Man kan bli lätt irriterad på alla instruktionsvideor och testvideor rörande vinkelslipar på Youtube. Känns som om att i var och varannan video har de plockat bort sprängskyddet, Här har vi några exempel:
http://www.youtube.com/watch?v=0ZMBMCev-kI
http://www.youtube.com/watch?v=Pmvi8_fFVyY&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=GhHLqe77NT0
http://www.youtube.com/watch?v=tzIFg0r4ID8

Är det några som brukar göra det här? Hur vanligt är det? Finns det någon typ av påhäng(hårdmetall slipskål, stålborste, eller annat okeramiskt mtrl) där det är ursäktbart att plocka bort sprängskyddet?
 
När man polerar tycker jag det är OK!
 
Visst har man sett folk använda kapskivor utan sprängskydd. Gjorde själv det en gång för länge sen innan jag förstått risken. Skulle i det längsta undvika att ta bort skyddet över huvud taget, kanske polering undantagen.

Polering kräver väl något lägre hastighet också så man ska väl ha en vs med variabel hastighet.
 
Jag kör utan på lilla vinkelslipen. Men visst ökar man riskerna avsevärt.
 
Jag får väl vara först att erkänna då :blushing:

Förut så kapade jag rätt ofta utan sådant skydd. Jättedumt, men var ju "smidigt".....
Numera så har jag flera vinkelslipar och den som kapskivan sitter i har naturligtvis skyddet monterat. Oftast så sitter en slipskiva med lamellblad (vetesjutton vad de heter) på andra maskinen. Till den med lamellbladen så fuskar jag dock ibland och kör utan skydd :S

För polering så har jag polermaskin och de har inte sprängskydd överhuvudtaget.

Edit: Injonil hann före
 
Sprängskydden skyddar ju inte bara mot skivsprängningar, utan även mot att damm, grus, gnistor och metallspån som flyger bakåt.
 
Vet inte om det är relevant i denna tråden, men jag startar inte vinkelslipen utan hörselskydd och framförallt skyddsglasögon. Oavsett ifall sprängskydd är där eller inte.
 
Jag plockar bort sprängskyddet om det är ivägen, annars sitter det alltid på.
 
Mikael_L
Jag har plockat dän skyddet någon enstaka gång då och då, under de dryga 20 år jag hanterat vinkelslip (hobbyanvändning med glesa mellanrum är alltså min användning).
Och skyddet har alltså åkt då det krävt för åtkomlighet och så.
Sen återmonterats direkt efter.

Och jag är väldigt orädd för vinkelslipen, skulle det inte vara för att det glödande sprutet är så jäkla opraktiskt att ha åt alla håll skulle jag kanske slarvat med skyddet betydligt mer.

Nuförtiden är jag mycket noga med hörselskydd vid alla bullrande moment, såväl om jag handspikar eller kör med vinkelslipen.
Skyddsglasögon är ett sågottsom måste tillsammans med vinkelslipen, men någon gång då och då vid pyttesmå snabbjobb slarvar jag givetvis.

När jag startar vinkelslipen första gången efter skivbyte eller då den legat oanvänd ett tag (så jag inte vet skicket på skivan, kan ju ha stötts t.ex) så håller jag den alltid nedåt bortåt från ansikte, kropp så gott det går och andra saker som kan skadas av en sprängande skiva. Men jag har aldrig råkat ut för skivsprängning.
 
Att plocka bort sprängskyddet göres endast av idioter. Och möjligtvis vid de extremt få tillfällen när man inte kommer åt annars. Jag har aldrig varit med om en skivsprängning. Däremot hade jag vid ett antal tillfällen kört handen i kap/slipskivan om inte sprängskyddet varit ivägen - det är mycket lätt att handen glider framåt när man använder maskinen.
 
Redigerat:
Idioter? Det är kanske din riskbedömning, men inte min. Ungefär som att säga att den som kan åka kommunala färdmedel till jobbet och ändå kör bil är en idiot. Bekvämlighetsskäl i båda fall och självklart har man gjort en riskanalys.
 
injonil skrev:
Idioter? Det är kanske din riskbedömning, men inte min. Ungefär som att säga att den som kan åka kommunala färdmedel till jobbet och ändå kör bil är en idiot. Bekvämlighetsskäl i båda fall och självklart har man gjort en riskanalys.
Idioter är absolut min egen personlighetsbedömning, den behöver ingen dela, den speglar endast mina åsikter. Men egentligen är det inte 100% säkert att man är en idiot (även om man utan tvekan är på god väg) även enligt min måttstock för att man plockar av sprängskyddet - jag överdrev en smula för att understryka faran i att ta av klingskyddet. Jag har gjort det själv (förvisso håller jag mig inte heller för god för att vara idiot då och då) när jag inte sett någon annan lösning, men jag vill starkt avråda från att göra på detta vis.

Min uppfattning om det vettiga i att plocka av klingskyddet på en vinkelslip och därmed placera sina fingrar några centimeter ifrån en klinga som har en periferihastighet på ca 80m/s har absolut ingenting att göra med hur man tar sig till jobbet - bekvämlighetsskäl eller ej.
 
Då vet du inte hur farligt det är att åka bil.
 
Har man sett skador orsakade av sprängda skivor så kan jag lova att man undviker att plocka bort skyddet. Har en kompis vars vad ser aningen annorlunda ut efter en sån incident. Vinkelkapen är nog ett av dom farligare verktygen vi har att använda. Har dessutom för mig att olycksstatistiken pekar i samma riktning.
 
Det är väl ingen som har påstått att det är ofarligt att använda vinkelslip utan sprängskydd? Eller att personskadorna som vinkelslip kan ge upphov till vid olycka är obetydliga?

Tänker man rationellt inser man dock att det inte är mer riskfyllt att använda vinkelslip utan sprängskydd än att ta en nöjestur med bilen, eller ännu värre motorcykeln. Att det uppfattas som farligare eller mer dumdristigt för vissa är enbart en fråga om psykologi.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.