Nu börjar snart semestern och man får börja jobba på riktigt. d^_^b

Har en garderob i hallen som vi av utrymmeskäl vill ha skjutdörrar på. Den är ca 2,5 m bred och lika hög, så det blir två dörrar som löper omlott. Tänkte bygga dem själv av MDF. På MFD skivan limmar jag en ram, så man får en spegel.

Några funderingar:

Någon som vet vilken tjocklek på MDF som man behöver ha för att få det "stabilt". 8mm, 12mm..vilka mått finns egentligen?

Vad väger en sådan MDF?

Och vart köper man skjutdörrbeslag? De jag sett hos K-rauta och Jula verkar antingen för klena eller för gigantiska hangardörrar.:x Och verkar jätteklumpiga. Tyvärr verkar personalen där jag bor inte så kunnig i vad man måste köpa för rullbeslag.

Någon vänlig själ som kanske gjort detta och som kan sprida lite ljus?

Mvh
Erber:)
 
Vi stimmade också runt och skulle bygga egna skjutdörrar. Enkelt trodde vi.
Men vi gav oss till slut och beställde dörrarna genom Cheapy faktiskt.
Funkade kanonbra.
Visserligen får man vara riktigt noga när man mäter...men det måste man ju alltid om det ska bli bra.:)
Lycka till!
 
Frun letade reda på de beslag hon ville ha, gick till Krauta och lät de ta hem dem. Gå till Habo´s hemsida och kika. Priset för en dubbelskena därifrån blev bara markant dyrare en en enkelskena direkt från hyllan på Krauta.

Vi tänker göra som ni vad gäller dörrarna. Vi ber dem på Krauta såga till rätt mått direkt så slipper man dona med det hemma. Tror frun har räknat med totalt 19 mm tjocka inkl ramen.
 
  • Gilla
småstadsliv
  • Laddar…
Beträffande PHLs bilder som jac hänviser till. Det jag dock inte förstår av svaren är hur man får MDF att slå sig. Är inte lite av grejen med materialet att det INTE ska slå sig. Man talar om att tapeten skulle påverka om den bara är på enda sidan etc. Är det almen i sig som gör det. Jag tänkte göra själva ramen också den i MDF.
 
När du tapetserar MDF:en blöts den upp lite av klistret, så om du bara tapetserar en sida kan skivan slå sig. Om du tapetserar båda sidorna verkar "uppblötningseffekterna" mot varandra och risken för att skivan slår sig minskar påtagligt.

Att använda massivt trä som ram innebär att man inför en riskfaktor till då "riktigt" trä är ett mer levande material än MDF. Det ställer hel enkelt större krav på hantverket. Om du rent utseendemässigt tycker att det är ok med en ram i MDF tycker jag att du gör rätt i att välja det. Sen är det lite av en utmaning att måla MDF om man vill ha det riktigt perfekt, men det är en annan femma...
 
Finns några bilder som någon postat här på forumet där h*n byggt skjutdörrar i 10(?)mm MDF och limmat en ram av MDF-remsor på vardera sidan av skjutdörrsskivan. På så sätt slipper man problem med att det slår sig.

Till mina skjutdörrar använde jag Habos K-30-beslag. Utvärderade marknaden ganska noga innan köp. Alla de dyra lösningarna från Theofils och Tyskland var väldigt krångliga och tänkta att använda för montering av dörrar på garderobsstommar. Vill man inte hänga dörrarna i ovankant som man gör med K-30 kan man köpa K-50. Beställde mina beslag hos den lokala byggskojaren, det blev inte dyrare än att köpa dubbelskenorna på någon bygglada. Mitt breddmått var runt 3,7m så det passade bra med tvåmetersskenorna. Behöver man 2,5m känns det ju lite surt att köpa två tvåmeterskit. Kanske läge att kolla om det finns andra längder från Habo.
 
Vi har köpt K-50. Kan återkomma om ett tag hur det hela förlöpte.
 
phl skrev:
Vill man inte hänga dörrarna i ovankant som man gör med K-30 kan man köpa K-50.
Finns det någon nackdel/fördel kring att ha dem hängande eller stående på hjul? Dörrarna kan bli rätt tunga och då kan en lösning som K50 vara bra, men skiljer det något i övrigt? Är de lika tysta att föra fram och tillbaka?
 
Det kan ju bli lite tungt och osmidigt med dörrar som hänger i ovankant. Det blir ju mycket mer stabilare med dörrar som löper i både golv och tak. Kolla skjutdörrarna på Cheapy. Om du inte absolut vill snickra själv, så får du en kanondörr till ett bra pris, och exakt det mått som du vill ha. Sedan kan du ju ev. tapetsera på dörren om du vill...
 
K-30-dörrarna styrs i nederkant av små plastpiggar som löper i ett fräst 4mm spår i underkant av dörren. Utan piggarna hänger dörrarna och dinglar. Gillar inte massa skenor och skit på golvet, därav gillar jag K-30. Dessutom är mitt golv så ojämt att jag hade fått shimsa bra mycket för att få skenan rätt. Det fick jag iofs göra i taket oxo men där döljs ju shimsningen av en front som täcker skenan. Som jag har förstått det löper de flesta beslag bättre när de närmar sig maximal belastning men jag kan inte riktigt kommentera det. Vet inte vad mina dörrar väger för den delen, men de löper lätt i K-30.
 
phl skrev:
K-30-dörrarna styrs i nederkant av små plastpiggar som löper i ett fräst 4mm spår i underkant av dörren. Utan piggarna hänger dörrarna och dinglar. Gillar inte massa skenor och skit på golvet, därav gillar jag K-30. Dessutom är mitt golv så ojämt att jag hade fått shimsa bra mycket för att få skenan rätt. Det fick jag iofs göra i taket oxo men där döljs ju shimsningen av en front som täcker skenan. Som jag har förstått det löper de flesta beslag bättre när de närmar sig maximal belastning men jag kan inte riktigt kommentera det. Vet inte vad mina dörrar väger för den delen, men de löper lätt i K-30.
Vad innebär shimsning?
 
"Shims är en tunn distansbricka som vanligtvis används för att justera inbördes läge mellan två delar. Exempelvis för att justera höjden vid uppriktning av kopplingar mellan motorer, växlar med mera. De används också för att minska det axiella glappet."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Shims
 
phl skrev:
Som jag har förstått det löper de flesta beslag bättre när de närmar sig maximal belastning men jag kan inte riktigt kommentera det. Vet inte vad mina dörrar väger för den delen, men de löper lätt i K-30.
Det är precis vad Habo också påstår i broschyren om deras beslag. Det finns nog ingen poäng i att överdimensionera då eftersom resultatet möjligen blir sämre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.