Tjena!
Fick idag ett pris på Villa Nybro Nf inkl grund i standardutförande.
Priset säljaren gav mig var 1659900:-
Med inredd övervåning "räknade" han med 300-350´
Övervåningen låter jag nog en lokal snickare göra då jag tror jag kommer undan billigare på det viset!
I kommunen vi bor i kostar tomterna 60´
Så enligt mina beräkningar skulle hela kalaset gå på i runda slängar 2,5´ inkl VA,tomt,iordningställande av tomt,byggherrekostnader.

Kan detta stämma!? Är det något vi missat!? Något vi skall tänka på?

Ni som byggt med Smålandsvillan, kan man leva med deras standard eller plockar det på med tillval!?

Tacksam för svar!
/Goldbergh
 
Har inte byggt Smålandsvillan men i området där vi snart ska börja bygga är det många som bygger med dem, och jag har flera kompisar som byggt med dem tidigare.

Jag tror att 300-350 är ganska lågt räknat på ett Nybro. De jag pratat med här som tagit in offerter från lokala snickare på den mindre Villa Kalmar och utan att "lyxa till det" har legat på närmare 400 000kr.

Sedan kommer ni ofrånkomligen behöva och vilja göra vissa tillval som i princip är nödvändiga också.
Så jag hade nog räknat med 200 000kr till i din kalkyl. Nu förutsätter jag då att ni har räknat rätt på VA, markarbete o.s.v. också då.
 
Vi är jättenöjda med SMV, vi valde en Villa Kalmar, den kostade 1,3, tillval för ca 200.000, tomt för 350. Slutpriset blev 2,5, schakt och sprängning gick på en del.

De tillval vi gjorde var bla,garage, braskamin, fönster i gavlarna, tak-kupa, trappa, annat golv, tvättmaskin och torktumlare.

Vi har inte haft några problem med SMV, proffsigt hela vägen, vi bygger övervåning själva och har ringt en del till vår säljare med frågor som han svarat på, de han inte kunnat har han tagit reda på. De är således inte sådana som struntar i en så fort man skrivit på kontraktet (kan väl iofs variera från stad till stad).

Så, från vår sida får SMV högsta betyg.
 
Redigerat:
Hej. Vi tittade på Smålandsvillan Visingsö, samma storlek, typ samma pris och fick pris på 2760´.

Totalt inkl.tomt 200´, va 125´, el 18´ och div byggherrekostnader ca. 105´ skulle vi landa på ca 2700´. Då valde vi till kök steg 3, rostfritt mm. Parkett, Kakel/klinker nedre badrum inkl. golvvärme där mm (tillval:204´) . Inredd ö-våning ingår med 350´ och utv. målning m. 40´.

Dock ingck inte garage, trädgård mm.

Visst är det ett trevligt hus men vi tyckte att det kändes bättre att lägga någon krona till och få platta på mark, enplan (vårt blir troligen 159), kakel, klinker, osb innerväggar, och framförallt Golvvärme!

Men håller man sig till standard så är det billigt!

Jämför lite mot björklidenhus tex.villa modig 109.

MVH
 
Hej.

Jag har fått en kalkyl med ett totalpris på ca 2,7 milj. Huset är ett enplans villa Vetlanda. I priset är alla tänkbara kostnader medräknade, tomten hade vi redan. Vi har också räknat med de allra flesta tillvalen som man kan göra när man bygger Smålandsvillan. I priset ingår även ett dubbelgarage på platta. Det enda vi behöver göra är att måla sista strykningen.

Ni som byggt villa Vetlanda el liknande Smålandsvilla; vad säger ni om priset ?

Mvh

Berne
 
Hej,

Det är enklare att bedöma om du delar med dig lite mer av hur det har räknats fram:

- Huset+grund+tillval
- Garage
- Övriga avgifter som VA, bygglov o.s.v.

Att ta väldigt många tillval hos SMV brukar göra att det snart är lika dyrt som många andra tillverkare med högre standard, och där man har mer möjligheter att påverka sitt hus. Men det är min personliga åsikt bara.
 
Om jag kommer ihåg rätt:

Vetlanda, 1 635 000
Tillval, 286 000
Grund, 295 000
Garage inkl platta, 200 000
Vatten/avlopp, 150 000
Bygglov, 24 000
Övrigt, 110 000

Mvh

Berne
 
Det är ett totalpris på 2.2 miljoner för färdigt hus med tillval man man säga då.

Vet inte var du befinner dig geografiskt och prisskillnader förekommer över orterna...

Men för de pengarna borde det kunna vara en hel del tillverkare med platta på mark och golvvärme som jag själv hade valt före SMV och på köpet kanske fått även högre std in och utvändigt, och kanske ett högre värde på huset.

Nu vill jag inte på nåt sätt påverka något, du kanske redan gjort jämförelserna, men det är alltid bra att ha åtminstone ett annat alternativ att jämföra med. Jag hade t.ex. kollat Eksjöshus Egnahemserie, LB-hus serier t.ex. Kollat deras std, och antagligen är mkt av det som du valt till med från början där.

Men annars så ser det nog vettigt ut med priserna tycker jag.
 
BERNE skrev:
Om jag kommer ihåg rätt:

Vetlanda, 1 635 000
Tillval, 286 000
Grund, 295 000
Garage inkl platta, 200 000
Vatten/avlopp, 150 000
Bygglov, 24 000
Övrigt, 110 000

Mvh

Berne
Ser inte alls ut att var en orimlig kostnad. Vi byggde ett Villa Kalmar hösten 2009 strax utanför Sundsvall och hamnade på ca 2.2.
Kalmar är mindre och priset för huset har även gått upp sedan dess. Ser även att du har en högre tillvalskostnad än oss.
Vi valde till takkupa, tjockare parkett,Klinker i badrum och kamin.
Vårt garage inkl platt kostad ca 150-160 000, men detta var ett enkel garage med förråd.
Skall nämnas att i vårt slutpris ingår även tomt(65000kr) samt planering av tomten(väg,grusgångar och matjord till drygt 1000m^2)
 
begär en riktig produktions kostnads kalkyl med tomt och alla avgifter inkluderade.
det är banne mig hussäljarens skyldighet,
i denna kalkyl ska allt va med,gå inte påsäljarens dravel om att vissa saker inte ska va med
 
Oavsett om man begär det så är det svårt som förstagångsbyggare att veta om verkligen allt är med eller inte, då definitionen av ALLT är olika bland säljarna. :)

Smålandsvillan borde dock vara en av de enklare att få så rätt som möjligt eftersom tillvalen inte är oändliga i t.ex. kök. De har väl bara kök A, B, eller C förutbestämt om jag inte minns fel.

Något som brukar överraska många är kostnader för:

- Container
- Byggel
- Utsättning

I de fall man har helt fria val när det gäller kökets utforming, samt även när det gäller elen o.s.v. så bygger de alltid på standard i kalkylerna.

Men det kan inte vara många som INTE lägger till något i kök? (Skåp till lådor t.ex.). Samma sak när det gäller elen (spotlights, dimmers osv ingår inte). Man bör ha en rejäl buffert för både kök och el tycker jag med de flesta husföretag. I alla fall i dem där det inte finns förutbestämda nivåer som i SMV när det gäller det mesta.
 
En sak som många missar är planering runt hus och trädgård. Räkna med 10 % av huspriset om det skall läggas plattor etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.