det på dom två faserna, glöm inte ta bort bygelblecket mellan faserna som sitter i kopplingsplinten.
Ugnen kopplas sedan in på den tredje fasen och samma nolla och jord...

Lätt som en plätt sa elektrikern.
 
Eyeball skrev:
Stopp nu va!!

Han har dragit fram TRE (3) faser, nolla och jord, bra! jag hoppas att det är 2,5mm2, då går det bra att säkra med 16A, det ska vara med en trepolig säkring om du har uttag och inte gör en fast anslutning.
Hällen som vi alla kan se på bilden visar två olika inkopplingar, den första är för enfas, den andra för tvåfas, och nolla och jord såklart. man kopplar då in den på tvåfas för att få ner belastningen på faserna, man delar upp det på dom två faserna, glöm inte ta bort bygelblecket mellan faserna som sitter i kopplingsplinten.
Ugnen kopplas sedan in på den tredje fasen och samma nolla och jord...

Lätt som en plätt sa elektrikern.
Det är ingen häll på bilden utan en inbyggnadsugn - på tvåfas. :)x)
Så då har vi en trefasmatning och två tvåfasbelastningar.

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Det är ingen häll på bilden utan en inbyggnadsugn - på tvåfas. :)x)
Så då har vi en trefasmatning och två tvåfasbelastningar.

//Patrik
Så kan det gå när man läser fel på ett ord...

Tjaa, tvåfas ugn vettefan om jag kopplat in, men men, då finns ju två alternativ:
En ny matning eller dela på matningen.
 
Ja, om hällen och ugnen delar på en fas, man sätter både trepolig säkring och JFB så är det ju inte någon som kan bråka så mycket om det.

//Patrik
 
Dra dit en kabel till eller är det väldigt svårt? Alternativt koppla som 1-fas. Då blir det lite långsammare. Dela på en fas då kanske säkringen går när du kör bägge samtidigt, är det dvärgar eller smältproppar? Känns lite fel att göra på så vis.
 
Redigerat:
Nu blev det många bud på en gång:)
Måste jag ha en JFB? Finns det trepoligbrytare till porslinssäkringar?

2,5m2 kabel?? Nej jag har 0,75 :) Jo det är 2,5!
 
4e4f7e02-300a-92ac.jpg

Ser det ok ut? En fas på svart och en på brun?
 
Hmm.
 
  • ugn.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
kamilenski skrev:
Hmm.
Reagerade på det jag också, men såg sen att det inte gick någon ledare vidare från plinten, så den är nog bara att ignorera.

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.