Där vårt hus nu står var det tidigare en fin tomt med blommor. Jorden vi grävt upp har lagts ut på tomten och nu har det börjat spontanväxa en del blommor på en del ställen där vi bara ska ha gräs. Samtidigt så har vi en ordentlig slänt där jag vill ha ett färgglatt blomsterliv. Nu tänkte jag att de blommor som växer på andra delar av slänten, ovanför och nedanför antagligen trivs rätt bra där så då skulle det ju vara bra att starta med att helt enkelt flytta de blommorna. De enda jag kunnat identifiera är några gullvivor, det andra har jag ingen aning om vad det är.

Frågan är nu vad jag ska tänka på när jag flyttar dom. Ska jag gräva upp dom nu när det blommar, eller ska jag vänta tills de blommat ut? Hur mycket ska man gräva upp, en ordentlig jordkoka eller bara rötterna? Ska jag undvika att flytta de blommor som står mitt i kirschkål för att inte sprida den vidare?
 
Rent generellt; växter som blommar på våren bör flyttas på hösten och växter som blommar på hösten bör flyttas på våren. Alltså, de klarar sig bäst om de flyttas när de är i vila.
Ta med så mycket du kan av jorden runt om! Då får du med alla små,fina rottrådar, de som suger vatten.
Om du har dubbla uppsättningar med blommor, med och utan kirskål, så hade jag bara flyttat de utan.
 
Just Gullvivor klarar väldigt bra att flyttas nästan hur hårdhänt som helst. Jag har ett flertal som växer i gräsmattan och dem flyttar jag efterhand som jag hittar dem. Jag gräver upp dem så nära roten det går. De har en ganska tjock rot som går neråt i marken. Sen rensar jag bort all jord runtom, vilket också gör att man inte får med ogräs, och sedan planterar jag dem där jag vill ha dem. Även om de sen kan se trista ut några veckor kommer de igen och de växer snabbt till större ruggar med gullvivor när de får plats att breda ut sig.

Smart är väl att inte göra det den allra varmaste dagen på året eftersom de mår bättre av att flyttas när det är svalare och roten inte torkar ut så fort.
 
Tack för hjälpen. Kom på att det hur som helst nig är bäst att jag flyttar dom så snabbt som möjligt så att inte gräsklipparen tar dom när det är dags att klippa gräset. Med tanke på att det förra gången de blev omplanterade var mitt i blomning med hjälp av en schaktande grävskopa i slutet av juni då det verkar som att de flesta av dom kommer blomma så är de nog inte så lättdödade. Skulle tro att en del av dom kanske kan kategoriseras som ogräs, men det gör ingenting så länge de är fina.

De som växer i kirschkålen finns det fler av på andra ställen så de ska jag lämna. Tyvärr så har ju även kirschkålen blivit spridd med skopan. Ursprunget ärden vänstra grannens trädgård där de smugit sig in litegrann där vi schaktade för garaget. Just den jorden har lagts på gränsen till vår andra granne och "droppats" lite överallt. de som står i gräsmattan kommer väl att dö med gräsklippningen men de i tomtgränserna kommer ju att stå vid en häck så där blir det ju svårare. Har sprutat upp nästan en hel flaska roundup (med grannens godkännande att jag får använda gift på hans tomt). Tyvärr tror jag inte att det hjälper så mycket. Grannens fält av kirschkål är säkert 40 kvm och de sprider sig mot våran blåbärsbacke. Finns det något sätt att stoppa spridningen? Skulle vara hemskt tråkigt om det kom in kirschkål i den skogsbacke som jag vill bevara lite mer orörd.
 
Kirschkål är nästintill omöjligt att utrota! Täckning är väl det som de flesta experter rekommenderar, i två växtsäsonger! Problemet är ju att de skjuter rotskott. Om du redan nu vet att du inte har något ogräs i skogsbacken så skulle det kanske gå att fixa genom att slå ner nån sorts metallkant mellan gräsmattan och skogsbacken. Då kan ju inte rotskotten ta sig förbi.
 
Ja det kan nog vara värt att testa. Är några meter kvar innan de når fram. Hur långt ner måste men slå den?
 
byggankan skrev:
Hur långt ner måste men slå den?
Kirskål har djupa rötter, nedåt en meter påstås det, så egentligen borde det vara ett hopplöst företag att stoppa dem på det viset. Men den mesta och snabbaste spridningen sker med ganska grunda utlöpare, så om du dunkar ned kanten c:a tre decimeter borde det göra jobbet att hålla dem borta väldigt mycket enklare i alla fall.
 
Skulle tro att det inte är mer än någon dm till berg där blåbären är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.